רשלנות חברות: מתי אפשר לתבוע?

(0)
לדרג

כאשר חברה מייצרת מוצר פגום המסב לצרכן נזק, ניתן להגיש נגדה תביעה. במקרים אלה, עדיף לרוב להגיש תביעה אישית ולא ייצוגית

מאת: עו"ד רונית מלינק

בשנים האחרונות אנו נחשפים ליותר ויותר מקרים בהם חברות מסחריות אחראיות למחדלים רחבי היקף, שנגרמים כתוצאה מהתרשלות ופוגעים בצרכנים שהשתמשו במוצר הפגום. כתוצאה מכך ישנה כיום מודעות ציבורית גבוהה לכך שהנפגעים יכולים להגיש תביעה בבית המשפט נגד החברה האחראית למעשה או למחדל.

מתי מדובר ברשלנות?

במקרים בהם הנפגעים מעוניינים לעתור לבית משפט, עליהם להוכיח כי קיים בסיס לתביעה. הדבר אפשרי על ידי הוכחה כי מעשה הרשלנות של החברה הביא נזק לאדם שהשתמש במוצר של החברה. כך לדוגמה, בימים אלה מתברר בבית משפט בישראל המקרה של חברת Depuy,חברת בת של חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון, שהחל משנת 2003 ייצרה ושיווקה שתלים מלאכותיים מסוגASR שנועדו להחלפת מפרק הירך.

כבר לאחר שנתיים החלו להצטבר אצל הרופאים האורתופדים המנתחים דיווחים על כאבים סביב המשתל, ממצאי הדמיה שהראו פגיעה ברקמות סביב המשתל ושיעור גבוה מהמקובל של מושתלים שנזקקו להחלפה חוזרת של המשתל בתוך זמן קצר לאחר הניתוח. בנוסף נצפתה עלייה הולכת וגוברת בשיעור מתכות מסוג קובלט וכרום שזלגו לגוף מהמשתל המלאכותי. נתונים אלו דווחו לחברת Depuy.

במקרה זה קיים צורך להוכיח את אחריותה של חברת Depuy לנזק שנגרם לתובע בעקבות השתלת המשתל. את התביעה יש לתמוך בחוות דעת רפואית של רופא מומחה, שתתייחס הן לאחריות החברה והן לנזק שנגרם לתובע כתוצאה משימוש במוצר החברה.

אחת הדוגמאות המוכרות ביותר לרשלנות של חברות היא פרשת רמדיה, במסגרתה עקב חסרון מרכיב בתרכובת הצמחית של מזון לתינוקות שייצרה החברה, נגרמו לתינוקות תחלואה ומוות. בהליך הפלילי שהתנהל בעניין זה, הרשיע בית המשפט בפברואר 2013 את טכנולוג המזון של החברה בגרימת מוות ברשלנות, ואת מנכ"ל רמדיה בעבירה על חוק התקנים.

דוגמה נוספת: באחרונה הוגשו בארה"ב תביעות נגד חברות המייצרות רשת המשמשת בניתוחים לתיקון צניחת איברי אגן המתבצעים בגישה נרתיקית Transvaginal Mesh. נמצא ששימוש באביזר זה בניתוחים שבוצעו לנשים דרך הנרתיק הביא לסיבוכים קשים, כגון: בליה והתפוררות של הרשת, כאבים קשים, דימומים, קיצור של התעלה הנרתיקית ובעיות נוירוגניות.

במקרים רבים נדרשו הנשים לביצוע ניתוח חוזר עם אחוזי הצלחה נמוכים. עד היום הודיעו שלוש חברות המייצרות רשתות אלו על הורדת המוצר שלהן מהמדפים. כך, בשנת 1999 חברת בוסטון סיינטיפיק אספה את ה-ProteGen. ביוני 2012 הודיעה חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון על איסוף ארבעה סוגים של רשתות נרתיקיות שיצרה. חודש בלבד לאחר מכן הודיעה גם חברת C R Brand Inc על איסוף ה-Avaulta.

כיצד נקבע הנזק

בבוא בית המשפט לקבוע את גובה הפיצוי נלקחים בחשבון מספר רכיבים. רכיב עיקרי הינו שיעור הנכות הרפואית שנקבע לתובע בחוות דעת של מומחה רפואי. רכיבים נוספים הינם הפסדי השתכרות ופנסיה שנגרמו לתובע, אם נגרמו, הוצאות בשל עזרת בני משפחה ועזרה בשכר, הוצאות שונות שנגרמו או ייגרמו לתובע, כגון: הוצאות רפואיות והוצאות ניידות. כמו כן, בית המשפט מעריך את רמת הפגיעה, הכאב והסבל שנגרמו לתובע כתוצאה מרשלנות החברה.

כל הטעויות הנפוצות של חברות

דרך ההתנהלות הטובה ביותר של חברה במקרה שבו מתעורר חשד לפגם במוצר ששיווקה היא עצירה מיידית של שיווק המוצר ובחינה קפדנית שלו. אם התגלה ליקוי במוצר, יש ליידע את ציבור הצרכנים בדבר הפגם שנפל במוצר ולפעול מיידית לצמצום הפגיעה.

למרבה הצער, המציאות לעתים שונה: חברה המייצרת מוצרים ואביזרים רפואיים משקיעה סכומי עתק החל ממחקר ופיתוח המוצר ועד החדרתו לשוק. סכומים אלו צפויים לרדת לטמיון אם יתגלו כשלים במוצר שיצריכו את הפסקת שיווקו. לכן, לא פעם בוחרות חברות להקל ראש ואף לא להתייחס לממצאים המצביעים על בעיות או כישלון המוצר לו הן אחראיות, אף כאשר מדובר בבריאותם של הצרכנים, וזאת לטובת דאגה להמשך פעילותה ורווחיותה של החברה.

תביעת רשלנות - פרטית או ייצוגית?

ככלל, תובענה ייצוגית מוגשת על ידי יחיד הפונה בשם קבוצה שלמה הטוענת שנפגעה ממעשה או מחדל כלשהו. פסק הדין בתובענה ייצוגית הינו פסק דין הצהרתי המאפשר לכל מי שנכלל בהגדרת הקבוצה לקבל פיצוי מוגדר. בתביעת רשלנות אישית הפיצוי הניתן לתובע הינו בהתאם לנזק הספציפי שנגרם לו בלבד, על כל המשמעות של אירוע התביעה האישי שלו. כאשר מדובר בנזקי גוף, ובפרט כאשר מדובר באירוע של רשלנות רפואית או רשלנות חברה המייצרת מוצר או אביזר רפואי, תביעה ייצוגית היא בחירה פחות מתאימה, וזאת משום שלכל נפגע סיפור האירוע האישי שלו, שאינו דומה לזה של האחר וכל נפגע סובל מנזק ונכות אחרת המשליכה באופן שונה על חייו.

חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון סרבו למסור תגובה.

הכותבת היא עורכת דין ממשרד אבי אלרום ושות' המייצג נפגעי משתל ה-ASR של חברת Depuy ונשים שנפגעו עקב שימוש ב- Transvaginal Meshבניתוחים לתיקון צניחת איברי אגן

בואו לדבר על זה בפורום רפואת משפחה וכללית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום