צהבת C: לא רק בעולם השלישי

(2)
לדרג

דלקת כבד נגיפית מסוג C נפוצה גם בעולם המערבי, ולא תמיד מייצרת סימפטומים ברורים. אבחון מוקדם יכול להביא לריפוי, אולם במקרים מסוימים יש צורך בהשתלת כבד

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors

לא רבים מודעים לכך, אך דלקת כבד נגיפית מסוג C (או "צהבת מסוג C") היא מחלה נפוצה לא רק בעולם השלישי, אלא גם במדינות המפותחות. מכיוון שאצל חלק מהחולים המחלה שקטה יחסית ונעדרת תסמינים, עלול לחלוף זמן רב עד שהיא מאובחנת, ובזמן הזה עלול להיגרם נזק משמעותי לבריאות.

כאשר אנו מדברים על 'הפטיטיס C' אנו מתכוונים לדלקת כבד הנגרמת על ידי וירוס מסוג C, מסביר פרופ' רן אורן, מנהל המכון לגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד בבית החולים הדסה. לצידו ישנם גורמים נוספים לדלקת בכבד. מה שמייחד את הדלקת הזו היא העובדה שהיא נגרמת על ידי נגיף מסוג RNA המשתייך למשפחת ה-Flavivirus. הנגיף תוקף את תאי הכבד, וניתן למצוא אותו גם בחלק מתאי הדלקת, תאי הדם הלבנים מסוג הנקרא 'לימפוציטים'. לנגיף יש יכולת חלוקה ושכפול מדהימות - 10 טריליון חלקיקים נוצרים מדי יום. קיימים שישה תת-סוגים של הנגיף, הקרויים גנוטיפים, וזיהוי הגנוטיפ יכול לשמש כלי ניבוי יעיל לתגובה לטיפול ולפרוגנוזה.

תהליך דלקתי כרוני

הנגיף, מסביר פרופ' אורן, מועבר מאדם לאדם בעיקר עקב מגע עם דם נגוע בנגיף או עם תוצריו אבל גם במגע עם נוזלי גוף ובאמצעות מחטים מזוהמות. הווירוס חודר לגוף וגורם לתחלואה חריפה הנמשכת כשישה חודשים לאחר החשיפה. בקרב מרבית החולים המחלה החריפה מובילה למחלה כרונית, הגורמת נזק לכבד. במשך הזמן, התהליך הדלקתי הכרוני בכבד גורם לפגיעה בתפקוד הכבד ועלול להוביל למחלה קשה של הכבד המכונה "שחמת כבד" - מצב בו רקמת הכבד התקינה הופכת למצולקת. הצלקות פוגעות ביכולת הכבד לתפקד, עד לכשל מוחלט המעורר צורך בהשתלת כבד.

"שחמת של הכבד כתוצאה מהפטיטיס היא הגורם העיקרי כיום להשתלות כבד", אומר פרופ' אורן. "כאשר מתחילה המחלה החריפה, בדרך כלל בתוך 8-7 שבועות מההדבקה, חשוב מאוד להתחיל בטיפול בה. טיפול נכון לתקופה קצרה גורם להיעלמות הנגיף ביותר מ-90 אחוז מהמקרים. אם לא יינתן טיפול המחלה תתפתח.ברוב המקרים המחלה הופכת כרונית.

"בחלק מהחולים לא מופיעים תסמינים ברורים, או שעקב חוסר מודעות אין התייחסות לתסמינים אלה. במצבים אלה ייחשבו החולים במשך שנים לנשאים של הנגיף. בהמשך יופיעו תסמינים לא ספציפיים דוגמת עייפות, והביטוי הקליני יופיע לאחר עשרות שנים ממועד ההדבקה. השלב הבא הוא הצטלקות של הכבד, כאשר אוכלוסיית החולים נחלקת לאלה היוצרים צלקת בצורה 'איטית' ולאלה שאצלם היא נוצרת בצורה 'מהירה'. ב-20 אחוז מהמקרים השחמת תתפתח בתוך 30 שנה".

כאמור, חלק מהחולים יפתחו שחמת כבד מהר מאחרים. מדוע? "ישנם מספר גורמי סיכון למהלך מחלה מהיר מהרגיל", מסביר פרופ' אורן. "צריכת אלכוהול; מין - מהלך מחלה מהיר שכיח יותר בקרב גברים; זיהום נלווה בהפטיטיס B או ב-HIV; וגיל מבוגר יחסית בהדבקה. לצד שחמת הכבד ישנה סכנה גם להתפתחות סרטן כבד- 4-1 אחוזים בשנה יפתחו סרטן כבד הנוטה להופיע במטופלים הסובלים משחמת הכבד".

לעצור את ההצטלקות

כאמור, הסברה כי הפטיטיס C היא מחלת עולם שלישי מוטעית מיסודה. פרופ' אורן: שכיחותו של נגיף דלקת הכבד מסוג C בארה"ב היא כשני אחוזים, ובארץ שכיחותו נעה בין 2-0.5 אחוזים. הנגיף פוגע ב-170 מיליון איש בעולם בכל רגע נתון, ונפוץ פי חמישה מהנגיף הגורם למחלת האיידס. מצב של דלקת כרונית המוביל לצורך בהשתלת כבד שכיח ביותר. מדובר בנגיף שכיח יחסית בעולם המערבי, המהווה נטל רציני מבחינת בריאות הציבור ואיום על הנשאים והחולים. לאור שיפור אמצעי האבחון ותוצאות הטיפול, הייתה פנייה אל רופאים מהחברה הישראלית לחקר הכבד, בשיתוף עם ארגון רופאי המשפחה ובברכת משרד הבריאות, לנסות לאתר אוכלוסייה בסיכון ולעשות הכל כדי שאנשים אלה ייבדקו ובמידת הצורך יטופלו".

בשל חשיבות הגילוי המוקדם, והעובדה כי המחלה לעתים נעדרת תסמינים, רופאים רבים חותרים להעלאת המודעות לקיום המחלה בציבור. ישנה המלצה לכל המשתייכים לאוכלוסיות עם מאפיינים מסויימים לבצע בדיקות לאיתור המחלה. "הקבוצות בסיכון הן צרכני סמים, חולים הזקוקים למוצרי דם (המופיליה) או להמודיאליזה, חולים עם הפרעה לא מוסברת בתפקודי הכבד, אנשים שקיבלו מנות דם לפני 1992 - כי רק משנה זו החלו לבדוק מנות דם לנוכחות הנגיף - כאלה שעברו השתלות איברים לפני שנה זו, ילדים שנולדו לאימהות הנושאות את הנגיף, בני זוג לנשאי הנגיף ועובדי רפואה שנדקרו.

הטיפול בדלקת כבד על רקע נגיף הפטיטיס C הוא טיפול מורכב הכולל שימוש בתרופות רבות ומגוונות. מטרת הטיפול לפי פרופ' אורן היא להשמיד את הנגיף, לרפא את החולה ולמנוע את ההתפתחות של שחמת הכבד וסרטן הכבד. הטיפול מותאם לכל מטופל באופן אישי, בהתאם למאפייניו ולמאפייני מחלתו. רוב המטופלים שיתחילו לקבל טיפול מתאים בזמן יחלימו, ומי שלא יטופל או שהטיפול בו ייכשל יזדקק בשלב מסוים להשתלת כבד.

בואו לדבר על זה בפורום הפטיטיס C.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום