כריתת שד מונעת: אנג'לינה לא לבד

(0)
לדרג

נשים רבות מחליטות לעבור כריתת שד מונעת בעקבות נטייה גנטית לסרטן, והמודעות לחשיבותו של ניתוח השחזור גוברת. להלן כל מה שצריך לדעת על הניתוח

מאת: מערכת zap doctors

בשנים האחרונות, במקביל למודעות העולה לנושא כריתה מונעת של השדיים בעקבות נטייה גנטית לסרטן השד, ישנה עלייה מתמדת במספר הניתוחים של שחזור השד. אם בעבר התייחסו לשד כלא חיוני לתפקוד הגופני, ונשים נאלצו ללמוד לחיות עם המראה החדש והזר של גופן אחרי הכריתה, הרי שכיום מבינים את החשיבות של שחזור השד וממליצים לנשים לעבור את הניתוח בהקדם. בארצות הברית אף חוקק ב-1997 חוק המחייב את חברות הביטוח לכסות גם את העלות של שחזור שד לחולות סרטן.

"שחזור שד הוא חלק אינטגרלי מהטיפול במטופלות עם גידול בשד או במטופלת שעברה כריתה מונעת", אומר ד"ר ליאור הלר, מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית בבית החולים אסף הרופא ויועץ באסיה מדיקל. "אנחנו מייחסים חשיבות רבה לשיקום הגוף, ובכלל זה שחזור השד שנכרת, גם אם כריתה חלקית, ולכן פונים לטיפול בכמה שיטות".

לפני שפונים לשחזור שד, ישנן כמה שאלות שכדאי לשאול. "ראשית", מסביר ד"ר הלר, "יש לבדוק אם המטופלת מתאימה לשחזור שד. בהנחה שהתשובה חיובית, יש לשאול מתי ייעשה השחזור - האם בשילוב עם ניתוח הכריתה או בשלב מאוחר יותר. כשמדובר בחולת סרטן, צריך לבדוק איך ניתוח כזה משתלב עם הטיפול בסרטן, שכולל לעיתים כימותרפיה והקרנות. לבסוף, צריך לברר אם יידרשו טיפולים נוספים בשד הבריא כדי להגיע לסימטריה או לתוצאה הרצויה".

קיימות שלוש שיטות עיקריות לשחזור השד, כאשר השאיפה היא לבחור בזו הפשוטה ביותר שמתאימה למקרה שבו מטפלים. ד"ר הלר:"מדובר במצב שבו אנו זקוקים לעור, אותו עור שהקיף את תוכן השד, שלרוב מוסר בכריתה, וזה עור שרק המטופלת עצמה יכולה לספק. בנוסף, יש צורך בשתל או בשומן כדי למלא בחזרה את השד שרוקן. ולבסוף, חשוב לשמור על סימטריה מול השד השני".

שחזור עם מותחן

לדברי ד"ר הלר, השיטה הפשוטה ביותר היא שחזור באמצעות שתל, המוחדר על-ידי המנתח הפלסטי לתוך הכיס שנוצר באזור הכריתה, מיד לאחריה. השתל מוכנס מתחת לשריר דופן בית החזה. "במקרים שבהם אין מספיק עור כדי לכסות את השתל בגלל הכריתה, קיימת שיטה שבה מכניסים מותחן, שהוא למעשה שתל ריק, וכל שבועיים מנפחים אותו על-ידי הזרקת תמיסת מי מלח" הוא מסביר. "החומר המוזרק מותח את העור, וכשמגיעים לגודל הרצוי מוציאים את המותחן ומכניסים שתל קבוע. ההליך הזה דורש עוד ניתוח, אם כי קצר ופשוט יחסית".

שחזור בעזרת שומן בטני

השיטה השנייה לשחזור השד מורכבת יותר, ובה לוקחים רקמת עור ושומן מאזור דופן הבטן, מנתקים אותה מאספקת הדם המקומית, מעבירים אותה לדופן בית החזה ומחברים לאספקת דם חדשה. "למעשה משתמשים בעור ושומן שבבטן כדי למלא את הכיס שנוצר בעקבות ריקון השד", אומר ד"ר הלר. "מדובר בניתוח מורכב וארוך, מעין השתלה עצמית, ניתוח הדורש מיומנות ומומחיות בתחום המיקרוכירורגיה בשל קוטנם של כלי הדם.

"הניתוח הזה מניב תוצאות טובות יותר מקודמו, הפשוט לכאורה, שכן רקמת השומן מהבטן מתנהגת כרקמה אמיתית, בניגוד לשתל, דבר היוצר לשד מראה של טיפה, שהוא המראה הטבעי שלו". אמנם הניתוח משאיר צלקת בבטן התחתונה, אולם מדובר באותה צלקת המתקבלת אחרי מתיחת בטן, ד"ר הלר: "זוהי בעצם מעין מתיחת בטן, רק יותר מורכבת משום שבמקום להיפטר מרקמת השומן משתמשים בה לשחזור השד".

שחזור דרך תעלה

השיטה השלישית היא למעשה שילוב של שתי השיטות הראשונות. "בשיטה זו משתמשים בעור ובשריר שמועברים מאזור הגב דרך תעלה מתחת לעור לקדמת בית החזה, ובנוסף מכניסים מתחת לעור שתל", מסביר ד"ר הלר. "למרות שזה נשמע מסובך, זה ניתוח לא מורכב וההתאוששות ממנו מהירה".

שיטה נוספת שד"ר הלר מבקש לציין משמשת לרוב במקרים של כריתה חלקית, "במצב כזה", הוא מפרט, "נעבוד בטכניקות של שימוש ברקמה מאזורים שכנים כדי למלא את הפגם שנוצר או לחלופין נעשה עבודה שמטרתה ראורגניזציה של רקמת השד כשהוא גדול, או הזרקת שומן במידת הצורך. שימוש בטכניקות של הקטנה והרמה נועדה בכל המקרים לשמר את צורת השד ולעיתים גם את גודלו".

מה לגבי שחזור הפטמה?

"שחזור הפטמה נעשה בניתוח נוסף, קטן יחסית, שנערך כשלושה חודשים אחרי ניתוח שחזור השד".

כיצד מחליטים איזו שיטה לבחור?

"הקו המנחה הוא לבחור בשיטה הפשוטה ביותר, כמובן בשאיפה להגיע לתוצאה המוצלחת ביותר. השיטה הראשונה, למשל, מתאימה יותר למטופלות עם שד קטן יחסית, אפילו רזות, הייתי אומר. השיטה השנייה תתאים יותר למי שיש לה מספיק שומן בבטן התחתונה ושד בינוני או גדול יותר. ואילו השיטה השלישית תתאים כאשר יתברר שהמטופלת אינה מתאימה לניתוח שחזור מאזור דופן הבטן. למעשה, גם אם השיטה הראשונה לא עובדת עוברים לשיטה השלישית, שמהווה מעין גיבוי לשני הניתוחים הראשונים".

מה קורה אם התוצאה שמתקבלת לא נראית טוב?

"בשנים האחרונות קיימת שיטה חדשה, שבה במקרים של חוסר סדירות של השד או בעיות נפח ניתן להזריק שומן עצמוני אשר משפר את הקונטור של השד. זה נעשה בניתוח נפרד, בנוסף לניתוח של שחזור השד".

חשוב לזכור שהמטופלת היא שותפה אקטיבית להחלטה איזה צורה שחזורית תבחר לבסוף, "ולכן", מציע ד"ר הלר, "חשוב שבפגישה עם הפלסטיקאי היא תגיע עם עוד בן משפחה או חברה כדי להבין ולעכל טוב יותר את כמות האינפורמציה שהיא תקבל במהלך הביקור הזה. מובן שחשובה מאוד גם הכימיה של המטופלת עם המנתח".

כמה זמן אורכת ההתאוששות?

"לרוב מדובר בכארבעה עד שישה שבועות ולעיתים אף פחות. אבל גם כאשר המטופלת מתאוששת מהר, חשוב שהיא תחזור לפעילות באופן הדרגתי, משום שלעיתים חזרה לפעילות מהירה עלולה לפגום בתוצאה הסופית".

כמו בכל ניתוח, גם בניתוח לשחזור שד לאחר כריתה ייתכנו סיבוכים. ד"ר הלר: "בעקבות הניתוח ייתכנו זיהום, דימום ובעיות הקשורות לפצע הניתוחי, אם כי שכיחות הסיבוכים הללו אינה גבוהה במיוחד. עם זאת, סיבוך שכיח יחסית הוא אסימטריה בין השדיים. מאוד שכיח גם המצב שבו המטופלת מאוכזבת מהתוצאה, שכן התוצאה הסופית מלווה בסימנים של חתכים כאלה ואחרים, מצב השונה מהגדלת שד.

"חשוב לי להדגיש את עניין תיאום הציפיות בין המנתח למטופלת. ציפיות ריאליות הן מילות המפתח. לעתים ניתן יהיה לתת תוצאה טובה יותר מהשד הקודם, בטח כאשר מדובר באישה מבוגרת, אבל בכל מקרה חשוב שהמטופלת תבין עוד לפני הניתוח שהיא לא עומדת להתעורר עם חזה מושלם".

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום