נמוגים בעשן: סוף עידן הסיגריות?

(0)
לדרג

ככל שעובר הזמן יש יותר חוקים ותקנות כנגד העישון, וסביר להניח שהם רק יילכו ויתגברו. אז האם באמת אפשר להתחיל לחלום על עולם נקי מעישון?

מאת: ד"ר מיכאל ויינפאס

איך זה שעדיין מותר לפרסם ולמכור סם שאין ספק לגבי נזקיו ותרומתו האדירה לתחלואה ותמותת האוכלוסייה? איך זה שחברות שעסוקות במכירת נשק הורג מוכח, שמשקיעות כסף כדי לחדור לשוק הצעירים ומוסיפות חומרים כימיים להגברת ההתמכרות, עדיין חוקיות?

גם בשיחות עם בני נוער על נושא העישון, הם תמיד שואלים שאלה פשוטה תמימה ומטרידה: "אז למה עדיין מותר למכור סיגריות?" חשוב לזכור, ארגון הבריאות העולמי מייחס לטבק 100 מיליון מקרי מוות במהלך המאה ה-20, ובהתאם למגמות הנוכחיות הצפי המחריד הוא שהמספר יגיע למיליארד, רובם הגדול במדינות המתפתחות.

שימוש בטבק כחלק מטקס היה טבעי ונפוץ בקרב האינדיאנים כבר לפני מאות שנים, אך אין שום דבר "טבעי" באופן שבו מגדלים, מעבדים, מוכרים וצורכים טבק כיום. כמו המזון, גם תעשיית הטבק עברה תיעוש. הסיגריות הן מוצר תעשייתי שהונדס ותוכנן לגרימת התמכרות, וכחלק מתהליך העישון הפך לקטלני הרבה יותר.

זה לא הטבע, זה אנחנו

חברות הסיגריות פעלו במשך המאה הקודמת ליצירת הרושם ששימוש בטבק הוא בלתי נמנע, ועיצבו את הנורמה החברתית שאפשרה את ההתמכרות לטבק. התפוצה הנרחבת של העישון, התחלואה והתמותה הקשה הנובעת מהשימוש בו - היא מעשי ידי אדם, וכעת עלינו לשנות את מה שיצרנו.
בעצם, אנחנו כבר בשלים להבין שאין הכרח לקבל את המציאות של שיווק הטבק על ידי תעשיית הטבק כעובדה בלתי מעורערת, ושאפשר להתחיל לחשוב על מיגור והיעלמות התופעה לחלוטין. גם העיתון המדעי Tobacco Control פרסם בגיליון חודש מאי 2013 התייחסויות לסוף עידן הסיגריות בעולם.

לרוקן את הסיגריה מתוכן

אז האם זה ישתנה בקרוב? האם יגיע עבור הסיגריות סוף המשחק? אחת האפשרויות שמועלות היא להפחית בהדרגה את ריכוז הניקוטין, שהוא האחראי להתמכרות המעשנים דרך שפעול רצפטורי דופמין, עד לרמה שאינה ממכרת. ברגע שהמוצר לא יהיה ממכר, לא תהיה סיבה לאנשים לצרוך אותו ללא הפסקה.

הצעה אחרת שהועלתה הוא שינוי מבנה שוק הטבק, כך שלא תהיה יותר מכירה של טבק על ידי חברות טבק ישירות לצרכנים, מנגנון המשרת מטרת רווח, אלא יוקם מנגנון שלא למטרות רווח, שיהיה אחראי לחלוקת טבק תוך יישום מדיניות של הפחתת נזק במוצרים עצמם.

עוד כלים שנשקלים הינם העלאת מחיר הטבק (הוכח כמשפיע על הצריכה ועל אחוזי הגמילה) עד לרמה שלא תאפשר למרבית האוכלוסייה לרכוש סיגריות, איסור של מכירת מוצרי טבק למי שנולדו משנת לידה מסוימת, ועד הוצאת הסיגריות לחלוטין מחוץ לחוק בדומה לסמים מסוכנים.

המוכר אשם עד שיוכח אחרת

בהתאם למצב החוקי כיום, קיים איסור של מכירת מוצרי טבק ומוצרים לעישון טבק למי שגילו מתחת ל-18. המוכר רשאי לדרוש תעודת זהות כדי לוודא את גיל הרוכש. במסגרת התיקון המוצע לחוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק, שאושר בקריאה ראשונה בסוף הכנסת הקודמת, מוצע לקבוע חזקה על המוכר.

מדובר במצב הדומה למצב החוקי לגבי מכירת אלכוהול לצעירים, ולפיה הנחת המוצא היא שהמוכר מכר סיגריות לקטין, אלא אם יוכיח שהוטעה, למשל על ידי תעודת זהות מזויפת, וכך תתאפשר אכיפה יעילה יותר של איסור המכירה לקטינים.

אם האיסור ייכנס לתוקף בתוך חמש שנים מהיום, זה יאפשר זמן רב לבני ה-13 ולמערכות החינוך והבריאות להיערך לגיבוש פתרונות חינוכיים למניעה של התחלת עישון, ופתרונות מקצועיים לגמילה מעישון לאחוזים בודדים משכבת גיל זו שמעשנים כיום, וכך לא ייתקלו בבעיה בהגיעם לגיל 18. דמיינו מצב שבעוד 40 שנים רק בני 54 ומעלה יהיו רשאים לקנות סיגריות.

תומכים מול מתנגדים

מי עשוי לתמוך בחקיקה כזו? אם נפלח את האוכלוסייה לפי מצב העישון, סביר להניח שמרבית הציבור הלא מעשן, שמהווה כ-80% מגילאי 18 ומעלה, יתמוך בחוק, שכן הוא אינו רלוונטי לגביו. תמיכה בהצעת החוק צפויה גם בקרב המעשנים, ובוודאי המעשנים הכבדים, שמרביתם לא מאחלים לילדיהם להצטרף למעגל המכורים.

מי שעשוי להתנגד לחוק הם כמובן תעשיית הטבק, מוכרי הסיגריות ויחד עמם גם גורמי משפט שונים, בטענה הצפויה של פגיעה בזכויות הפרט להזיק לעצמו.

הצעה תאורטית כזו, שכאמור לעיל נדונה בימים אלו בכמה מדינות מערביות דמוקרטיות, היא בעיקר אמירה חברתית, ערכית, מוסרית וכמובן בריאותית, שמיועדת בכללה להגן על בני הנוער ועל הילדים של היום, ומציבה את העישון ואת הטבק במקום ברור מאוד מבחינה חברתית כמוצר שאין לו זכות קיום לטווח ארוך ושראוי לאסור את מכירתו עד להעלמותו הסופית.

אותה גברת בשינוי אדרת

חברת פיליפ מוריס העולמית הכריזה על כוונתה לשווק בתוך שנים ספורות משאף ניקוטין לריאות, ראשון מסוגו, שיאפשר אספקת ניקוטין נקי, בצורה יעילה מאוד, בשאיפה ישירות לריאות. זה יהיה מוצר ממכר ביותר, שעשוי לכאורה להיות תחליף מספק לסיגריות מבוססות טבק, הדורשות שריפה לצורך יצירת עשן, והוא יאפשר ספיגה של הניקוטין בריאות. אף כי הניקוטין כשלעצמו הוא חומר מסוכן, הסיכון הבריאותי והנזק הפוטנציאלי הנשקפים משימוש במוצר העתידי יהיו נמוכים לאין שיעור לעומת עישון סיגריות.

גם משאף הניקוטין הקיים, המשווק על ידי חברות התרופות כתחליף ניקוטין במטרה לסייע בגמילה מעישון, וגם הסיגריה האלקטרונית, אינם מצליחים לספק ניקוטין בכמות משמעותית לריאות, ועיקר הספיגה נעשית בחך הרך ובדרכי האוויר העליונות.

אז האם יש סיכוי שדווקא החברה הנושאת באחריות כה כבדה למותם של מאות מיליונים בעבר, בהווה ובעתיד, היא שתביא לסופה של הסיגריה? והאם אנחנו יכולים להתחיל ביום ללא עישון להתחיל לחלום על עולם ללא עישון?

הכותב ד"ר מיכאל ויינפאס הינו רופא מומחה לרפואת משפחה, יועץ ומרצה לגמילה מעישון ויועץ לרפואה טבעית

בואו לדבר על זה בפורום הפסקת עישון איך אפשר להפסיק לעשן?

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום