מדריך הניתוחים להסרת משקפיים

(0)
לדרג

נמאס לכם מהמשקפיים? חוששים מתוצאות הלוואי של הניתוח להסרתם? מתלבטים באיזה סוג של ניתוח לבחור? הכתבה הזאת היא בשבילכם

מאת: ד"ר דוד בן ניסן

בישראל מבוצעים עשרות אלפי ניתוחי לייזר להסרת משקפיים מדי שנה. יותר ממחצית האוכלוסייה נזקקת לתיקון ראייה רחוק או קרוב באמצעות משקפיים או עדשות מגע. ניתוח הלייזר להסרת המשקפיים הוא כיום הליך קצר, פשוט ובטוח.

ההקפדה על בדיקות התאמה ועל סינון מדוקדק של מטופלים שאינם מתאימים לניתוח שיפרה משמעותית את בטיחות הניתוחים ואת שביעות הרצון של המנותחים מהתוצאות.

יש שתי שיטות עיקריות של ניתוחי לייזר להסרת משקפיים: שיטה ללא חיתוך של הקרנית ושיטה עם חיתוך של הקרנית.

ניתוחים ללא חיתוך של הקרנית

בשיטה זו מקלפים את שכבת תאי האפיתל החיצונית (רקמת תאים המצפה את הקרנית) וחושפים את פני הסטרומה - השכבה העבה ביותר בדופן הקרנית ואותה משייפים בזמן הניתוח באמצעות קרן הלייזר. לאחר שפני הסטרומה נקיים וללא שאריות משייפים את פני הסטרומה בצורה ממוחשבת ובדיוק של מיקרונים על ידי אידוי של הרקמה בקרן לייזר בקוטר של כמה מילימטרים. בסיום הפעולה מכסים את פני הקרנית עם עדשת מגע טיפולית השומרת על פני הקרנית במשך שבוע שלם ברציפות עד להחלמתה. בשבוע הזה מתנהל תהליך של צמיחת תאי האפיתל המכסים את פני הקרנית החיצונית מחדש. לאחר שבוע מוסרות עדשות המגע והניתוח מושלם.

לשיטה ללא חיתוך יש מספר גרסאות. ההבדלים בין השיטות נובעים מדרך ההסרה ומקילוף שכבת תאי האפיתל מפני הקרנית.

השאיפה היא לקלף מהר ובעדינות את שכבת תאי האפיתל המצפה את הקרנית. הסיבה לכך היא שהקטנת הטראומה בזמן הקילוף וקיצור זמן החשיפה של הקרנית העירומה מציפוי תאי האפיתל ישפרו את התוצאות הניתוחיות, יקטינו את הכאב לאחר הניתוח. באופן כזה, התוצאות שיתקבלו יהיו מדויקות יותר ותקופת ההחלמה תתקצר.

ישנן 4 טכניקות השונות לניתוח בשיטה זו:

PRK - קילוף תאי האפיתל בצורה מכאנית באמצעות מגלף כירורגי.

LASEK - קילוף תאי האפיתל בסיוע אלכוהול המחליש את האחיזה של שכבת תאי האפיתל מבסיסה ומקל על הסרתה.

EPI-LASIK - הסרה של שכבת תאי האפיתל באמצעות כלי חיתוך מכאני המולבש על פני הקרנית.

TRANS - PRK- הסרה של שכבת תאי האפיתל ושיוף המספר מפני הקרנית באמצעות אלומת הלייזר במהלך אחד.

ניתוח עם חיתוך של הקרנית:

לשיטה זו שני שלבי טיפול:

שלב א`: חיתוך מתלה בעובי של כ-90 עד 180 מיקרון משטח הפנים החיצוני של הקרנית. ניתן לבצע את חיתוך שכבת הקרנית באמצעות סכין חיתוך כירורגית מיקרוסקופית או חיתוך באמצעות קרן לייזר. בסיום החיתוך מרימים את השכבה/ המתלה על צווארו וחושפים את פני הסטרומה הפנימיים. ניתן לדמות את חיתוך המתלה לפתיחת קופסת שימורים באמצעות פותחן קופסאות. יוצרים חיתוך של היקף המתלה בקוטר ובעובי המתאים לנתוני המטופל, חותכים גם את תחתית המתלה ומשאירים בהיקף איזור קטן שאינו חתוך שיהווה את צוואר המתלה.

שלב ב`: בסיום החיתוך מרימים את המתלה שנשאר מעוגן בחלק שלא נחתך לרקמת הקרנית, משייפים עם הלייזר במרכז או בהיקף (תלוי בנתוני המנותח) את פני הסטרומה ובגמר השיוף מחזירים את המתלה למקומו ומגהצים אותו ללא קפלים

יתרונות וחסרונות של השיטות השונות:

א. שיטות ללא חיתוך הקרנית:

יתרונות: אין חיתוך של הקרנית; הסיכוי לפגיעה בעמידות דופן הקרנית בעתיד אפסי עד לא קיים; ניתן לנתח במקרים של קרניות דקות.

חסרונות: זמן החלמה של מספר ימים עד שבוע; תחושת כאב/אי נוחות מספר ימים לאחר הניתוח.

ב. השיטה שכוללת חיתוך הקרנית:

יתרונות: זמן החלמה קצר יותר מאשר בשיטה ללא החיתוך; אין כאב לאחר הניתוח.

חסרונות: קיים סיכוי לתקלה בזמן הניתוח בחיתוך המתלה מהקרנית. החיתוך יכול להיות לא סימטרי או לא שלם.

המתלה יכול להיקרע או להיתלש ממקומו. במקרים אלו אין מבצעים את השלב השני של הניתוח שהוא שיוף הקרנית ודוחים את הניתוח עד להחלמה מלאה של הקרנית, אם בכלל.

בטווח הארוך יש סכנת החלשה של דופן הקרנית עם בלט ועיוות של הדופן (אקטזיה), הסיבוכים הללו נדירים ביותר; השיטה אינה מתאימה לאנשים עם עיסוקים מסוימים בעיקר ספורטאים כמו מתאגרפים, מתאבקים או העוסקים בספורט הדורש מגע גופני קרוב . במקרים הללו קיים סיכון גם שנים לאחר הניתוח שבמקרה של חבלה בעין יגרם נזק למתלה של הקרנית שנחתך בניתוח.

בשתי השיטות קיימות תופעות לוואי נוספות כמו הופעה של זיהומים, יובש נלווה, הפרעה בראיית לילה, ראיית הילות, שארית מספרים כולל צילינדר, כפל ראייה, תת תיקון, עודף תיקון, תיקון מדויק ולאחריו נסיגה ועכירות בקרנית. הסיבות לחלק מתופעות הלוואי הללו אינן ידועות בוודאות גם כיום.

ניתן לסכם ולומר כי ניתוחים להסרת משקפיים אינם ניתוחי חירום, אלא ניתוחי בחירה המבוצעים באוכלוסייה צעירה ובריאה המגיעה לניתוח ומאפשרים להם להגיע לחדות ראייה מירבית. זאת בניגוד לניתוח קטרקט המבוצע באוכלוסייה מבוגרת שלעיתים עקב מחלות עיניים נלוות או שינויי גיל אינה יכולה להגיע לחדות ראייה מירבית.

על פי כל הנתונים הסטטיסטיים מרביתם המכריע של המנותחים מרוצים מהניתוח. שיפור הטכנולוגיות הניתוחיות וניסיון ניתוחי נצבר על ידי המנתחים תרמו לכך.

הכותב הוא רופא עיניים ומנתח בכיר ומומחה לניתוחי לייזר להסרת משקפיים במרפאות לייזר קומפני ישראל מרפאות לרפואה אסתטית בתל אביב

בואו לדבר על זה בפורום אופטומטריה, משקפיים ועדשות מגע.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום