ניתוח לב פתוח בחולה המופיליה

(0)
לדרג

הניתוח בוצע לראשונה בישראל בשיבא בחולה המופיליה קשה. עלייה בתוחלת החיים של חולי המופיליה גרמה להופעת סיבוכים בלב ובכלי הדם, דבר המהווה אתגר לרפואה

מאת: מערכת zap doctors

לראשונה בישראל בוצע בבית החולים שיבא ניתוח לב פתוח (4 מעקפים) בחולה בן 64 עם המופיליה קשה מולדת וסוכרת. הניתוח עבר בהצלחה והחולה התאושש ממנו במהרה.

לניתוח שבוצע קדמה תעוקת חזה בלתי יציבה וסתימות בכלי דם כליליים, שאובחנו בצנתור של המטופל. מאחר שחולי המופיליה סובלים מהפרעת קרישה קשה עם נטייה לדימום, נדיר כי יסבלו דווקא ממחלות כליליות. בעולם בוצעו עד עתה 5 ניתוחי מעקפים בחולי המופיליה קשה.

הקושי המיוחד בניתוחים מסוג זה הינו הצורך "לתקן" את קרישת הדם מחד ומאידך "לקלקל" את הקרישה במהלך הניתוח כדי לאפשר ביצוע המעקפים בסיום הניתוח יש צורך לסתור בזהירות את השפעת נוגדי הקרישה תוך הורדת החולה ממכונת הלב - ריאה והמשך טיפול בתרכיז פקטור 8 לווריד בשל ההמופיליה.

הניתוח בוצע על ידי ד"ר יגאל כסיף, על ההרדמה ניצח ד"ר טל מנדלבאום. כמקובל בניתוחים של חולי המופיליה נכחו בחדר הניתוח והשתתפו בניטור ובטיפול רופאי המכון הארצי להמופיליה: ד"ר מודי משגב ופרופ' גילי קנת, מ"מ מנהלת המכון להמופיליה וקרישה בשיבא.

בעבר משך חייהם של חולי המופיליה היה נמוך מזה של האוכלוסייה הכללית, ולכן נצפו בהם פחות בעיות של קרישי דם, שבץ מוחי והתקפי לב - האופייניים לאוכלוסייה מבוגרת. השיפור בטיפול לצד העלייה בתוחלת החיים של החולים גרמו להופעת סיבוכים (כולל סיבוכים טרומבוטיים) בחולים עם גורמי סיכון של הלב וכלי הדם. הנושא מאתגר במיוחד כאשר מדובר בהמופיליה קשה.

בואו לדבר על זה בפורום המופיליה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום