חיות מחמד מפחיתות סיכון לחולי

(0)
לדרג

ממחקר חדש עולה כי החזקת בעלי חיים, במיוחד כלבים, מפחיתה את הסיכון להתפתחות של מחלות לב וכלי דם, אבל כשזה בא יחד עם תזונה ואורח חיים בריא

מאת: ד"ר עמית עקירוב

החזקת בעלי חיים, ובפרט כלבים, מפחיתה את הסיכון להתפתחות מחלות לב וכלי דם, וייתכן שיש לה גם תפקיד סיבתי בהפחתת השכיחות של מחלות אלו, כך מצהירים מומחים מקרב ה-AHA (American Heart Association).

למרות זאת, החוקרים מדגישים כי אימוץ או הצלת בעל חיים רק בכדי להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם אינה מביאה להפחתה משמעותית של הסיכון. הם ממליצים לאנשים המבקשים להפחית את הסיכון לעקוב אחר המלצות ה-AHA והמלצות אחרות להפחתת הסיכון.

ההמלצות כוללות הגברת פעילות גופנית, תזונה נכונה, הפחתת כולסטרול, ובמידת הצורך - נטילת תרופות לאיזון לחץ דם ואמצעים אחרים. אימוץ כלב בלבד, תוך המשך ישיבה על הכורסא, עישון ואכילת מטוגנים לא תעשה את העבודה.

מחקרים ביפן, אוסטרליה וקנדה מצאו כי אנשים שגידלו כלבים נטו יותר לעסוק בפעילות גופנית, בהשוואה לאחרים. בנוסף, סקירה של למעלה מ-11 מחקרים מצאה כי אלו שהחזיקו כלבים נהגו ללכת בתדירות משמעותית יותר והיו פעילים יותר.

אין נתונים רבים אודות הקשר בין החזקת בעלי חיים ובין רמות השומנים בדם, או בין החזקת בעלי חיים ובין ההישרדות של מטופלים ללא מחלות לב וכלי דם. באלו עם מחלות לב וכלי דם מבוססות, העדויות מציעות כי החזקת בעלי חיים עשויה להביא להפחתת שיעורי התמותה.

הנתונים המשמעותיים ביותר, במונחים של קשר מובהק סטטיסטי ומנגנון סיבתי אפשרי, נגעו לקשר בין כלבים ובין הגברת פעילות גופנית. נראה כי מדובר בקשר סיבתי, כאשר אדם המאמץ או מציל כלב, נוטה ללכת עם הכלב וכך מגביר את הפעילות הגופנית.

כמו כן, ישנם נתונים לא מעטים לפיהם בעלי חיים מפחיתים את הדחק הנפשי, בעיקר הפחתת התגובה למצבי דחק, דוגמת עליית קצב לב ולחץ דם ושחרור הורמונים דוגמת אדרנלין. כמו כן, ישנם נתונים אודות הקשר בין החזקת בעלי חיים ובין הפחתת לחץ הדם.

בואו לדבר על זה בפורום כלי דם ורידים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום