קרם הגנה - בכל השנה!

(0)
לדרג

ידוע שבכל שהנה יש למרוח קרם הגנה, אך דווקא בעונת הרחצה חשוב לזכור: מתי אסור להיחשף לשמש, מדוע חשוב שנגן על העור וכיצד בוחרים קרם הגנה

מאת: מערכת zap doctors

בכל ימות השנה ובמיוחד בימי הקיץ הארוכים, חשוב לזכור כי קיים קשר הדוק בין חשיפה לשמש לבין סרטן העור - קשר שהוכח מדעית. זאת ועוד, הרי שחשיפת יתר לשמש גורמת גם לפגעים אסתטיים בעור כגון פיגמנטציה, לכוויות עור קלות ולפגיעה בשיער ובקרקפת.

בכל שנה נמכרות בישראל מיליוני יחידות של מסנני קרינה ונראה כי בהשוואה למדינות אחרות בעלות מזג אוויר ים תיכוני, בקרב הציבור הישראלי קיימת מודעות גבוהה לצורך בהגנה מפני השמש.

"הקריטריונים לחשיפה מסוכנת לשמש אינם נמדדים בהכרח לפי גוון השיזוף, אלא על פי הסכנות הטמונות בחשיפה עצמה", אומר חאתם עמשה, הרוקח הראשי של רשת "ניו-פארם". "כשאדם נחשף לשמש מהשעה עשר ועד שלוש הוא חושף את עצמו לקרני השמש בפרק הזמן המסוכן ביותר, שבו קרני השמש חזקות מאוד. גורם נוסף שמגדיר את סכנת החשיפה הוא משך הזמן שבו אנו נחשפים לשמש".

כל הקרמים ממספר 15 ומעלה יספקו הגנה (אילוסטרציה shutterstock)
כל הקרמים ממספר 15 ומעלה יספקו הגנה (אילוסטרציה shutterstock)

מי הן קבוצות הסיכון החשופות במיוחד לנזקי השמש?

כרוקח ותיק זכיתי לראות לאורך השנים את התקדמות והעלייה במודעות לנזקי השמש, גם בזכות קמפיינים מבורכים של האגודה למלחמה בסרטן ושל חברות התרופות. ובכל זאת, עדיין לא כולם מבינים שכולנו בקבוצת סיכון כשמדובר על החשיפה לשמש. אני ממליץ לכלל האוכלוסייה, ובפרט לאנשים בעלי רגישות יתר, כגון פיגמנטציה או היסטוריה של סרטן העור לא לשכוח להגן על הגוף מפני השמש באופן יומיומי.

מהן דרכי ההתגוננות מפני השמש היעילות ביותר?

חבישת כובע ומשקפי שמש, שהייה בצל, ושתייה מרובה הם רק חלק מדרכי ההתגוננות מקרינת השמש בשהייה ממושכת מחוץ לבית. שימוש בקרם הגנה ידוע זה מכבר כאמצעי ההתגוננות המוביל במלחמה בנזקי השמש בקרב מבוגרים וילדים כאחד.

מהם סוגי קרם ההגנה מהשמש הרווחים כיום בשוק?

על המדף ישנם שני סוגים עיקריים של מוצרים חוסמי קרינת שמש: עם הסוג הראשון נמנים חוסמי שמש אשר פועלים בשיטת החסימה הכימית, שסופגים אליהם את קרני השמש ומצמצמים את חדירתן לתוך העור. עם הסוג השני נמנים קרמי הגנה שמבוססים על השיטה הפיזיקלית ופועלים כמעין ראי: קרני השמש פוגעות בחומר, ומשתקפות ממנו החוצה בלי לחדור לעור. הרבה יותר כדאי ובטוח להשתמש בקרמים על בסיס פיזיקלי.

מהי המשמעות של מספר קרם ההגנה?

בנוגע למספרים הכתובים על שפופרות הקרמים, חשוב לדעת כי כל הקרמים ממספר 15 ומעלה מגנים באותה רמה מפני השמש. המספר מתייחס למשך ההגנה. ככל שהמספר גבוה יותר, כך ניתן לשהות יותר זמן בשמש. אבל בכל מקרה מומלץ להימרח מדי שעתיים, בייחוד אם נמצאים בתוך המים או מזיעים, ואז יכולת ההגנה של התכשיר פוחתת.

לא לשכוח למרוח קרם הגנה בכל שעתיים (אילוסטרציה shutterstock)
לא לשכוח למרוח קרם הגנה בכל שעתיים (אילוסטרציה shutterstock)

עד כמה חשוב למרוח את הילדים רק בתכשירי ההגנה המיועדים לילדים?

בשוק יש מוצרים נוגדי שמש המיועדים במיוחד לילדים: מתינוקות ועד לבני העשרה. ההבדלים בין התכשירים למבוגרים לבין אלו שמיועדים לילדים הם קלים ולא קריטיים. ההבדל המשמעותי ביותר הוא שבקרמים חוסמי השמש לילדים מצויים פחות כימיקלים - אבל ההבדלים ממש לא משמעותיים".

מה עושים כאשר נוצרת כוויה כתוצאה משהות ארוכה בשמש?

כוויית שמש, בדומה לכל כוויה אחרת, גורמת לאובדן נוזלים מסיבי של הרקמות. לכן אחרי שנשרפים, יש לקרר את המקום, לעצור את ההפרשות אם מדובר בכוויה חמורה, ולמתן את הנזק שנעשה לעור. חשוב מאוד גם להרבות בשתייה ולהחזיר לגוף נוזלים, וכן למרוח על המקום הפגוע קרמי גוף עם רמת לחות גבוהה ביותר.

אילו תכשירים מומלצים לטיפול בכוויית שמש?

תכשירי האלוורה הנפוצים להרגעת העור אחרי חשיפת יתר לשמש אמנם מקררים את העור, ומיועדים להרגעה בלבד. תכשירים אלו מרגיעים את העור, אך אין להם שום אלמנט רפואי. חשוב מאוד למרוח בנוסף להם קרם לחות כדי להחזיר לעור את הנוזלים גם בדרך חיצונית זו. מומלץ שקרם הלחות לא יכיל שמנים ארומטיים או בשמים מכל סוג, שיכולים לגרות את המקום הפגוע - במקום להרגיע. זאת, כמובן, בנוסף לשימוש בתכשיר הרלוונטי נגד כוויות.

לסיכום, להתגוננות מפני נזקי השמש ישנה חשיבות רבה בשמירה על הבריאות של כל בני המשפחה בשל השפעתה המזיקה של קרינתה על בריאות העור, הן בטווח המידי והן בטווח הרחוק.

בואו לדבר על זה בפורום ייעוץ תרופתי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום