המטרה: עוד מודלים לתרומת איברים

(0)
לדרג

ועדת היגוי מיוחדת החלה לבחון מודלים חדשים לנושא תרומת האיברים בארץ. היא תגיש המלצותיה למשרד הבריאות בתוך מספר חודשים

מאת: מערכת zap doctors

ועדת ההיגוי של המרכז להשתלות, בעידוד שרת הבריאות ח"כ יעל גרמן ומנכ"ל המשרד פרופ' רוני גמזו, בוחנים מספר מודלים לקבלת תרומות מתורמים שנפטרו. לוועדת ההיגוי צורפו מומחים מתחום האתיקה, המשפט, הדת, הפסיכולוגיה, הסוציולוגיה וכן נציגי מושתלים, וכולם התכנסו לדיון ראשוני בנושא.

במרכז להשתלות ערים לעובדה כי למעלה מאלף אנשים ממתינים לכל סוגי האיברים, ועושים כל מאמץ אפשרי להגדיל את מספר תרומות האיברים. האתגר המרכזי העומד כיום מול המרכז להשתלות הוא הגדלת שיעור ההסכמות לתרומת איברים מ-50 אחוז ל- 70-80 אחוז הסכמות. בבדיקה השוואתית לנעשה בעולם ניכר פער גדול בשיעור השגת תרומות האיברים הנובע מההבדלים בין המודלים לקבלת תרומות.

סך הכל, בעולם מוכרים שלושה מודלים מרכזיים, ביניהם מודל "חזקת ההסכמה", שבבסיסו ההנחה או ההשערה שהאדם הסכים לתרום, אלא אם כן חתם על סירוב באופן אקטיבי. המודל הנהוג כיום בארץ הוא קבלת "הסכמה מפורשת" מהאדם או קרובי משפחתו. המבקש לתרום צריך להיות אקטיבי, ולחתום על כרטיס אדי, וכן לאחר המוות יש לקבל גם את הסכמת המשפחה. ישנו מודל קיצוני שבבסיסו האיברים שייכים למדינה ולכן כל נפטר הוא תורם איברים.

ועדת ההיגוי והמומחים בחנו את המודלים, ונראה כי קיימות אפשרויות גם למודלים משולבים. הפורום החליט להקים ועדה שתבדוק לעומק את הנושא ותגיש המלצות לשרת הבריאות ולמנכ"ל המשרד בתוך מספר חודשים.

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום