איכות הסביבה: אני אבא ירוק

(0)
לדרג

יש לא מעט דרכים שבאמצעותן ניתן להפוך את החיים בבית לבטוחים וידידותיים יותר לבריאות, לסביבה ובעיקר לילדים שלנו. טיפים להורות ירוקה

מאת: פרופ' רן בליצר

הסביבה הביתית שלנו וההחלטות היומיומיות שאנו כהורים מקבלים - החל ברכישת צעצועים ועד כמה אבקת כביסה נשים במכונה או באיזה חומר נשטוף את הרצפה - משפיעות מאוד על בריאות ילדינו. נהוג לחשוב כי אורח חיים "ירוק" מסתכם ברכישת ירקות אורגניים ובהקפדה על מיחזור בקבוקים למען שמירה על איכות הסביבה. אולם בפועל ניתן, באמצעות שינויים קלים באורח חיינו, לחיות חיים ידידותיים יותר לסביבה וגם לשפר את בריאות ילדינו. הנה כמה המלצות:

מוצרי ניקיון

חומרי ניקוי הנמצאים בכל בית מכילים חומרים כימיים שעלולים להיות מסוכנים. פעוטות חשופים אליהם יותר ממבוגרים, משום שהם זוחלים על משטחים שנוקו באמצעותם, נוטים להכניס חפצים לפה, ובאופן טבעי העור ומערכת הנשימה שלהם גם רגישים יותר. לכן, הדבר החשוב ביותר הוא להרחיק את כל חומרי הניקוי מהישג ידם של ילדים, לנעול כל ארון המכיל חומרי ניקוי ולא לאחסן חומרי ניקוי בבקבוקי שתייה.

גם נשים בהריון צריכות לצמצם את חשיפתן לחומרי ניקוי כימיים, כדי לא לפגוע בהתפתחות העובר. החומרים הכימיים יכולים לפגוע בנו באמצעות מגע או באמצעות הנשימה.

הפתרון הירוק:

לחומרי ניקוי רבים ניתן למצוא תחליף שגם תורם לבריאות הילדים ולסביבה וגם זול יותר:
את המראה ניתן לנגב עם סמרטוט יבש מיד לאחר שהיא מתאדה בעקבות מקלחת או לחלופין ניתן להשתמש במים ובסמרטוט.
את המיקרוגל ניתן לנקות על-ידי הפעלתו ל-20 שניות כאשר בפנים יש חצי לימון ומיד לאחר מכן לנגב בסמרטוט לח. ניתן גם לשפשף לאחר מכן עם סודה לשתייה.
את הרצפה ניתן לשטוף עם מים חמים ורבע כוס חומץ. חומץ הוא גם פתרון טוב לניקיון שטיחים.
כשיש תינוק בבית מומלץ להימנע ככל שניתן משימוש בחומרי הדברה, ובכל מקרה להרחיק ילדים ונשים בהיריון ולאוורר היטב את הבית. פתרון חלופי לחומר הדברה הוא שימוש בצמחים דוחי חרקים - למשל פיזור ציפורן (הצמח) בארונות המטבח ירחיק נמלים.
חומרי כביסה עלולים להיות רעילים - יש להרחיקם מילדים. יתרה מכך, הם מכילים רמת מלחים גבוהה שעלולה לזהם את מקורות המים שלנו. מי שמעוניין להפחית את השימוש בהם יכול בתור התחלה להשתמש בחלק מהמקרים במחצית מהכמות המומלצת על-ידי היצרן - והכביסה עדיין תצא נקייה. כמו כן, ניתן להשתמש בחומרים אקולוגיים המבוססים על מינרלים ועל צמחים. שימו לב - לא כל המוצרים המכנים את עצמם אקולוגיים אכן ידידותיים לסביבה, ולכן יש לחפש תו תקן ירוק של מכון התקנים המעיד על כך.

מוצרי טיפוח

תינוקות נחשפים למוצרי טיפוח מיומם הראשון, בין אם מדובר במוצרים ייעודיים לטיפול בהם, כגון טלק, מקדמי הגנה, משחות, סבון, שמן תינוקות וכיו"ב, או במוצרי הטיפוח של הוריהם. חלק גדול מהמוצרים מכילים חומרים כימיים, ולכן מומלץ להקפיד לקרוא את התוויות לפני השימוש. חשוב לדעת שאין למוצרי יוקרה יתרון על פני מוצרים זולים יותר.

הפתרון הירוק:

מוצרי תינוקות: במקום טלק השתמשו בעמילן תירס, ובמקום שמן תינוקות, שעלול לגרום לתגובה אלרגית, השתמשו בשמנים טבעיים, כגון שמן שקדים או שמן זית. כדי להפחית את השימוש במסנני קרינה מומלץ לא לחשוף פעוטות לשמש בשעות השיא ובכל מקרה להשתמש בכיסויי גוף כגון כובע ושרוולים ארוכים.
אמהות לא צריכות לוותר על טיפוח עצמי, אך עליהן להקדיש תשומת לב למוצרים שהן רוכשות. רשימת המרכיבים מסודרת מהמרכיב הדומיננטי ביותר למרכיב הדומיננטי פחות במוצר. אם המוצרים הטבעיים נמצאים בתחתית הרשימה, כנראה שכמותם במוצר הסופי היא קטנה ביותר. בכל מקרה לא כדאי להשתמש בלק לציפורניים בשלב שהתינוק עוד מכניס דברים לפה וכן לא להתיז בושם ממש לפני ההנקה או הרמת התינוק על הידיים.
ניתן לשקול לרכוש מוצרי טיפוח אורגניים שהם לרוב טבעיים, ללא חומרים משמרים וללא תוצרי נפט. יחד עם זאת, כדאי לדעת שלא קיים תקן למוצרים אלה, אם כי בעולם קיים סטנדרט וולונטרי לפי 95 אחוז מהרכיבים צריכים להיות טבעיים.

תזונה

מזון טרי מכיל יותר ויטמינים ומינרלים ובריא יותר ממזון מעובד, שייצורו גם משפיע לרוב על הסביבה. פירות וירקות רבים בישראל נחשפים לחומרי הדברה, כאשר ירקות ופירות ללא קליפה (למשל עשבי תיבול) או בעלי קליפה דקה חשופים עוד יותר.

ישנו ויכוח לגבי השימוש במוצרים אורגניים ותרומתם העודפת לבריאות. בכל מקרה ישנה הסכמה שאמורים להיות בהם פחות חומרי הדברה. בין אם בחרתם לצרוך מוצרים אורגניים או לא, ניתן לדאוג למטבח אקולוגי יותר ולמזון בריא יותר עבור ילדינו.

הפתרון הירוק:

הקפידו לרחוץ היטב פירות וירקות עם מים וסבון.
במקרר מומלץ לשמור מזונות כגון גבינות ופסטרמות בכלי זכוכית רב פעמיים במקום בכלי פלסטיק.
מחבתות טפלון מתקלפות יש להחליף מיד.
ניתן לגדל עם הילדים באדניות צמחי תבלין, כך שתהיו בטוחים שאתם משתמשים בגידולים ללא חומרי הדברה.
הכינו עם הילדים ארוחות בריאות המבוססות על חומרים טבעיים.
הכנה ביתית של מזון לתינוקות, כגון מחיות למיניהן, מאפשרת הפחתה של צריכת סוכר, חומרים משמרים ומלח.
שתיית מי ברז ומיצים טבעיים עדיפה על פני משקאות ממותקים או מוגזים.

צעצועים

צעצועים אלקטרוניים הם לרוב צעצועים שאינם מתכלים עם השנים, והסוללות שלהם מכילות חומרים רעילים שעלולים לחלחל למי תהום אם הן לא נזרקות למקום ייעודי. כמו כן, ישנם צעצועי פלסטיק המכילים PVC - חומר כימי רעיל.

הפתרון הירוק:

שקלו רכישה של צעצועים אקולוגיים העשויים מחומרים טבעיים: צעצועי עץ שלא עברו צביעה בחומרים רעילים וצעצועי בד שעדיפים על צעצועי פלסטיק, גם מבחינת הסביבה.
כאשר רוכשים צעצוע בד מומלץ לבדוק שלא הותזו עליו חומרים נוגדי אש, מכיוון שהם חומרים רעילים.
ניתן להשתמש במגוון תחליפים למוצרי לעיסה מפלסטיק בתקופת צמיחת השיניים: פיסת בד טבולה במים, מוצרי לעיסה מסיליקון, עיסוי החניכיים בקמומיל, ג'ל שיניים הומיאופתי. בכל מקרה יש להימנע מלתת לילדים ללעוס צעצועי פלסטיק שלא נועדו ונבדקו למטרה זו.

הכותב הוא מנהל מכון כללית למחקר, משרד רופא ראשי ומנהל מחלקת תכנון מדיניות בריאות.

בואו לדבר על זה בפורום בטרם לבטיחות ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום