מולטיפוקל: העדשה הנסיכה

(0)
לדרג

עדשות מולטיפוקל, עדשות עם מוקד משתנה, מותאם לכל מצב, משפרות את איכות החיים של המשתמשים בהן: כבר לא צריך להחליף משקפיים

מאת: מערכת zap doctors

בתחום האופטיקה ועזרי הראייה, נרשמה מהפכה של ממש, כשפותחו עדשות המולטיפוקל, לפני עשרות שנים. מאז פיתוחן, ממשיכות העדשות להשתכלל ולשפר את יעילותן, תוך טיפול בחסרונות שהתגלו בעת השימוש בהן.

ליאור סוזין, אופטומטריסט ויועץ מקצועי של "רודנשטוק - קבוצת סגם", מסביר מהן עדשות מולטיפוקל: "עד לפיתוחן של העדשות, היו אנשים רבים מוצאים את עצמם כשהם נאלצים להסתובב עם מספר זוגות משקפי ראיה. הכוונה היא לאנשים הסובלים מבעיות ראייה שונות, וכל זוג משקפיים היה פותר בעיה אחרת. האדם היה צריך להחליף בין המשקפיים, בהתאם לצורך.

כך, מי שסובל מקוצר ראיה ומתקשה לראות עצמים ממרחק, היה מרכיב משקפיים מתאימים. ואם היה סובל גםראייה מקושי בראייה לקרוב, והיה מעוניין לקרוא, היה מחליף למשקפיים מתאימים. בתחילת הדרך, פותחו עזרים מגוונים, כדי להקל על האנשים האלה, עד להמצאתן של עדשות המולטיפוקל. מדובר בעדשות עם מוקד משתנה, המתקנות את הראייה למספר טווחים, והן כוללות גם 'עדשה מרכזת', לטיפול ברוחק ראיה, כזו שאנשים מכנים אותה 'מספר פלוס'; ו'עדשה מפזרת', כזו המטפלת בקוצר ראיה והמספר שלה שלילי. ישנן גם עדשות מולטיפוקל עם צילינדר".


צילום: שאטרסטוק

מולטיפוקל: מי יכול ליהנות מהן?

מלבד אנשים הסובלים משתי הבעיות במקביל, יש גם מטופלים הבוחרים בעדשות מולטיפוקל, לטיפול בלקות ראיה אחת בלבד, ולאו דווקא כפולה. סוזין מסביר: "עדשות מולטיפוקל כל כך נוחות ויכולות לא רק למנוע החלפה של משקפיים, אלא גם הסרה והרכבה שלהן. אם לקצרי ראיה מתווסף גם קושי לראות מקרוב, מה שקורה לאנשים רבים מעל גיל 40, הם יוכלו ליהנות מעדשות מולטיפוקל, שבחלקן העליון יהיה מספר מינוס ובחלקן התחתון יהיה מספר פלוס.

אנשים המפתחים רק קושי בראייה לקרוב (זוקן ראייה) ואינם קצרי ראיה יוכלו ליהנות ממשקפיים עם עדשות מולטיפוקל, שבחלקן התחתון מספר פלוס ובחלקן העליון אין תיקון ראיה, וכך לא ייאלץ האדם להוריד את המשקפיים כדי לראות למרחוק, ולהרכיבם כל פעם שיצטרך לקרוא או להבחין בפרטים קרובים".

שיפור מתמיד

מאז המצאת עדשות המולטיפוקל, עוד ועוד אנשים בוחרים להיעזר במשקפיים עם עדשות אלה. אלא שרבים מוותרים על השימוש בהן, בשל החשש מפני קשיי הסתגלות, שתיארו חלק מהמשתמשים. היו מטופלים שחוו סחרחורות, חוסר נוחות, חוסר התמצאות וקשיים דומים. ליאור סוזין מבטיח שכבר אין ממה לחשוש: "עדשות המולטיפוקל ממשיכות להתפתח ולעבור בקרת איכות ופעולות שיפור מרחיקות לכת. העדשות הקיימות היום אינן עלולות עוד לגרום אי נוחות. המטופלים מדווחים על הסתגלות מהירה ונוחות מרבית, בעת השימוש בהן".

עדשות מותאמות אישית

מהו החידוש הגדול שהוביל לשיפור העדשות, והסיר לגמרי את החשש מפני קשיי הסתגלות? סוזין משיב: "בימינו, נעשה שימוש בטכנולוגיה חדישה ומתקדמת המאפשרת התאמה אישית של כל זוג עדשות למשתמש. בעבר, היו סדרות של עדשות שניתן להשוותן, לשם המחשה, למידות של בגדים בחנויות: סמול, לארג' ואקסטרה לארג'. כיום, יש התאמה סובייקטיבית לכל מטופל, בהתאם לליקויי הראייה שלו, למאפייניו ולאורח חייו. ממש כמו ללכת לתופרת שלוקחת מידות ומכינה בגד לאדם ספציפי לפי מידות גופו.

הטכנולוגיה החדשנית מאפשרת להזין נתונים שונים, כגון לקות הראייה, חומרתה, סוגה, מבנה הפנים של המטופל, מצב ההרכבה של המשקפיים, האופן בו המשקפיים מונחים על הפנים, העיסוק היומיומי של המטופל ועוד. כל אלה מסייעים לעיצוב משקפי מולטיפוקל מושלמים עבור הנבדק. עדשות המולטיפוקל הקיימות כיום כל כך חכמות ורגישות, והן מתקנות ליקויי ראייה לקשת עצומה של טווחים.

יש אפשרות לרכוש גם עדשות סופר מתוחכמות, כאלה הכוללות מסנני קרינה, טכנולוגיות המונעות שריטות, כאלה המתכהות עם היציאה לשמש ומתפקדות בעת החשיפה כמשקפי שמש, וחוזרות למצבן הרגיל, עם הכניסה למקום סגור, ללא שמש וכיו"ב. הטכנולוגיה החדשנית באמת מופלאה ומבורכת".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום