משקפי שמש: לא רק אביזר אופנתי

(0)
לדרג

החשיפה לשמש מסכנת את העיניים ועלולה לגרום לקטרקט. הפתרון: משקפי שמש שמסננים את קרינת ה-UV. ואל תאמינו למה שכתוב במדבקות על העדשות שנמכרות בשוק

מאת: מערכת zap doctors

"בקיץ, עוצמת קרני השמש מתחזקת מאוד, וחושפת את גופינו לנזקים בלתי הפיכים", אומר יניב אלדד, אופטומטריסט ברשת אופטיק דורון. "העיניים, בדיוק כמו העור, נמצאות בסכנה בגלל אפקט הקרינה האולטרה-סגולית, קרינת ה-UV. קרינת השמש היא גורם משמעותי למחלות עיניים בגיל מבוגר, ולכן מחלות עיניים רבות קשורות לקרינת UV".

הנזק שיכול להיגרם לעיניים עקב השמש הוא נזק מצטבר ובלתי הפיך. מחקרים רפואיים מוכיחים כי השמש יכולה לפגום במבנה הפנימי ובשטח פני העין, וכי חשיפה בלתי מוגנת לשמש עלולה להגדיל את הסיכון לבעיות חמורות בעיניים ממחלות עיניים כקטרקט, דרך פגיעה ברקמות ועד לדלקות בקרנית.

"גם אם אנו מרכיבים משקפי שמש", מסביר יניב, "הקרניים המסוכנות עלולות לחדור מהצדדים. אבל אם נגן על העיניים שלנו כמו שצריך, נקטין באופן משמעותי את הסיכוי למחלות עיניים בגיל מבוגר יותר".

מהי קרינת UV

קרינת ה-UV מורכבת מקרניים אולטרה-סגולות באורכי גל שונים. הקרניים שמצליחות לעבור את שכבת האוזון המגנה על כדור הארץ גורמות לשיזוף, לכוויות שמש ולהזדקנותו המוקדמת של העור ומקושרות לסרטן העור ולמחלת הקטרקט. "עוצמת הקרינה החזקה ביותר בישראל היא בחודשים אפריל עד ספטמבר, וכמות החשיפה עולה משמעותית כאשר היא חוזרת מהשתקפויות כמו מים וחול", מסביר אלדד. "בניגוד לדעה הרווחת, השעות המסוכנות אינן רק שעות הצהריים. חשיפה גבוהה לקרני ה-UV מתרחשת גם בשעות הבוקר ואחר-הצהריים המוקדמות, ולכן חשוב להגן על העיניים גם בזמנים אלו".

הנסיכה על העדשה

משקפי השמש מסייעים להגנה הטבעית של העין, המורכבת מהריסים, העפעפיים, ארובת העין ומסך הדמעות. לכלל האוכלוסייה מומלץ להשתמש בהם ולשמור מרחק מהשמש באופן כללי, אך קבוצת לקויי הראייה צריכה להיזהר אפילו עוד יותר. "אנשים שרואים היטב יכולים להסתפק במשקפי שמש שעוטפים את אזור העיניים. החידוש בתחום עדשות משקפי השמש משלב פולורייז ופוטוכרומטיות אלמנטים שמונעים בכ-50 אחוזים יותר מעדשת שמש רגילה את הסנוור", מספר אלדד.

סוג נוסף של עדשות הן אלו שמתכהות אל מול השמש, וחוזרות להתבהר במקום לא מואר, כך שניתן להשתמש בהן בכל שעות היום, ומתאימות למי שצריך גם משקפי ראייה. עדשות אלו פחות מתאימות לנהגים שעיקר עבודתם היא מאחורי שמשת הרכב שמפחיתה את הקרינה, ולכן מונעת את התכהות העדשות. "הטכנולוגיות החדשות בשוק מאפשרות שילוב בין עדשות מולטי-פוקל לכל סוגי העדשות האחרות, וניתן להציבן במרבית מסגרות השמש הקמורות והגדולות דבר שבעבר לא היה ניתן לבצעו", מבאר אלדד.

האם עדשות המגע מגנות לנו על העיניים?

אלדד: "ישנן עדשות מגע שמסננות את הקרינה, אך אלו אינן מחליפות את משקפי השמש, אלא משלימות אותן. כדי להגן על העין כמו שצריך, יש להגן על כל ארובת העפעפיים מפני השמש. לאנשים שמרכיבים באופן קבוע עדשות מגע מומלץ להרכיב עדשות בעלות מסנני קרינה גבוהים, ומעליהן להרכיב משקפי שמש".

בעדשות המגע בעלות מסנני הקרינה לא קיימת הפחתה בניגודיות, ולכן חדות הראייה אינה נפגמת בעקבות הסינון. עדשות אלו גם אינן חוסמות את שדה הראייה, ומהוות הגנה יחידה במצבים בהם לא ניתן להרכיב את משקפי השמש, כמו בביצועי ספורט שונים כגלישת רוח ומשחקי כדור שונים.

משקפי שמש שהם גם משקפי ראייה

משקפי הראייה הפכו בשנים האחרונות לאביזר חובה בכל מלתחה אופנתית. אך למרות זאת, כשמגיע הקיץ והשמש מכה ללא רחמים, אנשים בעלי בעיות ראייה נשארים לעתים קרובות עם משקפי הראייה על העיניים, וסובלים מסנוור עקשני של שמש יוקדת. אבל הסבל הזה מיותר.

"בניגוד לעבר, כיום החידושים בתחום עדשות משקפי השמש האופטיים מאפשרים לכל אחד להרכיב כל משקף שיבחר, בלי קשר למספר", מספר אלדד, "גם בעלי מספר וצילינדר גבוהים יכולים ליהנות ממשקפי שמש איכותיים ומתקדמים. מובן שזה תלוי מי איש המקצוע שמטפל בך, עד כמה הוא יודע לעבוד עם העדשות ולהתאימן לכל מסגרת, ועד כמה הוא מבין את שגרת החיים של מרכיב המשקפיים. הייעוץ חייב להיות מטעם אופטומטריסט בעל רישיון ממשרד הבריאות, שיידע לתת פתרון מקצועי הן לראייה והן לפן האסתטי".

הדור החדש של העדשות כולל עדשות מתקדמות (Xperio Sun) עם מבנה דיגיטאלי המאפשר ראייה חדה, מדויקת ונוחה ללא עיוותים, או עדשות חד-מוקדיות "חכמות", שמתוכננות על פי הנתונים הפיזיולוגיים של כל משתמש (Smart attitude). "אנשים בעלי לקות ראייה נדרשים לשכבה נוספת של עדשות חוסמות קרינה, מעבר לשימוש השגור בעדשות", מוסיף אלדד.

איך בוחרים משקפי שמש?

"חשוב לבדוק שיש למשקפי השמש סינון קרני UV של מאה אחוז", מייעץ אלדד. "ממש לא מומלץ לקנות את המשקפיים ממקור בלתי מוסמך כגון דוכנים ובזארים, שכן לעתים מדובר במשקפיים מזויפים שנושאות מדבקה שגויה. בנוסף לכך, חשוב לבחור משקפי שמש בעלי מסגרת גדולה מספיק שמכסה את העין מכל הכיוונים במבנה קמור, ולבדוק שהפלסטיק גמיש ולא יבש, שכן לעתים מסגרות ישנות ולא איכותיות נוטות להישבר מהר".

בואו לדבר על זה בפורום משקפיים, עדשות מגע ובדיקות ראייה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום