התשלום לתורמות ביצית יוכפל

(0)
לדרג

בשל מיעוט תרומות בשנה החולפת, קבעה ועדת הבריאות של הכנסת כי התורמת תקבל 20 אלף שקלים, מחצית הסכום מהנתרמת והמחצית השנייה ממשרד הבריאות

מאת: מערכת zap doctors

ועדת הבריאות של הכנסת אישרה היום (ב') פה אחד תיקון לתקנות תרומת ביציות בישראל, לפיו יוגדל סכום הפיצוי והחזר ההוצאות לתורמת ביציות מ-10 אלף שקלים כפי שהיה עד כה ל-20 אלף. הסיבה לתיקון שהגיש משרד הבריאות היא מיעוט תרומות (7 בשנה החולפת).

תרומה שהתקבלה מאשה העוברת טיפולי פוריות תזכה את התורמת בכמחצית הסכום, כפי שהיה עד כה. הנתרמת תשתתף בתשלומים לתורמת, וחלקה יוסיף להיות 9,000 שקלים, כפי שהיה עד כה. משרד הבריאות ישלים מתקציבו את השאר, וכל התשלומים יינתנו לתורמת באמצעות בית החולים בו יתבצע ההליך. התיקון יחול רטרואקטיבית, מחודש מאי 2013, אז פג תוקפן של התקנות הקודמות.

יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ (הליכוד ביתנו) אמר בדיון: "מדובר בהוראת שעה לשנה אחת, במהלכה נבחן את ההסדר החדש ואת תועלתו ואת ההקפדה על בריאותה של התורמת ועל זכויותיה של הנתרמת".

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (הליכוד ביתנו) הביעה חשש שנשים יסכנו את גופן לצורך קבלת כספי התרומה.

גם עפרה בלבן מעמותת "חן לפריון" הביעה התנגדות לתיקון התקנות. לדבריה, "מספר התורמות יגדל, ייווצר פקק ומשרד הבריאות לא יעביר את הכספים בזמן. רק 2 יחידות הפריה מבין 27 מבצעות את החוק כיום".

יועץ פוריות בשירותי בריאות כללית, פרופ' גד פוטשניק, אמר כי "הרופאים שעוסקים בזה בארץ לא מתוגמלים, אז למה להתאמץ ולהכניס את השירות כשאפשר לגזור קופון בדרכים אחרות ובמדינות אחרות?".

ד"ר יעקב סגל, מנהל תחום רפואת נשים במכבי שירותי בריאות הביעה התנגדות לחוק באומרו כי החוק אינו מוסרי: "זה סחר באיברים. לוקחים בחורה צעירה ומפמפמים אותה בתופעות לוואי לשם בצע כסף".

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו השיב לטענות. לדבריו, "יש נשים רבות שמגיעות למצב שאין להן פתרון, ואנחנו כמדינה לא יכולים לשלוח אותן לרעות בשדות זרים ברחבי העולם. בניגוד למדינות אחרות, אנחנו מסדירים את הנושא. קשה לאסור עבודה פרטית בחו"ל של רופא בשירות המדינה. בנוגע לתשלום לקופות: הטיפולים כלולים בסל הבריאות ומתוקצבים על ידי המדינה. בנוסף, אנחנו בודקים אפשרות ליצור בנק תרומות ולהקפיא ביציות".

בואו לדבר על זה בפורום תרומת ביציות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום