לראשונה: השתלת הקרנית הדקה בעולם

(0)
לדרג

במרכז הרפואי תל אביב בוצעו לאחרונה שני ניתוחי השתלת קרנית בשיטה חדשה, שמפחיתה מאוד את הסיכוי לדחיית שתל, ומגבירה את סיכוי תפקודו לאורך השנים. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

שני ניתוחי השתלת קרנית דקה במיוחד בוצעו לראשונה במרכז הרפואי תל-אביב. הניתוחים בוצעו על ידי שני מומחים בתחום השתלת הקרנית: ד"ר דוד ורסנו, מנהל שירות הקרנית במחלקת העיניים, וד"ר אליה לוינגר, רופא בשירות הקרנית. ההשתלות עברו בהצלחה והחולים מחלימים כעת מהניתוח.

השתלת קרנית הינה לעיתים הדרך היחידה להחזיר ראיה לעיניים עיוורות. העשור האחרון היה עתיר בחידושים בתחום השתלת הקרנית. ב-2006 בוצע לראשונה בישראל השתלת שיכבה אחורית של הקרנית (DSAEK), כשבשנים האחרונות פותח בעולם סוג חדש של ניתוח השתלת שיכבה אחורית של הקרנית בשם DMEK. ניתוח זה מיוחד בכך שהשכבה המושתלת דקה מאד (10-20 אלפיות המילימטר לעומת 100-150 אלפיות המילימטר ב DSAEK).

לדברי ד"ר ורסנו, "ביצוע הניתוח דורש מהמנתח לאמץ מיומנויות ניתוחיות חדשות. במהלכו מופרדת שיכבה דקה מאד מן הקרנית שנתרמה להשתלה. ההפרדה נעשית בצורה ידנית תחת מיקרוסקופ בחדר הניתוח. במקביל מוסרת שיכבה דומה מן הקרנית של החולה הממתין להשתלה. הרקמה הבריאה מוכנסת לעינו של המנותח, נפרשת ומוצמדת אל הקרנית שלו בעזרת בועת אוויר".

ללא תפרים

ד"ר ורסנו מוסיף כי בניגוד להשתלות קרנית בעובי מלא שהיו נפוצות בעבר, בשיטה החדשה אין צורך בתפרים כדי להצמיד את השתל למקומו. "החתך בעין שדרכו מוכנס השתל הוא קטן, באותם מימדים של חתך המשמש לניתוח קטרקט, ולכן העין יציבה הרבה יותר מאשר בכל סוג אחר של השתלת קרנית, וחשופה הרבה פחות לסכנות במקרה של נפילה או פגיעה בעין. מאחר שהחתך קטן כל כך, צורת הקרנית נשארת דומה מאד למה שהייתה לפני הניתוח, והמשקפיים כמעט שאינם משתנים לאחר הניתוח".

יתרון חשוב נוסף לניתוח DMEK הוא הכמות הקטנה של רקמה המוחלפת במהלכו. התוצאה היא סיכוי קטן בהרבה לתהליך דחייה של השתל, ולכן סיכוי גדול יותר לתפקוד טוב של השתל לאורך שנים.

בואו לדבר על זה בפורום קרנית העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום