פעוטה חוברה ל-ECMO וחייה ניצלו

(0)
לדרג

פעוטה בת שלוש הגיעה למרכז שניידר, כעבור זמן קצר לבה קרס, והיא חוברה בפעם הראשונה בחדר מיון למערכת ECMO המחליפה את פעימות הלב

מאת: מערכת zap doctors

פעוטה בת 3 הגיעה לאחרונה ליחידה לרפואה דחופה (מיון) במרכז שניידר לרפואת ילדים כשהיא סובלת מחום, הקאות ודופק מהיר. בתחילה היה נראה כי היא סובלת מהתייבשות. היא טופלה במתן נוזלים, מצבה השתפר והיא הושארה למעקב והשגחה. מספר שעות לאחר מכן החלה הפעוטה להדרדר בפתאומיות.

בשל ההחמרה הקריטית במצבה והסכנה המיידית לחייה, החל צוות היחידה לרפואה דחופה (מיון) בראשות פרופ' יחזקאל ויסמן, בהחייאה ממושכת בפעוטה. הערכה קרדיאלית של צוות מכון הלב, בראשות ד"ר עינת בירק, מצאה כי הפעוטה סובלת מדלקת בשריר הלב, הגורמת לירידה קשה בתפקוד הלב והפרעות קצב חמורות שסיכנו את חייה.

לפיכך, כמוצא אחרון, חוברה הפעוטה למערכת ECMO (Extracorporeal Membrane Oxygenation) אשר מחליפה את פעילות הלב. זו הפעם הראשונה בארץ שמתבצע חיבור למערכת זו במסגרת חדר מיון ולא ביחידה לטיפול נמרץ, וזאת בשל החשש שליבה לא יצליח להחזיק מעמד עד ההגעה ליחידה לטיפול נמרץ.

לאחר שחוברה לתמיכה החוץ-גופית, הועלתה הפעוטה ליחידה לטיפול נמרץ חזה ולב, בראשות ד"ר עובדי דגן. הפעוטה היתה מחוברת במשך שבוע למערכת ECMO, בזמן זה ליבה התאושש. בתום השבוע, נותקה הפעוטה מהחיבור לתמיכה החוץ-גופית, שוחררה לביתה והיא נמצאת במעקב של צוות מכון הלב במרכז שניידר.

לדברי פרופ' יחזקאל ויסמן, מנהל היחידה לרפואה דחופה במרכז שניידר: "אין ספק כי בזכות עירנות הוריה של הפעוטה, ההחייאה המוצלחת והימצאותה בבית חולים אשר יש ברשותו מערכת ECMO - ניצלו חייה של הפעוטה. חשוב לציין כי פגיעה חמורה כזו בשריר הלב בעקבות דלקת היא נדירה".

בחודש ספטמבר האחרון התחוללה במרכז שניידר דרמה דומה, כשהגיע ליחידה לרפואה דחופה (מיון) נער בן 17 בשל חום. דקות ספורות לאחר הגעתו, ליבו קרס והוא נזקק להחייאה ממושכת ולחיבור למערכת ה- ECMO, שהתבצע ביחידה לטיפול נמרץ חזה ולב בשניידר. הנער נותק מהמערכת כעבור שבוע, התאושש ויצא מכלל סכנה.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה דחופה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום