לצאת מהעור של עצמי

(0)
לדרג

טיפולים פסיכודרמטולוגיים שעומדים על הקשר בין בעיות פסיכולוגיות למחלות עור מציעים גישה חדשה, מקיפה ומסקרנת להתמודדות עם מחלות עור שונות

מאת: חבצלת שוורץ, כתבת Zap doctors

"לכל מחלה באשר היא יש השפעה כלשהי על מצבו הנפשי של האדם", מסבירה ד"ר עידית אוריון, מנהלת המרפאה לפסיכודרמטולוגיה, מחלקת עור, המרכז הרפואי תל-אביב."פסיכודרמטולוגיה הוא תחום העוסק במגוון רחב של מחלות עור, בעלות אספקט נפשי המשפיע עליהן או נגרם כתוצאה מהן".

מדובר במחלות עור המושפעות ממצבים נפשיים, כדוגמת מתח, דיכאון או חרדה, או לחילופין, מצבים נפשיים הנגרמים ממחלת העור עצמה. "למשל, חרדה חברתית או דיכאון לעיתים נובעים מהסטיגמה הקשורה בקיומה של מחלת העור", מבארת ד"ר אוריון.

פסיכודרמטולוגיה היא למעשה ענף של רפואת עור. דרך הטיפול הפסיכו-דרמטולוגי ישנה התייחסות למחלת העור עצמה, אך בו בעת מושם בו דגש גם על הפן הנפשי. איך זה עובד? "את הטיפול הפסיכודרמטולוגי נותן איש מקצוע מתחום בריאות הנפש: פסיכולוג או רופא עור שעבר הכשרה מיוחדת. כלי הטיפול הם לא רק דרמטולוגים, אלא גם כאלה השאובים מתחום בריאות הנפש", מסבירה ד"ר אוריון.

להוציא את העור מהדיכאון

אז אלו בעיות פסיכולוגיות שכיחות עשויות לגרום למחלות או להחרפה של מחלות עור? מצבי מתח מסוגים שונים עלולים להחריף מחלות עור כדוגמת פסוריאזיס, אטופיק דרמטיטיס, אקנה, רוזציאה, סבוריאה ועוד. בעבר נהגו לחשוב שיש צורך במצבי מתח קיצוניים על מנת שאלה ייחשבו כמשפיעים על מחלת העור, אולם כיום מכירים גם במצבי מתח יום-יומיים כמעוררי בעיות.

"דיכאון, שהיא מחלה שכיחה מאוד, עשויה להחריף גרד ופציעה עצמית של העור, אך גם להשפיע לרעה על מחלות עור אחרות", אומרת ד"ר אוריון. "גם התנהגות אובססיבית-קומפולסיבית עלולה לגרום לדלקות עור קשות, עקב שטיפת ידיים מרובה ואגרסיבית, למשל".

איך זה עובד?

טכניקות הטיפול הפסיכודרמטולוגי הן מגוונות ונעות בין טכניקות התנהגותיות, טכניקות של הפחתת מתחים, ועד להדרכת הורים, טיפול באמצעות שיחות ועוד. מטרת הטיפול היא לאתר את צורכי המטופל, ולהתאים לו את הטיפול הנכון והרלוונטי עבורו.

"חשוב לציין שפרט לטכניקות הללו, אנו נעזרים מדי פעם גם בטיפולים תרופתיים שעשויים להקל על מצבי חרדה או דיכאון", מסבירה ד"ר אוריון. "כמו כן, ישנן תרופות השייכות לתחום בריאות הנפש שיש להן אפקט טיפולי המיטיב עם העור, במיוחד בהקלה על גרד כרוני".

ד"ר אוריון מסבירה כי לכל מטופל במרפאה הפסיכו-דרמטולוגית מוקדש זמן פגישה ארוך באופן משמעותי מזה המתאפשר במסגרת ביקור בקופות החולים. זמן זה חיוני על מנת לברר מה בעייתו של המטופל, וכיצד היא משפיעה על חייו.

"אחרי שבודקים את מחלת העור, מסמנים את הקו הדק שבין מה שגופני ומה שאינו גופני. לעיתים, קו זה ברור מאוד הן למטופל והן לנו, אך לעתים קרובות מאוד קו זה מטושטש וקשה להבחין בו. בדיקה גופנית של המטופל ובעיקר שיחה עמו, עוזרת להבהיר לרופאים מה ההשפעה של חייו על מצב העור שלו, או לחילופין להסביר כיצד משפיעה מחלת העור שלו על חייו, רגשותיו, תפישותיו, תגובותיו לסובבים אותו, יחסיו עמם ועוד. ההשפעה ההדדית שבין העור והנפש היא מה שעומד בבסיס המרפאה שלנו, משום שרבים המצבים בהם נוצר 'פלונטר' שמשמר את הקשיים הגופניים והנפשיים".

מקרה של נשירת שיער

כדוגמא למקרה רפואי שנפתר על ידי טיפול פסיכודרמטולוגי, מספרת ד"ר אוריון על נערה בגיל ההתבגרות שפנתה אליה בשל נשירת שיער הראש הקרויה "אלופציה אריאטה", ואף טיפול שגרתי לא עזר.

"במסגרת השיחות עמה ועם משפחתה היה ברור שאחת מצורות התקשורת במשפחה היא 'דיבור' דרך הגוף. הדבר הצריך מאיתנו ללמד את המטופלת ואת בני משפחתה, טכניקות דיבור אפקטיביות וברורות יותר בתוך התא המשפחתי, באמצעות הדרכת הורים. במקביל, טופלה הנערה גם בטכניקות של היפנוזה והיפנוזה עצמית. בתום הטיפול נפתרה בעיית ה'אלופציה', לצד בעיות נוספות בתוך התא המשפחתי".

"ויהי עור", ערב בריאות המוקדש לבריאות העור, יתקיים ב 25.06.2013 בשעה 20:00, במרכז הרפואי ת"א (איכילוב)

בוואו לדבר על זה בפורום רפואת עור ומין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום