החופש הבריא: דלקות אוזניים

(0)
לדרג

המדריך המלא להורים, כתבה שביעית בסדרה. מי הבריכה עלולים לגרום לדלקות אוזניים מסוגים שונים. תנקו את האוזניים, ותקשיבו מה כדאי לעשות

מאת: ~~ד"ר זיו בר~~

בריכות השחייה מהוות מצע גידול טוב לחיידקים ופטריות. רמות הכלור המאפשרות לנו ליהנות מהמים אינן מספיק גבוהות כדי להרוג חיידקים ביעילות. מי הבריכה יכולים לגרום לשני סוגים של דלקת באוזניים. האחת, דלקת של האוזן החיצונית, המוכרת בשמה המקצועי Swimmers ear, נגרמת עקב חדירה של מים מזוהמים בחיידקים לתעלת השמע החיצונית. החיידקים מתרבים באזור וגורמים לדלקת של עור התעלה. דלקות אלה מגרדות ומציקות ויש לטפל בהן במהירות, שכן רק עור דק זה מפריד בין התעלה לבין העצם של הגולגולת.

הסוג השני של הדלקות הוא דלקת אוזן תיכונה, שבה האוזן הפנימית מזדהמת. סיבה אחת לדלקות אלו היא שאיפה של מי בריכה לתוך האף בזמן משחק או שחייה. תנועת השאיפה פנימה מושכת את המים לחלל האף ומשם דרך התעלה המקשרת בין האף לאוזן (Eustachian tube) אבל הסיבה העיקרית שאנחנו רואים דלקות אוזן פנימית אחרי שחייה בבריכה קשורה לכלור. אדי הכלור מהבריכה נשאפים לתוך חלל האף וגורמים לגירוי וצריבה של הרקמה העדינה שמצפה אותו, הרירית. בתגובה, הרירית מתנפחת וחוסמת את תעלת הניקוז של האוזן, את ה-Eustachian Tube. כפי שלימדו אותנו במחנאות לגבי שתיית מים מנחלים: מה שלא זורם, מזדהם. כך גם כאן, עם חסימת הניקוז, חיידקים שהיו במקרה באיזור יכולים להתרבות באין מפריע ולגרום לדלקת.

בילדים בהם הותקן נקז (כפתור) לאוורור האוזן עקב הצטברות נוזלים אסור בכלל לשחות בבריכה ללא ציוד הגנה מתאים. השחייה אפשרית רק לאחר התייעצות עם רופא א.א.ג.

סימני אזהרה

דלקת אוזן תיכונה מתאפיינת בגרד ואי נעימות בתעלה. אם ניתן לראות הפרשה יוצאת מהתעלה, הרי שמדובר בזיהום חמור ומתקדם ויש לפנות לרופא. לגבי דלקת אוזן תיכונה, רוב ההורים לצערם מכירים את התופעה ויודעים כי היא גורמת לכאב עז, בכי ואי שקט, וחום גבוה. האוזן התיכונה נמצאת מילימטרים מרקמת המוח, ולכן חשוב לערב את הרופא בכל מקרה כזה, כדי שההחלטה להמתין או לטפל תהיה שקולה ומודעת.

מה לעשות

את תעלת האוזן החיצונית קל לחטא בעזרת טפטוף של שמן עץ התה או שמן לבנדר ישירות לתוך התעלה. התעלה מצופה עור, כמו העור של הגוף, ואין עם זה כל בעיה. רצוי לבצע את הפעולה לפני הכניסה למים ומיד אחרי המקלחת שמסיימת את הבריכה. כדי למנוע את הגירוי של רירית האף מהכלור של הבריכה יש להשתמש בתרסיס אלרג'יל או סינוסין קיד ולהתיז שתי התזות לכל נחיר לפני הכניסה למים, אחת לשעה בערך.

בכתבה הבאה (והאחרונה): נזקי הכלור בבריכה.

הכותב הוא מנהל רפואי אזורי של רשת מרפאות כללית רפואה משלימה

בואו לדבר על זה בפורום אף אוזן גרון ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום