קרוהן וקוליטיס: יותר חולים מבעבר

(0)
לדרג

לרגל יום המודעות העולמי לקרוהן וקוליטיס, מתברר כי חלה עלייה משמעותית במספר החולים. מספר בישראל נאמד בכ-30,000, ובניגוד לעבר, הם לא רק ממוצא אשכנזי

מאת: מערכת zap doctors

על פי הערכות האיגוד הישראלי לגסטרואנטרולוגיה, קיימת עלייה מתמשכת במספר החולים במחלות מעי דלקתיות בקרב האוכלוסייה הכללית, ובשיעורים גבוהים יותר באוכלוסייה המגזרית.

אם בעבר קרוהן וקוליטיס היו מחלות שאפיינו בעיקר יהודים ממוצא אשכנזי, הרי שהיום המחלות שכיחות גם בקרב יהודים ממוצא עדות ספרד, ערבים ישראליים, אתיופים ואפילו בדואים. הנתונים מתפרסמים לרגל יום המודעות העולמי לקרוהן וקוליטיס.

סך הכל, על פי נתוני העמותה לתמיכה בחולי הקרוהן והקוליטיס הכיבית, מספר החולים במחלות מעי דלקתיות בישראל נאמד בכ-30,000 חולים, מהם כ-2,000 ילדים. מספר החולים בעולם מוערך בכ-5 מיליון איש (נשים וגברים באופן שווה).

מחלות הקרוהן והקוליטיס הכיבית הינן מחלות כרוניות חשוכות מרפא, התוקפות את מערכת העיכול ומתבטאות בין היתר בכאבי בטן קשים, שלשולים בלתי פוסקים וירידה במשקל. המחלות מלוות לעיתים בסיבוכים נוספים, כגון דלקות פרקים, תופעות עוריות, אפטות בפה ועוד.

בעוד שבשנות ה-70 שכיחות מחלת הקרוהן היתה 6 חולים ל-100,000 תושבים, ההערכה כיום היא כי המחלה נפוצה במעל 100 חולים ל-100,000 תושבים. במחקר שנערך ב-2009 על אוכלוסיית הקיבוצים, נמצא כי מספר חולי הקרוהן כמעט שילש עצמו ב-20 השנים האחרונות. מחקר נוסף מצא כי שכיחות מחלות מעי דלקתיות הכפילה עצמה במבוגרים בישראל במהלך תקופה של 13 שנה.

האשם: אורח החיים המערבי

יש המסבירים את העלייה בשכיחות מחלות מעי דלקתיות כתוצאה של אימוץ אורח החיים המערבי והשיפור המתמשך ברמת המחייה, כאשר חלק מהעובדות מצביעות על כך שקיים מתאם בין מעמד סוציו-אקונומי גבוה, לבין שכיחות גבוהה יותר של מחלות מעי דלקתיות.

פרופ' יהודה חוברס, יו"ר החוג למחלות IBD באיגוד רופאי הגסטרואנטרולוגיה, טוען כי בשנים האחרונות מתברר כי ישנם גנים מרובים הקשורים למחלות מעי דלקתיות. כיום, ידועים כ-160 גנים הקשורים במחלות אלו, ונראה שהן מייצגות תוצאה של אינטראקציה בין מספר רב של גורמים ופתולוגיות הנראות דומות, אך למעשה נגרמות מסיבות שונות.

"הסברה היא כי שילוב גנטי, סביבתי וחיסוני מהווים גורמים למחלה, ומה שמשתנה הוא אופי האינטראקציה ביניהם. נקודה זו יכולה להתבטא בעתיד בשוני בדרכי הטיפול, שכן כאשר תזוהה הסיבה הראשונית אשר גורמת למחלה בכל חולה, ניתן יהיה לתקוף אותה באופן מכוון ולהימנע מטיפול מדכא חיסון, שאינו טיפול ספציפי, המשמש אותנו כיום", אומר חוברס.

לדברי עו"ד אייל צור, יו"ר העמותה לתמיכה בחולי הקרוהן והקוליטיס בישראל, העמותה פועלת להיות גורם משמעותי בעבור החולים ובני משפחותיהם. "השנה הרחיבה העמותה את סל שירותיה, לרבות בצד המשפטי, מול הביטוח הלאומי, מוסדות חינוך וצה"ל, ייעוץ פסיכולוגי, ייעוץ תזונתי ועוד, וזאת כדי להעניק לחבריה את מיטב הסיוע והתמיכה לשיפור איכות חייהם. בנוסף, מכיוון שתפוצת המחלות שכיחה גם בקרב מגזרים אתניים נוספים, נערכת העמותה לתת מענה הולם גם לאוכלוסיות אלה".

בואו לדבר על זה בפורום מחלות מעי דלקתיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום