בוטוקס: גם לטיפול בהזעת יתר

(0)
לדרג

הזעת יתר היא תופעה לא נעימה המופיעה בכל עונות השנה, במנוחה ובמקרים של לחץ וחרדה. הפתרונות: טיפולים כירורגיים והלהיט החדש-ישן - בוטוקס

מאת: מערכת zap doctors

זיעה היא נוזל מימי המופרש מבלוטות הזיעה, כאשר ההזעה היא המנגנון העיקרי של קירור הגוף. למרות החשיבות שלה במערכת גוף האדם, היא לא תמיד נעימה לנו, בעיקר בקיץ.

החום והלחות הישראלית מעבידים את מערכת ההזעה שעות נוספות וזה מתבטא בזיעה נוטפת, בריח לא נעים מבית השחי ולעיתים גם בסימנים ובכתמים על החולצה.

רוב האנשים סובלים מהזעה נורמלית, שאינה מפריעה לפעילות השגרתית שלהם. חלק אחר של האוכלוסייה סובלים מהזעה נסבלת, המפריעה רק קצת למהלך החיים, וישנם גם כאלה המאובחנים כסובלים מהזעת יתר.

ד"ר צחי וידר, מומחה בכירורגיה כללית ולהזעת יתר, בעל מרפאת או.אר, מציין כי "הזעה רגילה אינה נראית לעין בדרך כלל. הזעת יתר, לעומת זאת, היא מצב שבו אנשים מזיעים מעבר למה שהגוף צריך כדי להתקרר. הזעת יתר מתרחשת בקיץ, בחורף, במזגן ואפילו במנוחה, כלומר לא רק במהלך פעילות גופנית. התופעה הזו משבשת את איכות החיים, וחייו של מי שסובל ממנה סובבים כל הזמן סביב התופעה".

הזעת יתר: איך זה קורה?

ישנה הזעת יתר כללית, המתרחשת בשטחי גוף נרחבים והסיבות לה קשורות לכל מיני מצבים רפואיים כמו השמנה, יתר פעילות של בלוטת התריס, השפעות הורמונליות, גיל המעבר בקרב נשים או תופעות לוואי של תרופות מסוימות.

בנוסף, קיימת הזעת יתר ממוקדת, הנפוצה יותר, והיא מופיעה בבית השחי, בכפות הידיים והרגליים או בפנים. "ההזעה נגרמת בגלל העברה גנטית של תכונה, שגורמת להפעלה מוגברת של בלוטות הזיעה", מסביר ד"ר וידר. "כתוצאה מכך, בלוטות הזיעה באיבר המזיע פועלות בצורה הגורמת להפרעה באיכות החיים. השכיחות של התופעה שווה בין נשים לגברים, אך גיל ההופעה תלוי במיקום. הזעת יתר בידיים ורגליים מופיעה כבר בילדות, הזעה בבתי השחי מופיעה בקרב מבוגרים צעירים, והזעה בפנים קורית בשלב מאוחר יותר של החיים".

כפי שצוין לעיל, מאפיין חשוב של הזעת יתר הוא שהיא מופיעה גם במצבים של טמפרטורת סביבה לא גבוהה ובהעדר פעילות גופנית שגורמת להזעה. בנוסף, הבעיה מחמירה כאשר מי שסובל ממנה נמצא במצבי לחץ, סטרס או התרגשות.

הטיפולים המומלצים: ניתוח או בוטוקס

מי שמאבחן את הבעיה הם רופאי העור או המשפחה, אך הכירורגים הם אלה המבצעים את רוב הטיפולים הנחלקים לשניים: טיפולים כירורגיים, וטיפולי בוטוקס.

ד"ר וידר מונה את ההליכים הרפואיים:

טיפולים ניתוחיים

ניתוח סימפטקטומי: מיועד להזעת יתר בכפות הידיים. מדובר בניתוח ותיק מאוד ,שגורם לייבוש כפות הידיים בניתוח לתמיד. השכיחות של הניתוחים ירדה בשנים האחרונות בגלל הסיכון שלאחר הניתוח יתחיל המטופל להזיע במקומות אחרים (הזעה מפצה). ניתוח זה נמצא בסל הבריאות, מבוצע בהרדמה מלאה וכרוך באשפוז של 24 שעות.

ניתוח המיועד להזעה בבתי השחי: ניתוח מקומי שבו מנסים לפגוע בבלוטות באותו אזור. הניתוח הזה מיועד רק להזעה בבתי השחי, ויתרונו נעוץ בכך שהוא אופציה טיפולית ארוכת טווח. החיסרון הוא, שבדרך כלל לא מגיעים לדרגת היובש שאתה מגיעים בטיפול בוטוקס, ושאפשר גם לגרום לפגיעה ולהצטלקויות בעור של בית השחי. הניתוח לא קיים בסל הבריאות, והוא מבוצע בהרדמה מלאה.

בוטוקס: מבוצע בעיקר במי שסובל מהזעת יתר בבתי השחי, אבל מתאים גם לטיפול בהזעה בפנים ובכפות הידיים. בכפות הרגליים הוא פחות מומלץ. יתרונות: קל יחסית, יעיל מאוד ובטוח. חסרונות: העלויות הן גבוהות, והטיפול יעיל לעשרה חודשים בממוצע. בנוסף, בכפות הידיים יש תופעת לוואי של חולשה, אמנם זמנית, אך יכולה להטריד למשך מספר שבועות.

הבוטוקס חוסם את הפקודה העצבית שאומרת לבלוטה להזיע, והבלוטה מפסיקה לתפקד. הוא מוזרק גם לקמטי הבעה, כאשר שם הוא עוצר את הפקודה העצבית לשריר. ההפעלה של שרירים ובלוטות זיעה היא זהה, על ידי שחרור חומר שנקרא אצטילכולין. באופן נורמלי, כאשר המוח רוצה להפעיל שריר או בלוטת זיעה, הוא שולח פקודה. הבוטוקס מונע את שחרור האצטילכולין.

טיפול בכפות הרגליים והידיים: הטיפול הנפוץ והיחיד נגד הזעת יתר ברגליים נקרא יונטופורזיס ונעשה בעזרת מכשיר ביתי שמכונה הידריוניק. המכשיר מעביר לגוף יונים בתמיסה מימית, ומהווה פתרון פנטסטי מבחינת הייבוש, אך דורש התמדה רבה וטיפול שיש להכניס לשגרת החיים. בהתחלה יש להשתמש במכשיר במשך שבועיים חצי שעה פעמיים ביום. לאחר מכן, כאשר האיבר מתייבש, השימוש הוא לחצי שעה פעמיים בשבוע. ברגע שמפסיקים את הטיפול הזעת היתר חוזרת לרגליים.

מחקרים מצאו כי בארצות הברית, יותר מ-4 מיליון בני אדם סובלים מהזעת יתר מתחת לזרועות, אך 66% מהם הודו כי מעולם לא פנו להתייעצות רפואית בנושא. הטיפולים הקלים והבטוחים בשנים האחרונות הופכים את הבעיה לפתירה ומונעים את הסבל הפיזי והרגשי הכרוך בה.

בואו לדבר על זה בפורום טיפולי בוטוקס והזעת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום