נעלי ספורט: כך תצעדו נכון

(0)
לדרג

כל סוגי הנעליים מיוצרים לפי תבנית זהה והסיכוי שיותאמו באופן מושלם לרגליכם קטן ביותר. כדי לפתור זאת, מומלץ לבחור במדרס מיוחד

מאת: רן אבידור

המודעות הגדלה לשמירה על אורח חיים בריא מובילה רבים מאיתנו לקיים פעילות גופנית קבועה. יש הבוחרים לרוץ, לשחק במשחקי כדור, לעסוק ביוגה, בקיקבוקסינג ועוד. כדי לשמור על בריאות הגוף ולמנוע פציעות מיותרות, מומלץ להתאים נעליים לכל מתאמן באופן אישי לפי מבנה כף הרגל ואופי הפעילות הספורטיבית. היום קיימים עשרות סוגים של נעלי אימון: נעליים עם בולמי זעזועים, נעליים קלות, נעליים כבדות, נעליים האוחזות בעוצמה את כפות הרגליים, נעליים עם ג'ל ועוד. ואולם, כל אותם סוגי נעליים מיוצרים לפי תבנית זהה והסיכוי שיותאמו באופן מושלם לרגליכם קטן ביותר.

כל אחד ואחת מאתנו הוא בעל מבנה כף רגל ייחודי, שאינו זהה למבנה של אף כף רגל אחרת. יתרה מכך: אין איזון או התאמה בין כף רגל ימין לכף רגל שמאל. לעולם יהיה שינוי ביניהן ואם שינוי זה אקוטי נוצרים עומסים ולחצים על כף הרגל העלולים להוביל לנזקים בעמוד השדרה, בברכיים, באגן הירכיים ואף בגב. על מנת ליצור איזון והתאמה מושלמת בין הנעל לגוף או לכף הרגל, מומלץ להתאים מדרס מיוחד.
תהליך התאמת המדרסים היעיל ביותר מורכב מכמה שלבים, כאשר הראשון והחשוב שבהם הוא אבחון כף הרגל והשלד.

המידות נלקחות בישיבה זקופה כשרגליכם מקופלות בתשעים מעלות, או בפיסול כף הרגל במנח ניטרלי בכפפה פולימרית, בשילוב בדיקה ביומכנית הבוחנת את העומסים עמם מתמודד המתאמן. לאחר עיבוד כל הנתונים ניתן להתאים את המדרס המדויק לכל מתאמן.

ישנם סוגים שונים של מדרסים, המיוצרים מחומרים בעלי תכונות שונות המאפשרות התאמה מיוחדת של המדרס לייעודו. החומרים השונים נבדלים זה מזה במספר מדדים, ובהם מידת גמישותם או קשיחותם. חשוב להתאים את סוג המדרס ואופיו למבנה כף רגלו של המתאמן, משקלו, גילו, עיסוקו, פעילותו הספורטיבית וסוג הנעליים שהוא נועל. התאמה מדויקת של הנעל והמדרס תשפר באופן משמעותי את הישגי המתאמן.

מדרסים לריצה

בריצה מפעיל המתאמן עומס גדול על כפות הרגליים בתדירות גבוהה. הנקודה החשובה ביותר בהתאמת מדרסי ריצה היא בלימת זעזועים, מאחר שעומס משקל הגוף של רץ הוא פי כמה וכמה ממשקלו כשהוא עומד. אצל 70% מהרצים ריצות ארוכות במהירות של 10-18 קמ"ש, המגע הראשוני עם הקרקע מתבצע עם העקב. בכל מגע מתפתח כוח אנכי של 2.5-3 פעמים משקל הגוף. בריצה במהירות 12 קמ"ש, אורך הצעד של ספורטאי מאומן הוא כ-1.20 מ', ולכן מדי קילומטר של ריצה, כל רגל נוגעת בקרקע 416 פעמים. אם נניח שמשקל הרץ הוא כ- 70 ק"ג ובכל צעד מתפתח כוח אנכי של 2.75 פעמים משקל הגוף, הרי שבמהלך קילומטר ריצה אחד, כל רגל סופגת כ-80 טון. בהעמסה גדולה מסוג זה, שינויים קלים בתפקוד הביו-מכאני התקין של כף הרגל עלולים להגדיל באופן ניכר את הסבירות לפציעה. נקודה נוספת שיש להביא בחשבון בריצה היא אופן קריסת כף הרגל בכל צעד וגובה קשת הרגל.

מדרסים לכדורסל

משחק הכדורסל דורש ממשתתפיו קפיצות מרובות, בלימות פתאומיות ופניות חדות פעולות היוצרות עומס ומתח בלתי פוסק על השרירים וכפות הרגליים. אחת מהפציעות השכיחות ביותר אצל שחקני כדורסל היא נקע בקרסול מפאת העומס המופעל עליו בקפיצות. על כן מומלץ כי המדרס יעניק יציבות ותמיכה, הפחתת עומסים ותמיכה לקשת כף הרגל.

מדרסים לכדורגל

משחק הכדורגל כולל תזוזות חדות של מרכזי הכוח בגוף וריצה מרובה. השחקנים נדרשים לרמה גבוהה של יציבות ושליטה בתנועות הגוף תוך מעבר זריז בין פעילות אינטנסיבית כמו ריצה לבין עצירה פתאומית ובעיטות. במקרים אלה מומלץ כי המדרס יהיה גמיש ומחומרים קלים, כך שהוא יאפשר פיזור לחצים והקלה על האזורים עליהם מופעל מרב הכוח במשחק. על המדרס להיות בעל בולמי זעזועים, תמיכה לקשת ורגישות מספקת לדייק את המפגש בין הכדור לרגל, ולכן חשוב להקפיד על מבנה צר מרוב המדרסים הקיימים.

מדרסים למשחק טניס

במשחק הטניס נדרשים השחקנים לנוע על משטח קשה במהירות רבה, בתזוזות קצרות ופתאומיות ובשבירה חדה של מהלך התנועה הטבעית. מאפיינים אלה, בצירוף האופי הקשיח של המגרש, מעלים את הצורך בבלימת זעזועים ותמיכה בכפות הרגליים ובגמישות שתאפשר שינוי מנח הרגל בנעל בצורה כזו שתמנע עומסים ושחיקה באזורי העקב והאצבעות.

מדרסים לפעילות אירובית

בפעילות אירובית מכל סוג: מדרגה, אירובי דאנס, קיקבוקס, אירובוקס וכו' המתאמן עובד בצורה מחזורית עם כל משקל הגוף, מה שגורם לעומס ומתח על כף הרגל. על מנת להפחית עומס זה, יש צורך לייצב את הרגל במדרס המספק תמיכה לאזור כריות האצבעות מצד אחד, אך גם מאפשר לה לנוע בחופשיות מצד שני. כמוכן רצוי שהמדרס יהיה מחומר גמיש ואוורירי על מנת לאפשר תנועה חופשית, ספיגת זיעה ותמיכה לקשת כף הרגל.

הכותב הוא מומחה בהכוונת הליכה ומנכ"ל רשת אבידור המתמחה בריאות כף הרגל והגב

בואו לדבר על זה בפורום הליכה וניתוח התנועה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום