מחסור בפלואור? אפשר לעזור

(0)
לדרג

הפלרת המים בישראל שנויה במחלוקת אך על אף הנזקים שהפלואוריד עלול לגרום לגופנו, ידוע כי הוא חיוני לבריאות השיניים. כיצד ניתן ליהנות מיתרונותיו מבלי להינזק?

מאת: ד"ר יהודית יסקין

הדיון הציבורי המתמשך בסוגיית הפלרת המים בישראל - סוגיה השנויה במחלוקת פוליטית ורפואית כאחד - גרמה, לא פעם, להזדעקותם של ראשי האיגוד לרפואת ילדים שמיהרו להביע עמדתם לפיה אי הפלרת מי השתייה בארץ תפגע בבריאות השיניים של הילדים ותוביל לעלייה בשיעורי התחלואה בעששת. יחד עם זאת, יש לזכור שהפלואוריד שבמי השתייה עלול לגרום לנזקים בריאותיים קשים ולהחטיא בכך את מטרתו.

מחקרים רבים העלו כי הפלואוריד שמוסף למים כמעט שאינו מצטבר ברקמת השן, אלא נאגר דווקא בעצמות, ופוגע במערכת השלד, במפרקים ובעמוד השדרה. הוא עלול להגביר את הסיכון לסרטן העצם, לגרום לעיוותים בשלד ולאוסטיאופורוזיס. הוא משפיע לרעה על המוח ועל מערכת העצבים המרכזית, ועלול לגרום להיפראקטיביות, להפרעות קשב וריכוז או להפרעות נוירולוגיות שונות ובהן סחרחורות, מיגרנות ואלצהיימר.

פלואוריד - הגדול הנזק מהתועלת? (אילוסטרציה shutterstock)
פלואוריד - הגדול הנזק מהתועלת? (אילוסטרציה shutterstock)

פלואוריד - חיוני למניעת עששת

יחד עם זאת, השימוש בפלואוריד חשוב לצורך מניעה של אחת המחלות השכיחות ביותר בעולם - מחלת העששת. הפלואוריד מסייע בחיזוק זגוגית השן ויוצר שכבת מגן על השיניים שבקעו, ובכך הופך אותן לעמידות יותר בפני חומצה ובפני מפגעי עששת. חשוב להבהיר כי התועלת העיקרית של הפלואוריד מושגת במריחה חיצונית ומקומית, ישירות על השיניים, ולא דרך המים (או בבליעת כדורים, שטיפה בתמיסות וכדומה).

באילו דרכים, אם כך, מומלץ ליהנות מסגולותיו הבריאותיות של הפלואוריד?

מומלץ מאוד לצחצח שיניים במשחות המכילות אמין פלואוריד ולא סודיום פלואוריד: בניגוד לסודיום פלואוריד, האמין פלואוריד נצמד לזגוגית השן תוך שניות ספורות בלבד, יוצר שכבת מגן ובכך מקנה לשן הגנה טובה יותר. סוג הפלואוריד מצוין על גבי האריזה.

להשתמש במשחה המכילה אמין פלואוריד (אילוסטרציה shutterstock)
להשתמש במשחה המכילה אמין פלואוריד (אילוסטרציה shutterstock)

דרכים לא מומלצות לצריכת פלואוריד:

צריכת פלואוריד באמצעות טיפות, כדורים או שטיפת מי פה אינה מומלצת: הפלואוריד שבתכשירים הללו חודר למערכת הדם ומגיע למערכת העיכול. הפלואוריד אמנם הוכח כמועיל לשיניים, אולם בטיפול מקומי-חיצוני. למעשה, לבלוע פלואוריד כדי למנוע עששת זה בדיוק כמו לבלוע קרם הגנה נגד השמש.

פלואוריד לאחר טיפול שיננית? אפשר לוותר: מריחת כפות פלואוריד על ידי השיננית אינה יעילה לטווח ארוך: שכבת המגן המתקבלת במסגרת טיפול פלואוריד אצל השיננית (בדרך כלל לאחר ניקוי אבן) היא דקה למדי ולא נקשרת לשן בחוזקה. השכבה הזו, שנשחקת במהרה בלעיסה, הופכת לבלתי אפקטיבית כעבור זמן קצר.

מריחת פלואוריד - יעילה בטווח הקצר (אילוסטרציה shutterstock)
מריחת פלואוריד - יעילה בטווח הקצר (אילוסטרציה shutterstock)

החדרת פלואור לשיניים? אפשרי בהחלט

החדרה אלקטרוכימית של יוני פלואור: טכניקה חדישה, פרי פיתוח ישראלי, המאפשרת החדרה עמוקה יותר של פלואוריד אל תוך השן, למניעת עששת לטווח ארוך. בשיטה זו הרופא מניח על השיניים פלטות המכילות נוזל נחושת וג'ל המכיל יוני הפלואור. הפלטות הללו מחוברות לאלקטרודות המאפשרות פעילות חשמלית. הטעינה החשמלית של יוני הנחושת והפלואוריד גורמת ליונים הללו להתחבר, להידבק למשטח השן וליצור מעין שכבת הגנה.

כיצד מתבצע הטיפול בפועל ולמי הוא מתאים?

הפעולה האלקטרוכימית מאפשרת החדרה עמוקה ואפקטיבית יותר של פלואוריד מאשר באמצעות ג'ל או משחה. הטיפול קצר ומהיר (כ-5 דקות בלבד), והוא מתאים למבוגרים ולילדים כאחד. בניגוד לשיטות אחרות שבהן הפלואוריד חודר לגוף, שיטה זו מאפשרת החדרה מקומית של הפלואוריד לשן בלבד, מה שהופך את הטיפול לבטוח ובריא יותר. השפעת הטיפול נמשכת כחצי שנה - יותר מכל תהליך פלואוריזציה אחר בשוק - והוא מאפשר מניעת עששת באופן יעיל ביותר במשך כל התקופה.

ד"ר יהודית יסקין היא רופאת שיניים טבעית והוליסטית, ממרפאת הודנט.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת שיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום