כריתת שד: מלאה או חלקית?

(2)
לדרג

במקרים רבים, כריתת שד חלקית עדיפה על פני כריתת שד מלאה. אבל התפיסה לפיה כריתה חלקית מעלה את הסיכון לחזרת המחלה היא טעות

מאת: מערכת zap doctors

הטיפול בסרטן השד כולל את כריתת הגידול בניתוח וטיפול בהקרנות וכימותרפיה. אחד מהלבטים הגדולים של חולות לפני ניתוח להסרת גידול ממאיר מהשד כרוך בשאלה האם לכרות את השד כריתה מלאה או שמא להסתפק בכריתה חלקית?

"ההחלטה היא בסופו של דבר רק של האישה", אומר ד"ר מיכאל קורץ, מומחה בכירורגיה כללית ובכירורגיית שד, מנהל המרכז לבריאות השד במרכז הרפואי "סורוקה" באר-שבע. "השיקולים המרכזיים שמשפיעים על האישה בעת קבלת ההחלטה הם מאפייני הגידול: גודל, סוג, מידת ההתפשטות של המחלה, האפשרויות הטיפוליות ושיקולים אישיים: רגשיים ונפשיים".

ד"ר קורץ אומר שבמקרים רבים ניתן להסתפק בכריתה חלקית, ואין צורך בכריתה מלאה של השד. אם בעבר היה ניתן לטפל ברוב הגידולים רק בכריתה מלאה, היום יש אפשרות לשמר את השד ולהילחם במחלה. לדברי ד"ר קורץ, אחוזי הריפוי זהים בקרב נשים שעברו את שני סוגי הכריתות, וההנחה לפיה כריתה מלאה עדיפה מכריתה חלקית מוטעית מיסודה.

מגמה מפתיעה

למרות דברי ד"ר קורץ, שהינו גם כירורג בכיר במרכז הרפואי לבריאות השד ליידי אסיא, מקבוצת אסיא מדיקל, רוב הנשים בוחרות לכרות כריתה מלאה את שני השדיים גם כשאין בכך כל צורך. הגורמים לתופעה הם העלייה במודעות לסרטן השד והחרדה הגדולה מהשלכותיו: לכל מקום שאשה מפנה את ראשה היא נתקלת בתזכורת למחלה המאיימת עליה", אומר ד"ר קורץ. "פרסומות ברדיו ובטלוויזיה, שלטי חוצות, אתרי אינטרנט, חדשות וסרטים - מכל עבר מזכירים לנשים את קיומה של המחלה ואת הצורך להיבדק. עמיתיי ואני מזהים גם שבב של סכנה במגמה מבורכת זו. סכנה זו גלומה במודעות יתר ובחרדות מוגזמות מפני המחלה. השדיים של האישה הפכו בשנים האחרונות למעין 'חגורת נפץ' והנשים חשות שהם מאיימים על קיומן. החשש שהשד 'יתפוצץ' בכל רגע גורם לנשים רבות לבחור לכרות אותו כדי להעלים את הסיכון, למרות שהסיכון יכול להיעלם גם בעזרת כריתה חלקית".

אפקט אנג'ילינה

לפי ד"ר קורץ, העובדה שנשים רבות אינן מבינות את ההשלכות של כריתת שדיים מלאה מובילה אותן לבחור לבצע את מה שהן מאמינות כי הוא "הפתרון הבטוח", מבלי להבין את השלכותיו של הצעד הזה. "החלטתה של אנג'לינה ג'ולי לכרות את השדיים חיזקה עוד יותר את המגמה. נראה כי נשים רבות אינן מביאות מספיק בחשבון את ההשלכות הרגשיות המשמעותיות שיש לכריתה מלאה של השד. העלייה הקיצונית במספר ניתוחי הכריתה המלאה והעדפתם על פני ניתוחים לכריתה חלקית באה בשל ביקוש מהשטח. הרופאים לא מעודדים את המגמה ולא בהכרח תומכים בה. אבל מטופלות רבות פשוט מתעקשות".

לפי ד"ר קורץ, פעמים רבות אנשים בסביבתן הקרובה של החולות מפעילים עליהן לחץ לעבור כריתה מלאה, משום שהם סבורים בטעות שזו הדרך להביס את המחלה. אין הן מבינות שגם ניתוח חלקי יכול להועיל באותה מידה. ד"ר קורץ גם רואה במגמה זו חלק מתנועת ההעצמה הנשית המתבטא ברצונן של נשים להיות אקטיביות, עצמאיות ולשלוט בגופן, והן בוחרות באקט קיצוני שמבטא גישה זו.

כריתה חלקית ואסתטית

לצד כל אלה גם קיים חשש מפגיעה אסתטית עקב כריתה חלקית, ונשים רבות גם מעדיפות שדיים משוחזרים שיהיו אולי יפים יותר מהשדיים הטבעיים שלהן. ד"ר קורץ: בעבר נשים היו נותרות מצולקות לאחר ניתוחי כריתה חלקית. כיום יש התפתחות מרחיקת לכת בתחום ה'אונקופלסטיקה' וניתוח כריתה חלקית שמבצעים מומחים מנוסים בתחום מניב תוצאות מצוינות. בניתוח כריתה חלקית יכול לצאת שד מעוצב, חלק, עם צלקת קטנה וחבויה ובמקרה הצורך גם מעצבים את השד השני כדי שיהיה דומה לשד שנכרת בחלקו. במידת הצורך, כבר בניתוח הכריתה מרימים, מקטינים ומעצבים את השד הבריא והתוצאה יפה. מי שחוששת מפגיעה אסתטית צריכה להכיר את האפשרויות הניתוחיות החדשות לפני שתמהר לקבל החלטה על כריתה מלאה של השדיים ושחזור שד, שלא חייב להיות יפה יותר משד טבעי שעוצב בניתוח".

מתי כן צריך כריתה מלאה של השד?

לדברי ד"ר קורץ, "כאשר יש בשד גוש רב מוקדים וההקרנות אינן יכולות להקטין את הגוש או שהאישה מעדיפה להימנע מהן, יש הצדקה לכריתה מלאה של השד. גם כשהמחלה בשלב מתקדם ומדובר בסרטן אלים וחודרני עדיפה כריתה מלאה של השד.

בואו לדבר על זה בפורום גילוי מוקדם של סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום