טיפול חדשני בעין עצלה בילדים

(0)
לדרג

הטיפולים המקובלים בעין עצלה בילדים ברטייה וטיפות הם תובעניים ולכן חלקיים. טיפול ישראלי ראשון מסוגו בעולם באמצעות משקפיים מציע פתרון יעיל וידידותי

מאת: מערכת zap doctors

סוף עידן הרטייה לטיפול בעין עצלה. כ-35,000 ילדים בישראל בגילאי 3-10 סובלים מעין עצלה (אמבליופיה), מצב הגורם למוח לבחור תמונה מעין אחת ולהתעלם מהעין החלשה יותר. במשך עשרות שנים הטיפולים היחידים לבעיה כללו חבישת רטייה על העין הבריאה למשך חודשים עד שנים או שימוש בטיפות אטרופין. הבעיה שילדים רבים והוריהם התקשו להתמיד בטיפול תובעני מסוג זה לאורך זמן, כי הילדים מתביישים ללכת עם רטייה על העין וזה גם לא נוח. לכן במקרים רבים הבעיה טופלה באופן חלקי והילד נותר עם עין עצלה.

רשת המרכזים הרפואיים "עיניים" משיקה בימים אלה בישראל טיפול ראשון מסוגו בעולם, משקפיים אלקטרוניים לעין עצלה "אמבלייז" לטיפול בילדים מגילאי 3 עד גיל 10. המשקפיים הם פרי פיתוח ישראלי בראשות ד"ר עמרי בן עזרא ומיוצרים ע"י קבוצת XPAND האמריקאית. מדובר במשקפיים עם עדשות מיוחדות, קלות במיוחד, באמצעותן עדשת המשקפיים של העין הטובה מסוגלת להפוך לכהה מאוד למשך 30 שניות בכל דקה וכך מכוונת את המוח להשתמש בעין העצלה ולחזק אותה.

למשקפיים אלה ניתן להוסיף גם תיקון של המספר האופטי במידה ויש בכך צורך. ד"ר עומרי בן עזרא מוסיף כי "מכיוון שרב הילדים עם עין עצלה זקוקים למשקפי ראייה, בנוסף למנגנון הייחודי לטיפול בעין עצלה, משקפי "אמבליז" משלבים גם עדשות משקפיים מתקנות על פי מרשם, כך שלמעשה הילד פשוט מרכיב משקפי ראייה, כפי שהיה עושה אם היה זקוק רק למשקפיים, ללא הבעיה של עין עצלה".

טיפול יעיל ובטוח

הפטנט נבדק בישראל במחקר שנערך בשלושה מרכזים רפואיים: הדסה, תל השומר ומאיר. במחקר השתתפו 28 ילדים עם עין עצלה בגילאי 4-7.8, אשר השתמשו במשקפיים האלקטרוניים למשך 37 שבועות. תוצאות המחקר פורסמו ביולי 2010 בירחון המקצועי היוקרתיinvestigative ophthalmology & visual science והוכיחו כי השימוש במשקפיים אצל ילדים עם עין עצלה שיפר את הראייה לרחוק, לקרוב ואת ראיית התלת-מימד. ונצפתה הענות גבוהה לטיפול הן מצד הילדים והן מצד ההורים.

המשקפיים ישווקו בישראל בחנויות אופטיקה "עיניים" ועלותם היא 1,500 ¤ + מחיר העדשות במקרים בהם נדרש גם תיקון המספר.

טיפול בתרגול

'עין עצלה' היא עין בריאה לחלוטין והבעיה היא מוחית, היות שאצל ילדים מערכת הראייה במוח עדיין גמישה וניתנת לעיצוב עד גיל 10, ניתן לטפל בבעיה באמצעות "תרגול ויזואלי", כל עוד מערכת הראייה עדיין בתהליך התפתחות. מטרת הטיפול היא לאלץ את המוח להפעיל את העין ה'עצלה' ע"י חסימת הראייה בעין ה'חזקה', מסביר פרופ' אברהם שפירר, מנהל היחידה למחלות עיניים ופזילה בילדים במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, יועץ לפגיה ולמחלקת יונקים שבמרכז הרפואי וכן שותף למחקר ולפיתוח.

שלוש הסיבות המרכזיות להתפתחות עין עצלה הן פזילה, הבדל גדול בתשבורת ("מספר") בין שתי העיניים או חסימה של הציר הראיתי.

ד"ר שמואל לוינגר, מומחה קרנית, תשבורת וקטרקט, המייסד של רשת המרכזים הרפואיים והאופטיקה "עיניים" מסביר על חשיבות הטיפול: "מכיוון שהראייה מתפתחת בגיל הילדות, אם בעיית העין העצלה לא מטופלת כראוי עד גיל 10, מתפתחות לקויות ראייה קשות, ביניהן: ראייה דו-עינית לקויה עד אובדן ראיית העומק לחלוטין, האפשרות לראיית תלת- מימד אינה קיימת ובמקרים רבים העין כלל לא תתפקד.

הבעיה עלולה להיות חמורה מאד אם במהלך החיים העין הבריאה נפגעת עקב מחלה או תאונה. מקרה כזה עלול להתבטא בעיוורון".

ד"ר לוינגר מדגיש כי חשוב לבצע בדיקה עיניים לפעוטות בין גיל חצי שנה לשנה על מנת לקבוע, לפחות באופן ראשוני חשד לעין עצלה ולבעיות ראייה אחרות.

בואו לדבר על זה בפורום פזילה ועין עצלה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום