תהודה מגנטית מראה יכולות במוח

(0)
לדרג

ממחקר ישראלי חדש עולה כי ניתן למדוד באמצעות תהודה מגנטית את היכולות המוחיות שלנו, כפונקציה של שלמות וצפיפות החומר הלבן באזורים הספציפיים במוח

מאת: מערכת zap doctors

יכולות קוגנטיביות מתבטאות בצפיפות ושלמות של מערכות הסיבים במוח. כך עולה ממחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת "Frontiers In Brain Imaging Methods". במחקר הראתה ד"ר אפרת ששון, מקימת חברת ביואימג' הישראלית, כי ניתן למדוד באמצעות בדיקת תהודה מגנטית (MRI) את היכולות המוחיות שלנו בתחומים שונים, כפונקציה של שלמות וצפיפות החומר הלבן באזורים הקשורים לתחומים אלה.

במחקר, שנערך בשיתוף צוות חוקרים מאוניברסיטת תל-אביב ובהנחייתו של פרופ' יניב אסף מהמחלקה למדעי החיים, השתתפו 60 נבדקים בריאים בני 25-80. כל הנבדקים עברו סריקת MRI במרכז הרפואי סוראסקי בשיטת DTI, שיטת הדמיה מתקדמת, הכוללת סריקה ועיבוד תמונה ומאפשרת לשחזר בתלת-מימד את מערכות הסיבים במוח. בנוסף עברו המשתתפים מבחנים קוגניטיביים ממוחשבים שכללו מבדקי זיכרון, שפה, תרגילי חשבון וכדומה.

החוקרים מצאו קשר בין צפיפות הסיבים באזורים שונים לבין היכולות הקוגניטיביות המיוחסות לאזורים ביניהם מקשרים סיבים אלה. כך, למשל, כשנמדדה צפיפות הסיבים במערכת הסיבים המכונה Cingulum ("חגורה" בלטינית) ומקשרת בין אזור במוח הקשור ליכולות מתמטיות (באונה הקודקודית, מעל האוזניים) לבין אזור קדמי (באונה הקדמית), התברר כי אצל אנשים שהצליחו לחשב מהר יותר תרגילי חשבון פשוטים, נמדדו מדדי DTI המעידים על סיבים צפופים יותר. קשר דומה נמצא בין יכולת שפתית גבוהה לבין צפיפות הסיבים במערכת סיבים אחרת, ה-Arcuate, המקשרת בין איזור ברוקה ואזור ורניקה, שני אזורי השפה במוח.

במחקר גם ראו שישנה הידרדרות במערכות הסיבים עם הגיל, אך באופן מפתיע התברר כי הגיל הביולוגי לא תמיד מעיד על התפקוד ועל שלמות הסיבים ישנם אנשים שגם בגיל מבוגר יותר התפקוד הקוגניטיבי שלהם נשמר, ונראה שמעורבים בכך גם גורמים גנטיים. החוקרים מקווים כי בעתיד יוכלו לשמש הממצאים בפיתוח כלים אבחוניים ותרופות להפרעות התפתחותיות שונות וכן למחלות ניווניות ופסיכיאטריות.

שיטות חדשניות בתחום ה-MRI לגילוי מוקדם של מחלות והוכחת יעילות טיפולים יוצגו בכנס הביומד IATI ישראל 2013, שייפתח ב-10 ליוני.

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיה ושבץ מוח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום