תרופות: היזהרו מתופעות לוואי

(0)
לדרג

קניתם תרופה ולא קראתם את עלון השימוש? לקחתם תרופה מחברים או משכנים? עשיתם טעות שעלולה לעלות לכם ביוקר

מאת: מערכת zap doctors

כולם מכירים את העלון לצרכן המצורף לכל תרופה. חלקנו מעיינים בו בעיון רב וקוראים כל מילה, אחרים אפילו לא מציצים בו ויש מי שנדרשים אליו רק כשהם חשים שמשהו אינו כשורה. "חשוב מאוד לקרוא את העלון לצרכן לפני שימוש בתרופה", אומרת ד"ר דורית דיל נחליאלי, מנהלת המחלקה לניהול סיכונים ומידע תרופתי באגף הרוקחות, משרד הבריאות.

"התרופה אמנם ניתנת במטרה לטפל במצב מחלה ספציפי ואמורה להטיב עם המשתמש אך עלולה לגרום גם לתגובות בלתי רצויות, ולכן חשוב לקבל הנחיות מהרופא ומהרוקח וכן לקרוא בעלון לצרכן וללמוד באופן עצמאי על התרופה. חשוב להקפיד על הוראות השימוש של התרופה וכן להכיר את האזהרות והתוויות הנגד, תופעות הלוואי, התגובות בין תרופתיות, והוראות האחסון. חשוב לקרוא את עלון התרופה גם כדי לוודא שקבלנו את התרופה הנכונה וכדי שנדע להתנהל אתה כנדרש. חשוב גם להיות מודעים למצבים שבהם לא מומלץ להשתמש בתרופה".

אין כיום בישראל בנמצא תרופה רשומה ללא עלון לצרכן שמצורף אליה, משום שכך דורש החוק. מטרתה של חובה זו היא לאפשר לצרכן לקבל מידע נגיש ואמין אודות התרופה. עם זאת, ד"ר נחליאלי מזהירה מפני שימוש בתרופה רק בהתבסס על העלון לצרכן: אין בשום אופן ליטול תרופות ללא ייעוץ רופא או רוקח ואין לקחת תרופות מבן משפחה, חבר או שכן. אם נרשמה או הומלצה לכם תרופה, התייעצו עם הרופא ו/או הרוקח. העלון לצרכן אינו מחליף ייעוץ פרטני שלהם".

על תופעות לוואי

התרופה היחידה שאני מכירה ללא תופעות לוואי היא חיבוק, וגם זה בתנאי שהחיבוק אינו חזק מדי, אין תרופה ללא תופעות לוואי. לכן, בעת שימוש בתרופה רצוי לדווח לרופא המשפחה על כל תופעת לוואי או חשד לתופעת לוואי. חשוב שהתגובה תתועד בתיק הרפואי. במקרים מסוימים תופעת הלוואי עשויה לחלוף מעצמה כעבור זמן מה, ובמקרים אחרים יש צורך בהחלפת התרופה בתרופה אחרת, בהתאם לשיקול הדעת של הרופא".

חשוב לשים לב גם לתגובות בין תרופתיות. בקרב אנשים חולים, מבוגרים וכאלה הנאלצים ליטול מספר תרופות במקביל, הסיכון לתגובות בין תרופתיות גדול יותר. כאשר אדם נוטל יותר מתרופה אחת, עלולה להיווצר תגובה בין שתי התרופות הנלקחות, כלומר לשנות את פעילות אחת התרופות או את הפעילות של שתיהן. תגובה בין תרופתית עלולה לגרום לפעילות התרופה לעלות או לרדת וכן לגרום לתופעות לוואי. ככל שעולה מספר התרופות הנלקחות כך עולה הסיכוי לתגובות בין תרופתיות.

המטופל, הרופא והרוקח צריכים ויכולים למנוע את התגובות הבין תרופתיות הבלתי רצויות. אם אתם נוטלים יותר מתרופה אחת יידעו את הרוקח ואת הרופא", אומרת ד"ר נחליאלי. "לעתים ניתן להפחית מינון של אחת התרופות, להחליף את אחת התרופות או פשוט לבצע מעקב הדוק כך שניתן יהיה לטפל בתופעת הלוואי הנובעת משילוב התרופות מיד עם זיהויה. על כן כל אימת שמתווספת תרופה חדשה יש לעדכן את רופא המשפחה ואת הרוקח.

בואו לדבר על זה בפורום תופעות לוואי בטיפול תרופתי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום