תסמונת סיוגרן: תקופת היובש

(4)
לדרג

יובש בפה ובעיניים עלול לפעמים להיות רציני יותר, ולהעיד על מחלה אוטואימונית כמו תסמונת סיוגרן. אז איך מבחינים בסימנים מוקדמים ומה עושים לאחר מכן?

מאת: מערכת zap doctors

אם אתם חשים יובש קיצוני בפה ובעיניים, סביר כי הוא נובע מתרופות שאתם נוטלים, ממזג האוויר, מחסרים תזונתיים, מהתייבשות או מגילכם המבוגר. אבל אולי תופתעו לגלות שהוא עלול לנבוע גם מתסמונת סיוגרן.

ד"ר עודד קמחי, רופא בכיר במרכז רפואי מאיר וראומטולוג בקופת חולים כללית, מסביר: "מדובר במחלה אוטואימונית בה הגוף יוצר נוגדנים עצמיים הפוגעים באיבר אחד או יותר. אף שהתסמונת נפוצה, אין היא מוכרת ולכן גם אינה מאובחנת אצל אנשים רבים הסובלים ממנה".

המחלה מופיעה בשכיחות גבוהה יותר אצל נשים בגיל העמידה, אך היא עלולה להופיע בשני המינים וגם בגיל צעיר יותר, ולמעשה היא תוקפת את בלוטות הרוק והדמעות. לדברי ד"ר קמחי "מדובר במחלה רב-מערכתית ולכן היא עלולה לכלול תסמינים מגוונים המערבים כמה איברים".

"תסמינים אלה משתנים מחולה לחולה. התסמינים השכיחים ביותר הם יובש בפה ויובש בעיניים. לכן, פעמים רבות הפנייה הראשונה היא לרופא עיניים או לרופא פה ולסת. תלונות נפוצות אחרות של חולים הן עייפות ניכרת וכאבי מפרקים. לעיתים מופיעה נפיחות של בלוטות רוק. לעיתים נדירות מאוד קיימת גם פגיעה באיברים פנימיים".

שלב האבחון

הגורמים העיקריים להופעת התסמונת הם גנטיים. אם התסמינים הנפוצים מופיעים, יש לפנות לבירור אצל רופא. כיצד מאבחנים את המחלה? ד"ר קמחי: "הרופא מבצע תשאול מקיף של המטופל ולומד על כל התסמינים והתחושות".

"בראש ובראשונה הוא ישלול גורמים שכיחים ליובש, כגון גיל מבוגר ושימוש בתרופות. בהמשך, יופנה המטופל לבדיקת עיניים ובדיקת רופא פה ולסת לצורך כימות הפרשת הרוק והדמעות ולבדיקת פגיעה אפשרית בקרנית. בדיקת נוכחות נוגדנים מסוימים בדם תורמת אף היא לאבחנה. לעתים תבוצע גם ביופסיה של בלוטת רוק בשפה המדגימה באופן ישיר את הדלקת".

שלב הטיפול

לדברי ד"ר קמחי, אין טיפול ספציפי המפסיק את התהליך הדלקתי. לפיכך מתמקד הטיפול בהפחתת התסמינים: "הטיפול ביובש נעשה בעיקר באמצעות תחליפי דמעות ותחליפי רוק, הקפדה רבה על היגיינת פה, מעקב סדיר על ידי רופא עיניים ורופא שיניים והימנעות מעדשות מגע. במקרים קשים יותר ניתן להשתמש בתרופה המגבירה את הפרשת הרוק. לכאבי המפרקים נותנים בדרך כלל תרופה נוגדת דלקת הנקראת פלקניל".

"במקרים נדירים במיוחד של פגיעה באיברים אחרים הראומטולוג, עשוי הרופא להמליץ גם על תרופות נוגדות דלקת אחרות".

ד"ר קמחי מסכם כי המעקב אחר חולים בתסמונת סיוגרן חשוב ביותר כדי למנוע החמרה של המחלה כגון פגיעה בקרנית, וגם על מנת לעקוב אחר התפתחות נדירה מאוד של סרטן במערכת הלימפה.

בואו לדבר על זה עם ד"ר עודד קמחי בפורום דלקות מפרקים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום