אוסטיאוארתריטיס ורפואה משלימה

(0)
לדרג

השילוב של דלקת, כאבים ובעיות תפקוד הופכים את מחלת האוסטיאורתריטיס למורכבת וקשה לטיפול, אולם שילוב של טכניקות מהרפואה המשלימה יכול להקל את ההתמודדות

מאת: עדי פרום

מחלת האוסטיאוארתריטיס (דלקת מפרקים ניוונית) מציבה אתגר גדול בפני העולם הרפואי. מדובר בתופעה רחבת היקף באוכלוסייה הכללית, ובאחת הסיבות הנפוצות לפנייה בבקשה לסיוע רפואי. המחלה כוללת מרכיב דלקתי, מרכיב של כאב ומרכיב מכני תפקודי, כאשר כל מטופל מגיע עם תמהיל שונה של מרכיבי המחלה.

מורכבות המחלה מקבלת משנה תוקף כשאנו רואים מקרים רבים שבהם אין התאמה בין המצב המכני השחיקתי/דלקתי לבין הכאב. כלומר, הדמיה המדגימה שחיקה נרחבת לא מופיעה תמיד עם כאב רב, ולהפך - מטופל המתלונן על כאבים קשים ומגבלה לא תמיד יגיע עם הדמיה של שחיקה נרחבת. למצב המסובך מלכתחילה נוספת העובדה כי תנודתיות ברמת הכאב וברמת התפקוד שכיחה מאוד, והדבר מקשה אף יותר על בניית האסטרטגיה הטיפולית לאורך זמן, בעוד שמנגד ישנה הבנה כי התופעה היא כרונית ביסודה ודורשת טיפול ומעקב לאורך זמן.

המצב המורכז המתואר לעיל הוביל חוגים מסוימים בעולם הרפואה לנקוט גישה רב תחומית לטיפול במחלה, הכוללת שילוב בין טיפול תרופתי לסוגיו השונים, פיזיותרפיה, תוספי תזונה, רפואה משלימה וניהול אורח חיים בריא. מטרת הגישה הרב תחומית היא לתקוף את מרכיבי המחלה בצורות שונות ובמקביל, על מנת להשיג את התוצאה המיטבית.

השימוש ברפואה משלימה כחלק מהגישה הרב תחומית בטיפול באוסטיאוארתריטיס צובר תאוצה ומודעות בקרב הציבור ועולם הרפואה. היכולות הטבועות ברוב שיטות הרפואה המשלימה לתת טיפול אישי המתייחס לשלם ולמכלול ושימת הדגש על אורח חיי בריא, יחד עם יכולת הפחתת כאב, הופכות אותה לבת ברית יעילה בהתמודדות עם המחלה, ומחקרים מראים שכ-60%-90% מהחולים באוסטיאוארתריטיס משתמשים לפחות בטכניקה אחת של רפואה משלימה כתוספת לטיפול במחלה. הנה סקירה של מגוון הטכניקות שיכולות לסייע לחולים אלה:

טיפולים אנטי-דלקתיים ומפחיתי כאב

דיקור: דיקור או אקופונקטורה הוא אחד מענפי הטיפול של הרפואה הסינית. הדיקור מתבסס על החדרת מחטים דקות במיוחד במקומות ספציפיים בגוף, על מנת לגרום או להחיש תהליכי ריפוי והחלמה עצמיים בכדי לשפר את בריאות המטופל.

על פי תפיסת הרפואה הסינית, גוף בריא הוא גוף שבו מתקיימת זרימה נאותה של דם בכלי הדם, וכן זרימה של אנרגיית חיים הקרויה צ'י. מחלה נוצרת עקב בעיה בזרימת הצ'י והדם בגוף. לרוב הבעיה בזרימה נוצרת עקב חסימה. לפי הרפואה הסינית, הדיקור הוא אחת הדרכים להשפיע באופן ישיר על איזון הזרימה של הצ'י בגוף, כאשר החדרת המחט לנקודת דיקור מסוימת (בהתאם לדיאגנוזה) תאפשר להתגבר על החסימה. המחטים מוחדרות לנקודות הנמצאות על מסלולים מוגדרים (מרידיאנים) שבהם זורם הצ'י. בנוסף נהוג להשתמש בצמחי מרפא שונים במסגרת הטיפול בדיקור (כחלק מהטיפול הכולל ברפואה הסינית).

הרפואה הסינית בכלל והדיקור בפרט היא שיטת הריפוי המשלימה הנפוצה ביותר בעולם המערבי וכן השיטה הנחקרת ביותר. ארגון הבריאות העולמי קבע כי דיקור סיני הוא שיטת טיפול יעילה ובטוחה בשורה ארוכה של מחלות ובטיפול בכאב. הדיקור נמצא כמשפעל את מערכת העצבים המרכזית לדיכוי פעילות דלקתית.

נטורופתיה: הנטורופתיה עוזרת לסובלים מאוסטיאוארתריטיס על ידי יצירת תפריט אנטי-דלקתי. אלמנט זה חשוב ביותר בארצנו עקב אופי הדיאטה הישראלית הממוצעת, העשירה באומגה 6 וענייה באומגה 3, תזונה ש"מעודדת" תהליכים דלקתיים. בנוסף, תוכניות התזונה ואורחות החיים מן הנטורופתיה מסייעות בהפחתה ושמירה על משקל ובכך בשיפור מצבו של החולה הסובל מאוסטיאוארתריטיס.

צמחי מרפא: צמחי מרפא ניתנים הן במסגרת הנטורופתיה והן במסגרת הרפואה הסינית. ישנן עבודות רבות המציגות את האפקט האנטי דלקתי של צמחי המרפא במקביל לתופעות הלוואי הקטנות יחסית ולבטיחות השימוש לאורך זמן. צמחי המרפא הנפוצים ביותר בשימוש אנטי דלקתי הם כורכום, ג'ינג'ר, בוסווליה, הרפגו.

טיפולי מגע

שיאצו: שיאצו היא שיטת טיפול במגע שמקורה ביפן. משמעות המילה שיאצו ביפנית היא "לחץ- אצבע". השיטה מתבססת על עקרונות הרפואה הסינית, ומניחה קיום של ערוצי אנרגיה בלתי נראים, המכונים מרידיאנים, אשר מושפעים מהאיברים הפנימיים ומשפיעים עליהם. כל מחלה היא מצב הנובע מחוסר איזון כלשהו, היוצר "חסימה אנרגטית" בערוץ האנרגיה/מרידיאן או באיבר, וגורם להופעת סימפטומים כמו כאב, לחץ או רפיון.

הגישה הטיפולית בשיאצו היא הוליסטית, ומטרתה לטפל בגוף כולו ולא רק בהעלמת הסימפטומים. משום כך מחבר השיאצו בין הגוף והנפש. התהליך הטיפולי הוא הדרגתי, רגוע ומרגיע המשלב סדרה של לחיצות, מניפולציות ומתיחות ברוב חלקי הגוף. הטיפול בשיאצו מלווה בלחיצות על נקודות דיקור וכן על נקודות אקטיבציה (Trigger Points) לצורך הפחתת טונוס שרירים, שבירת הסתיידויות, הפחתת כאב והגדלת טווחי תנועה.

הכותב הוא מטפל ברפואה סינית, מתמחה בכאב ובבעיות אורתופדיות ברפואה סינית וצמחי מרפא, מנהל מקצועי של שיר"מ (שירותי רפואה משולבת) במרכז הרפואי אסף הרופא, יו"ר האגודה הישראלית לריפוי סיני מסורתי ומטפל במרפאת "מרכז רפואות" ברמת אביב.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה משלימה לתינוקות, ילדים ונוער.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום