מה אומרות עיניך: על קרטוקונוס

(0)
לדרג

אחד מכל אלף ישראלים, בעיקר יוצאי עדות המזרח, סובל מ"קרטוקונוס" מחלה ניוונית של קרנית העין שפוגעת בראייה. למרבה המזל, כיום יש לא מעט טיפולים יעילים

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת Zap doctors

עוד בנושא : עיניים יבשות, קטרקט

"קרטוקונוס" היא מחלת עיניים שפוגעת באחד מכל אלף ישראלים. שמה מורכב משתי מילים, "קרנית" ו"קונוס", והיא למעשה מחלה ניוונית של הקרנית המתבטאת בבלט והידקקות מתקדמים של הקרנית והפיכתה לצורת קונוס. העיוות בקרנית גורם לקוצר ראייה ולאסטיגמציה אירגולרית (ראייה בכמה מוקדים) וכך למעשה מידרדרת הראייה.

לדברי ד"ר דוד ישראלי, מומחה קרנית בבית החולים 'כרמל' ומנהל המרכז הרפואי "עיניים" בחיפה, מחלת הקרטקונוס בדרך כלל נוטה להופיע בתחילת שנות העשרה ומתפתחת באופן איטי והדרגתי עד תחילת שנות ה-30. "המחלה מופיעה גם אצל גברים ונשים, ולמין אין השפעה, אבל למוצא דווקא יש, מאחר והיא נפוצה יותר בקרב אוכלוסייה מזרח-תיכונית ובישראל בעיקר בקרב בני עדות המזרח", אומר ישראלי.

הגורמים למחלה הם ברובם גורמים תורשתיים, אולם בחלק מהמקרים העיוות בקרנית נוצר בגלל שפשוף חוזר ונשנה של העין עקב הופעתן של דלקות ואלרגיות. "תסמיני המחלה כוללים עלייה חדה במספר באופן מהיר בתקופה קצרה, צילינדרים גבוהים, וכמו כן חלק מהמטופלים אינם מסוגלים להרכיב עדשות מגע בגלל קמירות הקרנית", מוסיף ישראלי.

משקפיים לא יעזרו

חשוב לדעת, המחלה משפיעה על חיי הסובלים ממנה לא רק בשל הפגיעה בראייה, אלא גם בשל הקשיים לתקן את הראייה; בחלק מהמקרים יכולים החולים להרכיב משקפיים או עדשות ראייה קשות, אך במקרים בהם יש מספרים גבוהים וצילינדרים גבוהים טיפול זה אינו אפקטיבי.

בנוסף, כיום רוב הרופאים סבורים כי לא ניתן לבצע ניתוח להסרת משקפיים בלייזר לחולים בקרטוקונוס. "טיפולי לייזר לשיפור הראייה כוללים שיוף של הקרנית", מסביר ד"ר ישראלי, "שיוף זה כמובן משנה את פני הקרנית, וכשהקרנית אינה יציבה כמו שיש במקרים של קרטוקונוס, התוצאות יכולות להיות מאוד לא טובות ולפגוע בקרנית לצמיתות".

כל צורות הטיפול

אז מה עושים? בפני מטופלים שלא יכולים להיעזר בעדשות קשות או במשקפיים עומדות כמה אופציות טיפוליות; חלקם מצליחים להיעזר בעדשות מגע סקלריות, שהן עדשות בעלות קוטר גדול ושאינן נוגעות בקרנית אלא הקצה שלהן נוגע בסקלרה - החלק הלבן של העין. בעת הרכבת העדשה נוצר חלל בין העדשה לקרנית שלתוכו מזליף המטופל נוזל וכך מסייע לשיפור הראייה. "מי שלא מצליח להיעזר בכך, יוכל לעבור טיפולים פחות שמרניים".

טיפול ה-Cross Linking הוא טיפול חדשני ממנו יוכלו ליהנות חולי קרטקונוס בשלבי המחלה המוקדמים בלבד. אחד הגורמים לשינוי בצורת הקרנית היא ככל הנראה היחלשות של סיבי הקולגן הבונים את שכבת הקרנית. הטיפול שואף לטפל בכך, ובעצם לחדש את הסיבים ואת תאי האפיתל בקרנית.

במהלך הטיפול מוסרת שכבת האפיתל הקדמית של הקרנית באמצעות מכשיר מיוחד ואל הקרנית החשופה מטפטפים כמות ניכרת של ויטמין 2B, תוך כדי הקרנת אור אולטרה סגול אל האזור. בסיום ההליך מכסים את העין בעזרת עדשת מגע רכה שנשארת עד להתחדשות התאים שהוסרו. הליך זה הוכח כתורם למטופלים רבים. טיפול זה אינו משפר בדרך כלל את הראייה אך מאפשר ייצוב של הקרנית ושמירה על הקיים.

למתוח ולייצב את הקרנית

טיפול נוסף אשר מיועד לדרגה לא מתקדמת של המחלה, כולל השתלת טבעות פלסטיק זעירות בהיקף הקרנית. בהליך ניתוחי זה המטרה למתוח את הקרנית ולייצב אותה, כדי למנוע התקדמות התהליך של הפיכת הקרנית לקונוס ופגיעה נוספת בראייה . על ידי השטחת הקרנית ומתיחתה להיקף, מתקנים את קוצר הראייה ומשפרים את איכות הראייה. טיפול זה הוא הפיך ואם המטופל אינו מסתגל לטבעות או שחלה החמרה במצב הקרנית ניתן להוציא את הטבעות מבלי לפגוע במרכז האופטי של הראייה.

ניתן לבצע שילובים של סוגי הטיפולים בהתאם למצב הקרנית והראייה, לדוגמא טיפול קרוס לינקינג או טבעות עם ליטוש של הקרנית בלייזר כדי להחליק את פני שטח הקרנית ולשפר את הראייה.

במקרים הקשים, כאשר איכות הראייה ירודה מאד עד לכדי עיוורון, נדרשת השתלת קרנית, שנלקחת מתורם. כיום ישנן אפשרויות לבצע ניתוחי השתלת קרנית למלרית כלומר משתילים רק חלק מרקמת הקרנית בהתאם לסוג המחלה והפגיעה בקרנית. ב"עיניים" ניתן לבצע ניתוחי השתלת קרנית מסוג זה בלייזר מיוחד אשר מפריד את השכבות השונות בקרנית בצורה מדויקת ומאפשר חזרה מהירה לשגרה והחלמה מהירה יותר.

כאמור מחלת הקרטוקונוס גורמת לבעיות ראייה שלא ניתן לתקנן באמצעות ניתוח להסרת משקפיים ולעיתים גם עדשות מגע ומשקפיים לא מסייעים. יחד עם זאת, בשנים האחרונות תחום הטיפול במחלה התקדם מאוד ומאפשר לדחות השתלת קרנית וגם אם המטופל זקוק להשתלה, כיום ניתן לבצעה בעזרת טכנולוגיות מתקדמות ולשפר את איכות חייו של החולה במחלה.

בואו לדבר על בפורום קורטוקונוס.

מוגש מטעם רשת "עיניים" (תוכן פרסומי)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום