גמילה מעישון: כל אחד יכול

(0)
לדרג

ב-31.5 יצוין היום הבינלאומי למניעת עישון, וזו הזדמנות מצוינת להזכיר לכם שהגיע הזמן להיגמל, ושהיום זה הרבה יותר פשוט מבעבר

מאת: מערכת zap doctors

רבות כבר נכתב על נזקי העישון. מעטים המעשנים שאינם מבינים עד כמה העישון מזיק לבריאות - מחלות סרטן, מחלות ריאה, מחלות לב וכלי דם, פגיעה במערכת הנשימה, הזדקנות מוקדמת, סוכרת, פגיעה בפריון, והרשימה עוד ארוכה. מדוע הידע וההבנה הללו לא מספיקים כדי לגרום לאנשים להפסיק עם ההרגל המגונה והקטלני הזה?

"הניקוטין המצוי בסיגריה הוא חומר ממכר", מסביר חאתם עמשה, רוקח ראשי של רשת ניו-פארם. "גופו של המכור מורגל לכמות מסוימת של ניקוטין בדם. במוח גם נמצאים קולטנים של ניקוטין שמשוועים לחומר הזה ודורשים ממנו עוד ועוד כל הזמן. כאשר החומר הזה לא מגיע לאותם קולטנים נוצרות בגופו של המכור הרבה תחושות קשות ולא נעימות - אלה הם ייסורי גמילה".

אין ממה לחשוש

עמשה טוען כי החשש מייסורי הגמילה הקשים הוא שמונע ממעשנים רבים לנסות להיגמל, והם פוסלים על הסף את מה שיכול להציל את חייהם, ללא סיבה אמיתית. "אולי בעבר היה למעשנים ממה לחשוש אך כיום ייסורי הגמילה הצטמצמו מאוד", הוא אומר. "מי שטוען שהוא לא מפסיק לעשן כי 'זה בלתי אפשרי' חוטא לעצמו ולאמת ופועל מתוך חרדה המבוססת על הנחה שגויה. ייסורי הגמילה אינם קשים כמו בעבר, ועובדה זו מקילה את הגמילה ומגדילה את הסיכוי להיפטר בהצלחה מההרגל המגונה.

"אסור להגיע למסקנה מוטעית של רבים מהמעשנים שחושבים 'לי זה לא יצליח, אני לא אעמוד בזה'. הם אומרים זאת לפני שניסו להיגמל באמצעות עזרים שונים שקיימים היום. המעשנים חייבים לתת צ'אנס לעזרים השונים ולא לפסול אותם מראש. הם צריכים להפנים כי למרות שהם מכורים לחומר בסיגריה, ולמרות שעדיין מדובר בהתמכרות לא פשוטה, הגמילה אפשרית וקלה מאי פעם וכל אחד יכול להיגמל".


אמצעי עזר לגמילה מעישון

אכן, כיום קל יותר להיגמל מעישון, בעיקר בזכות מספר אמצעים פרמקלוגיים, שכוללים תרופות מרשם ותרופות ללא מרשם, ושהוכחו כיעילים לגמילה מעישון. כל התכשירים מאושרים לשימוש על ידי משרד הבריאות ומסייעים בהתמודדות עם החסר הפתאומי בניקוטין בעקבות הפסקת צריכתו. עמשה מפרט את האמצעים הקיימים:

תכשירים ללא מרשם רופא

"קבוצה זו כוללת מספר תכשירים המהווים תחליפי ניקוטין והם משחררים ניקוטין בתזמון ובמינונים שונים. תכשירים אלה פועלים מצוין משום שהם מספקים לגוף את החומר שלו הוא משווע וכך מקילים את תהליך הגמילה. בזכות אספקת הניקוטין נמנעת תסמונת הגמילה הידועה לשמצה.

היתרון הבולט של תחליפי הניקוטין נובע מהעובדה שהניקוטין כשלעצמו אינו מזיק לבריאות. החומרים המזיקים לבריאות הם חומרים אחרים המצויים בסיגריות ולא הניקוטין עצמו, ולכן אין כל בעיה לצרוך תחליפי ניקוטין. את צריכתם של אלה יש לשלב בהליך גמילה הדרגתי, כאשר ניתן לשלב בין כמה תחליפים ואף מומלץ ליטול בשלב הראשוני של הגמילה גם תרופות מרשם. עם הזמן יש להפחית את מינוני התחליפים עד להפסקת השימוש בהם לחלוטין".

קיימים שלושה סוגים של תחליפי ניקוטין: מדבקות המכילות ניקוטין בשלושה מינונים משתנים. בעוד שמינון הניקוטין בכל סיגריה היא 1-2 מ"ג במדבקות הניקוטין יש בין 7 ל-21 מ"ג ניקוטין המשתחרר לגוף באופן מושהה. את המדבקה מדביקים על העור ומחליפים מדבקה בכל 24 שעות. ישנו גם גומי לעיסה בשני מינונים 2 מ"ג ו-4 מ"ג של ניקוטין אשר ניתן ללעוס כל אימת שמתעורר חשק לסיגריה, או לכסניות למציצה עם 1 מ"ג ניקוטין שניתן למצוץ בעת הצורך.

תרופות מרשם

ישנן שתי תרופות מרשם - זייבן" ו"צ'מפקס" - אשר דומות באופן פעולתן. מנגנון הפעולה של תרופות אלה שואף להפחית באופן מלאכותי את הכמיהה לניקוטין וכך לפגוע ברצון לעשן. התרופות, לדבריו, הוכחו כיעילות ויש לקחת אותן לתקופה קצרה ולהיעזר במקביל גם בתחליפי ניקוטין ובליווי מקצועי במסגרות שונות הקיימות כיום. לרוב נמשך הטיפול בתרופות אלה כשלושה חודשים, כאשר תופעות הלוואי שלו חולפות תוך שבוע בערך מיום תחילת הטיפול.

לסיכום, מומלץ להפסיק לעשן ויפה שעה אחת קודם. התייעצו עם רופאי המשפחה לפני התחלת הטיפול ובמקביל לעזרים השונים צרו לעצמכם רשת תמיכה שתקל עליכם את תהליך הגמילה שיבטיח לכם בריאות טובה יותר.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום תרופות ורוקחות
פורום הפסקת עישון

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום