שמש נצחית בראש כואב

(0)
לדרג

רבים מדווחים על החמרה בכאב כרוני ובעייפות בימים קרירים או לחים יותר. מחקר חדש בחולי פיברומיאלגיה מצא קשר קלוש בין מזג האוויר להחמרת התסמינים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

הכל בראש? למרות תלונות נפוצות לפיהן מזג האוויר עלול להחמיר כאבים כרוניים ועייפות, מחקר חדש שנערך לאחרונה בחולות פיברומיאלגיה מעלה כי אין קשר בין הדברים.

במסגרת המחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת Arthritis Care&Research, ביקשו החוקרים מ-300 נשים הסובלות מפיברומיאלגיה למלא יומן יומי לתיעוד שגרת היום שלהן. הנשים תיעדו את התסמינים שלהן ושעות שינה ופעילות, למשך חודש ימים. הנשים דירגו כל מדד, דוגמת כאב או איכות שינה, בסולם של חמש נקודות.

החוקרים הסבירו כי עד 92% מהחולים עם פיברומיאלגיה מדווחים כי מצבי מזג אוויר מסוימים עשויים להחמיר את התסמינים שלהם בפרט, כאב כרוני ועייפות. לאחר תקופת מעקב בת חודש, השוו החוקרים את הדיווחים ביומנים למזג האוויר שנצפה בכל יום, כולל הטמפרטורה בזריחה, הלחות והלחץ האטמוספרי. בסך הכל דיווחו הנשים על מדד כאב של 3.35 ומדד עייפות של 3.77, המעידים על דרגה בינונית עד חמורה.

החוקרים מצאו קשר בין דיווחים על כאב גדול לימים קרירים יותר או לחים יותר, אך ההשפעות היו קטנות מאוד. לדוגמה, שעת שמש נוספת ביום לוותה בירידה של 0.005 נקודות במדד של הכאב.

מומחים בתחום ציינו כי הקשר שתואר עם השמש הגיוני מאחר שרבים מהחולים חשים טוב יותר עם חשיפה לשמש. בימים שטופי שמש אנשים יוצאים החוצה והם פעילים יותר, דבר המביא גם להפחתת הכאב. באשר לעייפות, התסמינים היו מעט גרועים יותר בימים חמים יותר ובימים לחים יותר, אך גם כאן - השינויים היו קטנים מאוד.

מהמחקר עולה בבירור כי ההשפעה של מזג האוויר על תסמיני פיברומיאלגיה אינה נפוצה מאוד, מסכמים החוקרים. עם זאת, אין להסיק מכך כי אין קשר בין התסמינים למזג האוויר ומומלץ לערוך מחקרים נוספים בנושא.

בואו לדבר על זה בפורום פיברומיאלגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום