כושר גופני: אימון בעידן ממותג

(0)
לדרג

עולם הכושר מלא בשמות של שיעורים ושיטות, אבל מה צריך לבדוק לפני שבוחרים בשיטת אימון מסוימת, והאם זו בהכרח הדרך הנכונה להשיג את המטרות שלכם?

מאת: ד"ר איתי זיו

פילאטיס, יוגה, קיקבוקס, קרוספיט, סטודיו C, ספינינג, פלדנקרייז, זומבה עולם הכושר מלא בשמות של שיעורים ושיטות אימון, ולא פעם ניתן לשמוע מתאמנים המדברים על השיטה "שלהם" בהתלהבות דתית כמעט, כשהם משוכנעים לחלוטין שזו צורת האימון הנכונה והמתאימה ביותר עבורם.

חשוב לדעת שצורות אימון מסוימות עשוית להתאים לאנשים מסוימים ואילו לאחרים הן עלולות לגרום נזק. לפני שאתם מאמצים לחיקכם שיטה אחת, רצוי שתבחנו האם היא השיטה האידיאלית עבורכם. הנה כמה נקודות שצריך להתייחס אליהן לפני ש"מתחתנים" עם אימון מסוג מסוים:

מצב בריאותי:

חלק מצורות האימון כרוכות במאמץ רב במיוחד, ובמידה שהאדם סובל מבעיה רפואית הדבר עלול להיות מסוכן עבורו. כך, למשל, בעיות לב עלולות להוביל לאסון אם בוחרים באימונים בעלי עצימות גבוהה כמו ספינינג. דוגמה אחרת היא בעיות רפואיות במערכות שלד-שריר. עמידת ראש, למשל, היא תרגיל נפוץ ביוגה, ולמרות שהיא נראית פשוטה לביצוע, מדובר בתרגיל מורכב ממש, שעלול להיות כרוך בפציעה של החוליות הצוואריות במידה שלא מבצעים אותו במסגרת תוכנית אימונים מסודרת ומושכלת.

אמת בפרסום:

האם שיטת האימון הטרנדית אכן מקיימת מה שהיא מבטיחה? במסגרת השיווק והפרסום מבטיחים לכם הכל - הפחתת משקל, הורדת אחוזי שומן, שיפור יכולת אירובית וגם שיפור הכושר הגופני הכללי. לרוב המצב בשטח שונה מהמצב על שלט החוצות. לפני שאתם בוחרים בצורת אימון זו או אחרת חשוב לבדוק היטב על אילו מערכות גופניות היא עובדת ואילו מטרות אתם צפויים להשיג בעזרתה.

המחיר הכלכלי:

חלק מהמיתוג של סוגי אימונים מסוימים כרוך בהוצאה כספית לא מבוטלת, דבר המתבטא בסופו של דבר בעלות של הקורס או החוג. אימון ממותג הנערך פעם או פעמיים בשבוע עשוי לעלות 500-250 שקל, כאשר מנוי בחדר כושר מאובזר הכולל גם חוגים שונים ומגוונים עשוי לעלות 350-250 ¤ תוך אפשרות לשימוש במתקן כל יום במהלך השבוע, כמעט 24 שעות ביממה.

רמת המדריכים:

על מנת להיות מדריך חדר כושר, פילאטיס, מחול אירובי, זומבה, יוגה וכדומה בישראל, עוברים קורס הכשרה בסיסי ולעיתים עוד השתלמות ספציפית בתחום הרלבנטי. מדובר במצב עגום למדי, מכיוון שלא זו בלבד שהמדריכים הנם בעלי ותק אימוני של מספר חודשים או שנים ספורות בלבד, רבים מהם גם מתחילים לאמן מיד עם סיום לימודיהם בקורס.

ניתן בהחלט להבחין במצבים בהם מדריכים חדשים לחלוטין בתחום מעבירים אימונים מתקדמים (בשיטות האימון שצוינו לעיל), בעוד שהתמקצעות בתחום האימון מצריכה התנסות של אלפי שעות של אימון עצמאי והדרכה. כדאי מאוד לברר עד כמה מנוסה המדריך בחוג הכושר שאתם עומדים להתחיל.

ההתמדה בפעילות:

אחד הדברים החשובים ביותר באימון הוא דווקא ההתמדה. ללא יישום עקרון אימון חשוב זה לא ניתן להשיג אף מטרת אימון באשר היא. בסוגי אימונים ממותגים שונים לא ממש שכיח להבחין בהתמדה של המתאמנים השונים, מסיבות כמו עצימות אימון גבוהה מדי על בסיס קבוע, חוסר גיוון באימון עצמו ועוד.

קבלני משנה:

בחלק מצורות האימון השכיחות בשנים האחרונות ההתמדה בפעילות נובעת מהמדריך עצמו. מדובר במקרים שבהם המדריך הוא מייסד השיטה, מוביל דעת קהל, בעל אינטלגנציה רגשית או כריזמה, וייתכן שגם מקצועי במיוחד.

אבל לאחר מספר חודשים או שנים ניתן להבחין בתופעה מקובלת שבה המדריך מכשיר אסיסטנטים שמלווים אותו למשך תקופה, ובבוא העת מחליפים אותו. מכיוון שהאסיסטנטים במקרים רבים אינם באותה רמת ידע, כישורים וניסיון כמוהו, יש לכך לא פעם השלכות על ההתמדה באימונים.

לסיכום, סוגי אימונים ממותגים שונים שכיחים בשנים האחרונות עד מאוד. עם זאת בטרם בוחרים שיטת אימון זו או אחרת חשוב לבדוק היטב עם איש מקצוע מוביל נייטרלי, שמכיר את כל סוגי האימונים השונים ויכול לבנות תוכנית אימונים מושכלת ומקצועית. הדבר חשוב במיוחד מכיוון שבמקרים רבים יהיה צורך ביותר מסוג אימון אחד על מנת להשיג את מטרת האימון הספציפית.

הכותב הוא מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר וסגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת תל אביב

בואו לדבר על זה בפורום בריאות וכושר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום