לשמור על הגב: טיפולים אורטופדיים חדשניים

(0)
לדרג

בשנים האחרונות הטיפול בבעיות מפרקים ומחלות עמוד שדרה הפך להיות הרבה יותר יעיל וחדשני. ד"ר סטפן בן-שושן מסביר מה חדש בתחום ואיך זה עובד באמת. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

בעיות מפרקים ומחלות עמוד שדרה גורמות לכאבים כרוניים בדרגות משתנות, ולעתים אף לקשיים בתפקוד ולפגיעה חמורה באיכות החיים. יש מספר רב של בעיות ומחלות. בכל זאת ישנם כיום שלל טיפולים חדשניים שהוכיחו את יעילותם.

"מגיעים אלי אינספור מטופלים שעברו את כל הבדיקות וניסו את כל הטיפולים ולא מצאו מזור והקלה לכאב" אומר ד"ר סטפן בן שושן, רדיולוג פולשני, מומחה לעמוד שדרה ומפרקים בקבוצת "אסיא מדיקל", ומנהל היחידה לרדיולוגיה אבחונית וטיפולית של עמוד השדרה והמפרקים במרכז הרפואי "מעייני הישועה" בבני-ברק.

כשהטיפול השמרני לא מסייע הכאב אינו פוסק ועלול להימשך שנים ארוכות. בעיות עמוד שדרה ומפרקים נפוצות כוללות דלקות למפרקים למיניהן, מחלות ראומטיות ופגיעות אורטופדיות, ביניהן בלט דיסק, פריצת דיסק, דלקת בגיד, קרע בגיד, המטומה בשריר ועוד.

חידוש בשני מישורים

"הטיפול כיום מתחיל באבחון מדויק אליו מגיעים לאחר סדרת בדיקות השופכות אור על מצבו של המטופל, על מאפייניו ועל מאפייני מחלתו, ובהתבסס על כל אלה מתאימים לחולה טיפול אישי", מסביר ד"ר בן-שושן. החידוש הגדול בטיפול הוא בשני מישורים: המישור הראשון הוא אמצעי הדימות שמאפשרים מתן טיפול במיקום מדויק, באופן שתורם להצלחת הטיפול, וזאת ללא חשש של פגיעה באזורים אנטומיים שכנים או חשש מהזרקה לאזור לא נחוץ, שלעיתים מוביל לפגיעה ביעילות הטיפול או אפילו לנזק לרקמות שכנות.

המישור השני הוא הטיפול עצמו; אל האזור החולה והדלקתי מוזרק חומר שאמור להפחית דלקת, להקל בכאבים ולשפר טווח תנועה. עיקר השימוש כיום נעשה בשלוש קבוצות חומרים עיקריות: סטרואידים, תרכובות של חומצה היאלורונית ותכשירי פלסמה.

אם מגיע מטופל שאובחן כסובל מקרע או דלקת בגיד, לא ניתן להזריק לו לגיד סטרואידים שיעלימו את הדלקת שגורמת לנפיחות, כאבים והגבלת תנועה. מה עושים? מזריקים חומר אחר המכונה "אורטוקין". לדברי בן-שושן זהו טיפול טבעי ביולוגי המשתייך לתכשירי הפלסמה (חלבונים טבעיים הנאבקים נגד דלקת) ופותח בגרמניה.

"במסגרת הטיפול מופק חומר מסייע מגוף המטופל, שממנו מבודדים פרקציה עשירה בחלבונים עצמיים הנוגדים וחוסמים את התהליך הדלקתי בעזרת פטנט ייחודי, מגדילים את כמות החלבונים הללו ומזריקים את הסרום שנוצר לגוף של המטופל, ההזרקה מתבצעת בהנחיית הדמייה מדוייקת"

ד"ר בן-שושן מוסיף כי היתרון הגדול של הטיפול הוא היותו טבעי ומופק מגוף המטופל, לכן אין חשש לתופעות לוואי לא רצויות. "נעשה כאן שימוש פנטסטי בתרופה טבעית של הגוף שכוחה מנוצל ומוגבר והשימוש בה יעיל. כמובן שהזרקת החומר תחת שיקוף מתבצעת בדיוק במקום המתאים, ומאפשרת טיפול יעיל וממוקד, ללא סיכון ומשפרת את סיכויי ההצלחה שמגיעים לכדי 80 אחוז". חשוב להוסיף כי הזרקת חומרים אחרים לגיד עלולה לגרום לקרע ופגיעה בגיד ולהחמרת המצב. מנגד, הזרקת חומר הפלסמה היא חסרת סיכונים.

טיפול בבעיה נוספת שהפך יעיל במיוחד הוא בבלט דיסק או פריצת דיסק. "הפגיעות הללו גורמות סבל ורבים מוצאים עצמם על שולחן הניתוחים משום שעברו טיפולים שמרניים לא יעילים. האורטוקין יכול לסייע גם למטופלים כאלו, ולמעשה אין מניעה להשתמש בו גם בקרב חולי סוכרת או חולי לחץ דם קשים", מוסיף ד"ר בן-שושן.

שיקוף והזרקה

איך זה עובד? פשוט מאוד, לחולים אלה יוזרק האוטרוקין בהנחיית CT, כדי שניתן יהיה לצלם באופן מיטבי ואופטימלי את המבנה הגרמי שלהם ואת הרקמות הרכות. מטופלים אלה יוכלו לבחור בין הטיפול באורטוקין לבין הזרקת סטרואידים לאזור הדלקתי. ה CT מאפשר הזרקה מדויקת וממוקדת ללא חשש מפגיעה באזורים אנטומיים - דבר חשוב ביותר כשמדובר בהזרקה סמוכה לעצבים בתעלת השדרה. גם טיפול זה מניב אחוזים גדולים מאוד של הצלחה.

גם בדלקת מפרקים ניוונית (מחלת האוסטיאוארתריטיס) ניתן לטפל כך. המחלה כוללת תהליך שחיקה של סחוסי המפרקים. הדלקת גורמת לכאבים עזים ומקשה מאוד על התפקוד היומיומי. "הסחוס הוא רקמת חיבור המרפדת את עצמות המפרק ומגנה עליהן, מעניקה לעצמות תמיכה, מאפשרת תנועה חלקה של המפרק ומשמשת כבולם זעזועים", אומר ד"ר בן-שושן.

"כשרקמת סחוס נשחקת, היא הופכת דקה, פריכה, חסרת גמישות ולעתים אף נסדקת. תהליך זה מתפתח ומחמיר באופן הדרגתי עד לפגיעה קשה. במצבי שחיקה מתקדמים מצטמצם המרווח בין העצמות במפרק עד כדי מגע ביניהן - מצב המקשה מאוד על תפקודו של החולה. לכן כדאי להתחיל להיעזר בהזרקות אורטוקין תחת שיקוף או אלטרה-סאונד בשלב מוקדם של המחלה, זאת כדי למנוע החמרה ופגיעה תפקודית קשה, ואולי בעתיד אפילו לסכל ניתוח להחלפת מפרק", מסכם ד"ר בן-שושן.

בואו לדבר על זה בפורום אורטופדיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום