מבחנים: אפטה, בעיה מלחיצה

(0)
לדרג

רבע עד מחצית מהאוכלוסייה יסבלו מאפטות לפחות פעם אחת בחיים, ואצל רבים מדובר בתופעה חוזרת. אחת הסיבות להופעת פצעים מטרידים אלו בפה היא לחץ

מאת: מערכת zap doctors

לאחר שנת לימודים לא קלה שעברו הסטודנטים על ספסל הלימודים, הגיעה לה חופשת הסמסטר, אם בכלל ניתן לכנות תקופה זו חופשה. למילה חופשה יש בדרך כלל קונוטציה של שחרור, נסיעה לחו"ל או בילוי שמנקה את הראש. ואולם, בחודש הקרוב, יתמודדו הסטודנטים עם מבחנים שהם צריכים לעבור ועבודות שעליהם להגיש, כך שאצל רובם החופש יישאר בגדר פנטזיה לא ממומשת.

תקופת המבחנים מלווה בלחצים גדולים, חרדות, חששות, חוסר שינה ותזונה ירודה. סימני הלחץ והחרדה גורמים בין היתר להופעת פצעים בפה ובמיוחד אפטות, הפופולאריות בקרב קבוצה זו. ד"ר איתן מיזיריצקי, מומחה לשיקום הפה, מסביר מהן אפטות וכיצד מטפלים בהן.

מהי אפטה?

אפטה היא כיב שטוח וכואב, שמופיע בדרך כלל בחלל הפה. צבעו לבן בהיר, והוא מורם מהרקמה, אך אינו ממש שלפוחית עגלגלה, למרות שמי שלוקה בזה חושב כך. האפטה יכולה להיות בגדלים שונים בכל מיני מקומות בפה: מתחת ללשון, על הלשון, בצדה הפנימי של השפה העליונה או התחתונה, בלחיים, בחך הרך ובאזור השקדים.

האפטה מופיעה בשני גדלים אופייניים:

מיינו אפטה: אפטות קטנות בגודל 3-4 מילימטרים.

מייג'ור אפטה: אפטות גדולות המגיעות לסנטימטר ויותר.
האפטה כואבת ומטרידה מאוד, ומונעת פעמים רבות את היכולת לשתות ולאכול.

גם תזוזה של שרירי הפנים או אפילו דיבור יכולים להכאיב אם מופיעה אפטה בפה. לעיתים קרובות, האפטה גורמת לנפיחות של קשרי הלימפה בלסת או בצוואר. פצעים בפה יכולים להטעות והרבה פציינטים חושבים שהשן היא זו שכואבת, מגיעים לרופא שיניים, שבודק את הרקמות ומגלה את הכיב.

השלב הראשון של האפטה הוא תגובה אוטואימונית (חיסון עצמי). הכוונה היא לשיבוש במערכת החיסון של מי שסובל מהתופעה, כך שבאופן זמני מערכת החיסון תוקפת את התאים הרטובים של רירית הפה בתוך חלל הפה. בהעדר הגנת הרירית, עלולים להתלבש על הנגעים מזהמים כמו נגיפים, חיידקים ופטריות.

למה יש לשים לב כשמופיעה האפטה?

האפטה מתרפאת תוך עשרה ימים ללא השארת צלקת בפה. היא חולפת מעצמה עם טיפול או בלעדיו. עם זאת, מי שהופיעה אצלו אפטה צריך להקפיד על כמה דברים:

1. להימנע מסוגי מזון המגבירים את הכאב, בייחוד אם האפטה מופיעה על מקום מתנייד כגון בשעת דיבור. סוגי מזון מכאיבים: מרכיבים חומציים, מלח, לימון, מיצי הדר, עגבניות ומלפפונים חמוצים.

2. אין לגעת באפטה, על מנת לא לזהם את המקום ולהכניס למשל אצבעות מלוכלכות לפה.

כיצד מטפלים באפטה?

הפתרונות לבעיה הם משככי כאבים למיניהם, טיפול בסטרואידים, חלב עיזים, תוספת של הוויטמינים C, B6 ואפילו גרגור מי מלח. כל אלו מהווים פתרון זמני בלבד שמקל במעט על הכאב, אך אינם מעלימים את התופעה.

התרופות הקיימות בשוק מרגיעות את הכאב, מאלחשות אותו ומחטאות את האזור. התרופות מוצעות בצורת משחות או תכשירי ספריי. הן נמכרות כתרופות מדף ללא מרשם רופא, מאלחשות ומרדימות את המקום ומעניקות שעה-שעתיים של שחרור מהמצוקה. התרופות הללו יוצרות ציפוי דק, שמגן על הפצע מפני חיכוך עם האוויר ומונע את הכאב. יש לשים אותן על הפצע כמה פעמים ביום.

אורלמדיק היא תרופה המפיגה את הכאב ואת אי הנוחות הנגרמים מאפטה בפה בתוך 10 שניות. החומר פועל באמצעות יצירת מחסום הגנתי מעל אזור האפטה, על מנת לספק תנאים אופטימליים לקידום תהליך הריפוי הטבעי. מאלחש זה יוצר חיפוי חזק מאין כמוהו סביב האפטה ומצליח לשמור על הפצע ללא כאבים ומוגן מפציעות במשך למעלה מיממה.

לסטודנטים בתקופת בחינות הסובלים מאפטות טיפולים קצרים הם הטובים ביותר, משום שאלו מצליחים לשחרר במהירות מכאב, ולהחזיר את הסטודנט למצב שבו הוא יכול להתמקד בבחינות ובעבודות ולעבור אותן בשלום.

בואו לדבר על זה בפורום אפטה - פצעים בפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום