300 אלף מנות דם נתרמו ב-2012

(0)
לדרג

לרגל יום תורם הדם הבינלאומי, מציין מד"א כי בשנת 2012 הועברו 100,000 מנות דם לבתי החולים השונים לטיפול בפצועי טראומה, בהם נפגעי תאונות דרכים

מאת: מערכת zap doctors

במהלך שנת 2012 התרימו שירותי הדם של מד"א כ-300 אלף מנות דם, כולן מתורמי דם מתנדבים. מתוכן 74,300 מנות דם נתרמו בצה"ל. כ-15,000 מנות נתרמו על ידי תלמידי השמיניות בבתי הספר בארץ במסגרת פרויקט "תרומה ראשונה" המשותף למשרד החינוך וארגון תורמי דם מתנדבים.

75% מתורמי הדם היו גברים. כ-100,000 מנות דם, שהן שליש ממנות הדם שמותרמות ע"י שירותי הדם של מד"א, מסופקות לבתי החולים ברחבי הארץ לטיפול בפצועי טראומה, בהם נפגעי תאונות דרכים.

בישראל, 37% מהאוכלוסייה הם בעלי סוג דם A שהוא הנפוץ ביותר, 36% בעלי סוג דם או, 19% מהאוכלוסייה הם בעלי סוג דם B ואילו 8% בלבד הם בעלי סוג דם AB שהוא הנדיר ביותר. כ-11% מכלל התורמים הם בעלי סוג דם Rh שלילי, מתוכם 4% הם בעלי סוג דם ORh שלילי - שהם התורמים האוניברסאליים ושאת מנות הדם שהם תורמים ניתן לתת לכל חולה.

בעולם המערבי מנסים כיום לצמצם את צריכת הדם באוכלוסיית המטופלים ויורדים מ-50:1000 מנות ל-47:1000 תושבים. לעומת זאת בישראל, אספקת הדם והשימוש בו בבתי החולים נמוכים יחסית ועומדים על 34 מנות ל-1,000 תושבים.

חשוב לציין עוד כי מספר מחקרים שנעשו בעבר הצביעו על כך שתרומות דם מסייעות לשמירה על בריאות התורמים, ותורמי דם קבועים נוטים פחות ללקות בשבץ מוחי או בהתקפי לב.

את הנתונים סיפק מד"א, שגם השנה ציין את יום תורם הדם הבינלאומי בסימן "תרומת דם מצילה חיים". השנה השתתפו גם כלבים. השירות הווטרינרי העירוני בפתח תקווה נרתם לשתף פעולה עם מד"א, לשם הגיעו עשרות אנשים ותרמו דם.

מנכ"ל מד"א, רמ"ג אלי בין: "חשיבותן של תרומות הדם בישראל עולה וחוזרת במהלך ימות השנה. אני קורא לציבור להגיע ולהוכיח לעצמנו ולעולם כולו כי הערבות ההדדית בישראל אינה מיתרגמת רק להושטת עזרה וכתף איש לרעהו, אלא גם ובעיקר בפעילויות מצילות חיים- דוגמת תרומות דם".

בואו לדבר על זה בפורום רפואה דחופה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום