הרופאים נוהרים לבתיה"ח בפריפריה

(0)
לדרג

נקבעה מסגרת חדשה להענקת מענקי פריפריה ומקצועות רפואה במצוקה, בשל עלייה בביקושים של הרופאים. יו"ר הר"י: המענקים חוללו שינוי דרמטי

מאת: מערכת zap doctors

בבית החולים נהריה פותחים שלוש מחלקות; בסורוקה פותחים מחלקה; ומחלקות בבית חולים בפריפריה שבמשך שנים לא ראו מתמחים חדשים קולטות רופאים. יש מחלקות טיפול נמרץ ילדים שמתמחים עומדים בתור להתקבל להתמחות בהן - דבר כזה לא היה מעולם אומר ד"ר ליאוניד אידלמן, יו"ר הר"י ומסביר כי הסיבה לכך היא המענקים שניתנים לרופאים שמוכנים לעבוד בפריפריה ובמקצועות מצוקה (300,000 ¤ לפריפריה או מקצועות במצוקה; 500,000 ¤ למקצוע במצוקה בפריפריה).

למעשה עד כה חולקו 708 מענקים לרופאים ומסגרת העלות השנתית חרגה ב-126 מיליון שקלים נוספים מעבר לתקציב שנקבע בגובה 75 מיליון שקלים, זאת בכדי לעמוד בביקושים של הרופאים.

ההסתדרות הרפואית מוסרת כי בימים האחרונים הגיע להבנות עם המעסיקים לפיהן החל משנת 2013 כל בית חולים יקבל מסגרת עלות להענקת מענקים לפי מפתח הקצאה, זאת מתוך ההבנה כי לכל בית חולים ישנם בשלב זה צרכים שונים. על הנהלת בית החולים לגבש את תוכנית המענקים השנתית לבית החולים ולקיים דיון בעניין עם נציגי ועד הרופאים. על בית החולים לכלול בתוכנית השנתית את רשימת המקצועות בהתאם לסדרי העדיפויות של בית החולים. כמו כן, סוכם כי הסכום המוקצה למענקים ימשיך לעמוד על 75 מיליון ¤ לשנה, כפי שנקבע בהסכם.

הסכם חדש בעקבות עלייה בביקושים

כזכור, במסגרת ההסכם הקיבוצי של הרופאים משנת 2011, סוכם על מתן מענקים לרופאים לצורך גיוס רופאים לעבודה בפריפריה ובמקצועות במצוקה מסגרת העלות שנקבעה למענקים עמדה על 75 מיליון לשנה, ונקבע כי תוקם ועדה משותפת להסתדרות הרפואית ולמעסיקים אשר תקבע קריטריונים לזכאות למענק.

בעקבות ביקוש רב מצד הרופאים, במהלך שנת 2011 תקציב המענקים עמד על 122 מיליון ש"ח, ובשנת 2012 תקציב המענקים שאושרו עמד על 154 מיליון ש"ח, כאשר לגבי השנים 2011-2012 הועדה לא קבעה קריטריונים מעבר לתנאי הסף שנקבעו במסמך המענקים. למעשה, הביקוש מצד הרופאים הביא לכך שמסגרת התקציב חרגה בעשרות אחוזים בשנים 2011 ו-2012.

לדברי יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן: "המענקים, המהווים מרכיב משמעותי בהסכם הקיבוצי, חוללו שינוי דרמטי. רופאים רבים, מעל ומעבר לציפיות האופטימיות ביותר, הצטרפו למהלך והביאו לקידום הרפואה בפריפריה ולשמירה על המקצועות במצוקה. בעקבות הביקוש הרב, פתחנו במשא ומתן אינטנסיבי עם המעסיקים כדי לקבוע קריטריונים לזכאות. אני מברך על ההסכמות בין הצדדים ומודה לשרת הבריאות החדשה, השרה יעל גרמן, על ההתגייסות המהירה שהביאה לפתרון. המענקים מהווים כלי חשוב לקידום הרפואה בפריפריה ולשמירה על המקצועות במצוקה".

בואו לדבר על זה בפורום לימודי רפואה - כללי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום