דו"ח: נמשכת מגמת הירידה בעישון

(0)
לדרג

לפי דו"ח מקיף של משרד הבריאות יש פחות מעשנים בישראל, וכרגע המספר עומד על 20% מהאוכלוסייה. עיריית ת"א מצטיינת באכיפה, חילקה 3,000 דו"חות ב-2012

מאת: מערכת zap doctors

לפי דו"ח משרד הבריאות שהוצג היום (ב') לראשונה בוועדת הבריאות הכנסת, נמשכת מגמת הירידה בעישון בישראל, וכיום האומדן לאחוז המעשנים מכלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל (בני 21 שנה ומעלה) עומד על 20.6 אחוז. לפי הדו"ח, חלק מהסיבות נעוצות בהחמרה המשמעותית של הגבלות העישון בשנים האחרונות (מעל ל-30 אחוז מכלל אוכלוסיית המעשנים דיווחו על הפחתה בכמות העישון בעקבות החקיקה), האיסורים לפרסום ושיווק, העלאת המיסוי והקמתה של יחידה ייעודית במרכז הבריאות שמרכזת את הנושא.

כמו כן, המודעות הגבורת לתחלואי העישון גם לה יש אחיזה בנושא, ומעל ל-50 אחוז מהמעשנים דיווחו כי הם מודעים לתרופות הנמצאות בסל התרופות ונועדו לגמול מעישון.

לפי הדו"ח, 27.2 אחוז מכלל הגברים בישראל מעשנים, לעומת 14.5 אחוז מהנשים. סך הכל, שיעור העישון באוכלוסייה היהודית הוא 19.8 אחוז לעומת 24.9 אחוז באוכלוסיה הערבית. לגבי כמות העישון, גם היא נמצאת בירידה. רוב המעשנים העידו שהם מעשנים בין 10 ל-20 סיגריות ביום.

הגיל הממוצע של התחלת העישון הוא 17.9 שנים. למעשה, אחוז התלמידים שהתנסו בעישון סיגריות או מוצרי טבק אי-פעם, נמצא במגמת ירידה מתמשכת מאז שנת 1998, הן בחלוקה לפי מגדר והן בחלוקה לפי מגזר.

גם החוק למניעת עישון במקומות עבודה נותן את אותותיו, וכ-79.1 אחוז מהגברים דיווחו כי הוא מיושם באופן מלא, ובקרב הערבים פחות מחצי דיווחו על יישום מלא.

שרת הבריאות יעל גרמן אמרה בדיון בוועדת הבריאות בכנסת: "התמותה בישראל מעישון מגיעה לכ-9,000 מקרים בשנה וכאלף אחרים מתים עקב חשיפה לעישון כפוי. הדו"ח מצביע על שיפור בכל הפרמטרים ובכל המגזרים, אבל עדיין יש לנו בעיה ועדיין המון מעשנים. הרשויות לא עושות די כדי לאכוף את החוקים. הרשויות המקומיות המצטיינות באכיפה הן תל אביב שחילקה בשנת 2012 כמעט 3,000 קנסות למעשנים, ואחריה באר שבע שקנסה 611 פעמים. שני קנסות ביום מכסים שכר חודשי של פקח".

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו: "אנחנו מקדמים חקיקה מחמירה שתגביל עוד את העישון במקומות ציבוריים ותגביל פרסום מוצרי טבק. הנתונים החמורים בקרב האוכלוסייה הערבית טורדים את מנוחתי וכבר רואים את ההשלכות הבריאותיות הקשות".

בואו לדבר על זה בפורום הפסקת עישון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום