פוריות הגבר: טיפול בווריקוצלה

(2)
לדרג

וריקוצלה היא תופעה הנגרמת מאי ספיקה ורידית באשכים. מעבר לאי נוחות וכאבים, היא עלולה לגרום לירידה משמעותית בייצור הזרע והטסטוסטרון

מאת: ד"ר אלכס בלינקי

וריקוצלה היא הסיבה השכיחה ביותר לאי פריון בקרב גברים, והיא עשויה להסביר יותר מ-30% מבעיות פוריות הגבר בעולם. מדובר באי ספיקה ורידית, כתוצאה מליקוי בשסתומי הוורידים המנקזים את הדם מאזור האשכים. הדם אמור להתנקז מהוורידים החוצה בתנועה כלפי מעלה בניגוד לכוח המשיכה, ותפקידם של השסתומים החד-כיווניים למנוע ממנו לזרום בחזרה לאשכים. כאשר השסתומים הללו לא מתפקדים כנדרש, הדם שהצטבר באשך אינו מצליח להתגבר על כוח המשיכה ולהתפנות. כתוצאה מהצטברות הדם נוצר לחץ הידרוסטטי, הפוגע בהובלת החמצן החיוני לייצור זרע תקין ופורה. בנוסף, הלחץ המופעל על דפנות הוורידים גורם להם להתרחב ולהתנפח. התחממות האשך כתוצאה מאותם ורידים גדושים גורמת לפגיעה בתהליך ייצור תאי הזרע, להקטנת האשך, לפגיעה בייצור ההורמון טסטוסטרון וכתוצאה מכך גם לפגיעה בזיכרון, לעייפות, לדיכאון, לירידה בדחף המיני ולהגדלת בלוטת הערמונית.

אחד מתוך שישה גברים יפתח וריקוצלה במהלך חייו. כ-50% מהגברים מעל גיל 55 לוקים בווריקוצלה, ולאחר גיל 70 עולה שיעורם ל-75% ויותר. וריקולצה עלולה להתפתח כבר בגיל 15, והיא הולכת ומחמירה עם השנים. היות שמדובר בתופעה הדרגתית, היא עלולה להתפתח גם בקרב גברים שכבר הפכו לאבות, ולהקשות עליהם להביא ילדים נוספים. למרות השכיחות הגבוהה של התופעה, המודעות אליה בציבור החילוני נמוכה מאוד. דווקא בציבור החרדי, אולי בשל חשיבות קיום מצוות פרו ורבו, יש יותר מודעות והרבנים מפנים את האברכים לרופא.

תסמינים, אבחון וטיפול

וריקוצלה מלווה בכאבים באשך, המופיעים בעמידה ממושכת או במאמץ, ומקרינים מאזור האשכים לרגליים והבטן התחתונה. במקביל ישנה הקטנה של האשך (אטרופיה) וירידה ברמות הטסטוסטרון. ללא טיפול מתפתחת פגיעה בייצור הזרע. לכן, אם וכאשר מתגלים התסמינים, ובמצבים של בעיות פוריות, חשוב לבצע בדיקת זרע ולעבור בדיקה לאבחון וריקוצלה.

האבחון מתבצע באמצעות בדיקת דופלקס של כלי הדם, שהיא סריקה לא פולשנית של ורידי האשכים באמצעות אולטרסאונד דופלר. הבדיקה מאפשרת לבחון את מבנה הוורידים, כיוון זרימת הדם ותקינותה. היא אינה מכאיבה, לא כרוכה בסיכונים ונמשכת כרבע שעה.

הטיפול בווריקוצלה נועד לעצור את את זרימת הדם הלא תקינה בוורידי האשך המורחבים על-ידי קשירה או חסימה של הוורידים הללו באמצעות ניתוח פתוח, ניתוח מיקרו-כירורגי או צנתור: בעבר היה נהוג לבצע ניתוח פתוח לקשירת הורידים המורחבים, תוך ביצוע חתך בשרירי דופן הבטן בהרדמה מלאה, או לסגור את הורידים הללו באמצעות החדרת סליליים מתכתיים למפשעה (אמבוליזציה), אולם הוכח כי הטיפולים הללו אינם יעילים וכי קיים סיכוי של כ-70%-80% להישנות הווריקוצלה, אם בשל היווצרות ורידים חדשים או משום שוורידי האשכים כל כך זעירים עד שלא כולם מאותרים, נקשרים ונחסמים בסופו של דבר.

טיפולים חדשניים

בשנים האחרונות חלה פריצת דרך בטיפול בוריקוצלה והתפתחו שיטות מתקדמות ויעילות יותר. הטיפול המיקרו-כירורגי לטיפול בווריקוצלה, למשל, הוא ניתוח המתבצע תחת מיקרוסקופ המגדיל את השדה הניתוחי ומסייע באיתור וקשירה של ורידים רבים הרבה יותר. בנוסף, הודות לשימוש במיקרוסקופ, לא צריך לבצע חתך בשרירי דופן הבטן, וניתן להסתפק בחתך מזערי של כשני סנטימטרים בלבד בעור, המאפשר החלמה מהירה יותר לאחר הניתוח. יחד עם זאת, היות שהניתוח מצריך איתור וקשירה של ורידים רבים, הוא מומלץ בעיקר כשנדרש טיפול באשך אחד בלבד. במידה שיש לטפל בוורידים בשני האשכים, הוא הופך לארוך ומורכב ואינו מומלץ.

הטיפול המתקדם והמומלץ ביותר כיום הוא דווקא פרי פיתוח ישראלי: מדובר בצנתור שמטפל בכל רשת ורידי הווריקוצלה שבחלל הבטן התחתונה, במטרה לתקן את בעיית הניקוז באשך, ולאפשר ייצור תאי זרע תקינים. בטיפול מחדירים לווריד צנתר דרך המפשעה, תחת הרדמה מקומית, ומזריקים לוורידי האשכים חומרים אוטמי ורידים - דבק ביולוגי. הדבק המתפזר בווריד גורם לאיטומו, וכעבור זמן קצר הוא מתפרק, נספג בגוף ונעלם.

הצנתור אורך כשעה, לא מצריך אישפוז ואינו כרוך בכאבים. לאחר כארבע שעות של מנוחה יכול המטופל לשוב לביתו, ולאחר יומיים הוא רשאי לשוב לפעילות מלאה. על פי מחקרים שפורסמו לאחרונה, הטיפול זוכה לאחוזי הצלחה גבוהים, ומצליח לפתור בעיות פוריות בקרב 85% מהסובלים מהבעיה. כבר כעבור כחודשיים-שלושה מתום הטיפול ניתן לראות שיפור בייצור תאי הזרע, בכמותו ובאיכותו. זאת ועוד, בניגוד להישנות ורידי הווריקוצלה לאחר ניתוח, הצנתור פותר את הבעיה במרבית המקרים לצמיתות.

הכותב הוא רדיולוג בכיר, מנהל היחידה לרדיולוגיה פולשנית בבית החולים בילינסון והמנהל הרפואי של מרכז ביגס מדיק

בואו לדבר על זה בפורום רדיולוגיה - בדיקות הדמיה: רנטגן, MRI, CT, אולטרה-סאונד וממוגרפיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום