כימותרפיה לפרופסקופית

(0)
לדרג

חדש בשיבא: טיפול כימותרפי באמצעות לפרוסקופיה לחולים בסרטן עם גרורות בחלל הבטן. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

אחד המנגנונים הקטלניים ביותר להתפשטות סרטן המעי הגס הוא יצירת גרורות בחלל הבטן, המכונות גרורות פריטוניאליות. ההישרדות הצפויה במקרים אלה היא 5-12 חודשים, ולכן עד לאחרונה החולים היו מועמדים לטיפול תומך בלבד. גם גידולים בתוספתן נוטים ליצור פיזור בצפק, ויוצרים מצב שבו כל חלל הבטן מתמלא בגידולים.

כאמור, עד לאחרונה לא היה טיפול יעיל למצבים אלה. בשנים האחרונות, בעקבות ההצלחה היחסית בטיפול כירורגי בגרורות בכבד, התפתחה תפיסה חדשה: כריתה מרבית של השאתות הנראות לעין, או טיפול מפחית תאים, ובהנחה שגם לאחר כריתה זו ישנה מחלה שאירית נותרת, מתבצעת שטיפה של חלל הבטן בתרופות כימותרפיות בריכוז גבוה ובתנאי היפרתרמיה (כ-41 מעלות צלזיוס), שיטה המכונה HIPEC (Hyperthermic intraperitoneal chemotherapy).

בעשור האחרון חלה עלייה תלולה בשימוש בשיטת טיפול זו, והיא מבוצעת כיום ברוב מרכזי הסרטן המובילים בעולם. הפעולה מבוצעת בשיבא כשגרה, ועשרות רבות של חולים כבר טופלו בשיטה זו. החולים עוברים ניתוח גדול מאוד, המתחיל בסקירת בטן חוקרת בחתך אמצעי ארוך, דרכו מבצעים כריתת כל הגידולים, ולעיתים גם כריתת איברים בתוך הבטן. בתום החלק ה"כירורגי", מבצעים את הטיפול הכימותרפי בשיטה המכונה "הקולוסיאום". בשיטה זו ההזלפה מתבצעת בצורה "פתוחה" המאפשרת מגע מיטבי של החומר הכימותרפי עם כל אברי הבטן תוך שמירה על טמפרטורה גבוהה והגנה על הצוות מפני מגע עם החומר.

לא כל החולים נזקקים לניתוח כה גדול. אצל חלקם היקף המחלה איננו מאוד גדול, אך הם זקוקים לניתוח כולל HIPEC כדי למנוע הופעה עתידית של המחלה, שאז עלול להיות מאוחר מדי. עדיין הם יעברו ניתוח בחתך גדול על מנת לחשוף את כל חללי הבטן ולעשות את הפעולה כהלכה.

לאחרונה החליטו מומחים משיבא, ביוזמתו של פרופ' מרדכי גוטמן, מנהל מחלקה כירורגית ב', שחולים עם גרורות מעטות, שלא עברו הרבה ניתוחים קודמים, יעברו את הפעולה המשולבת בגישה לפרוסקופית. החולה הראשון שנבחר הוא גבר בן 41, עם גידול של התוספתן. צוות המחלקה, בהובלת פרופ' גוטמן, ד"ר דן רוזין וד"ר אלכסנדר לבדב, ביצע לפרוסקופיה חוקרת, שבה הופרדו כל אברי הבטן ובוצעה סקירה מדוקדקת בדומה למה שהיה מתבצע בניתוח "פתוח". אזורים חשודים כנגועים במחלה נכרתו כמקובל. לאחר מכן, השתמשו הרופאים בפתחים לצורך החדרת הצנרת הדרושה לביצוע HIPEC , אשר בוצע בצורה זהה לגמרי לזה המבוצע בשיטת ה"קולוסיאום". החולה החלים במהירות ושוחרר לביתו לאחר שלושה ימים ללא נקזים וללא תלונות.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן המעי הגס - מניעה, אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום