שפה וחך שסועים: מאחים את הקרע

(1)
לדרג

הטיפול בשפה ובחך שסועים כולל רופאי שיניים, מנתחים פלסטיים, מנתחי פה ולסת, מנתחי אף אוזן גרון, אורתודנטים, קלינאי תקשורת, מרפאים בדיבור ועובדים סוציאליים

מאת: מערכת zap doctors

כל ההורים לעתיד מייחלים שההיריון יעבור בשלום ושלאוויר העולם ייצא תינוק בריא ומקסים. עם זאת, לצערנו, לא כל העוברים מתפתחים באופן תקין ולפעמים מתגלים מומים כדוגמת שפה שסועה וחך שסוע.

שפה שסועה היא שפה היא בלתי שלמה, באופן חלקי או מוחלט, לרוב יחד עם מעורבות של האף במידה משתנה. השסע יכול להיות חד צדדי או דו צדדי. חך שסוע הוא מום מולד בו החך, המהווה את גג הלוע ורצפת האף, בלתי שלם במידה חלקית או מלאה.

ד"ר צח שרוני, מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית ורופא בכיר במחלקה לכירורגיה פלסטית ברמב"ם, מציין כי "שפה שסועה שכיחה יותר מחך שסוע, ונראית באחת מתוך אלף לידות של בנים. באסייתיים השכיחות כפולה ובאוכלוסיות מסוימות כמו אינדיאנים בצפון אמריקה השכיחות משולשת. בכלל האוכלוסיות מדובר באחת מתוך אלפיים לידות, כאשר שפה שסועה שכיחה יותר בבנים וחך שסוע שכיח יותר בבנות".

אבחון מוקדם בסקירת מערכות (אילוסטרציה shutterstock)
אבחון מוקדם בסקירת מערכות (אילוסטרציה shutterstock)

במסגרת המערך לטיפול בעיוותי פנים של הקריה הרפואית רמב"ם בחיפה פועלת מרפאה רב תחומית ייחודית לנושא השסעים, במסגרתה נבדקים ומטופלים הילדים על ידי צוות הכולל כירורג פלסטי, כירורג פה ולסת, קלינאית תקשורת ומומחים נוספים.

מהם הגורמים לשפה וחך שסועים?

40% ממקרי החך השסוע מופיעים כחלק מסינדרום. השכיח ביותר הוא Pierre Robin Sequence, הכולל סנטר קטן ואחורי וצניחה אחורית של הלשון. בסינדרומים אחרים קיימת מעורבות של הלב, הגפיים, הגולגולת ועוד. שפה שסועה, לעומת זאת, מופיעה בדרך כלל כמום בודד ורק במקרים נדירים כחלק מסינדרום.

הנסיבות המביאות להיווצרות מומים אלו לא ברורות, אך קיים מרכיב גנטי עם שכיחות גבוהה יותר בקרובי משפחה של ילדים הסובלים ממומים אלו".

האם מתלווים לכך סיבוכים או סימפטומים מיוחדים?

בהחלט. כך למשל, חוסר האיחוי של שרירי החך בקו האמצע גורם למנח לא תקין שלהם ולחוסר ניקוז של האוזן התיכונה על ידי התעלה המקשרת בין האוזן ללוע. כתוצאה מכך מופיעה הצטברות נוזלים הגורמת לאירועים חוזרים של דלקת אוזן תיכונה. חשוב להבין מעט את האנטומיה של המום:

השפה מורכבת משלוש שכבות: עור, שריר ורירית (פנימית). תפקוד הפה והבליעה תלויים בהמשכיות השריר הסובב את הפה (שריר האורביקולריס). במהלך ההתפתחות העוברית אמורים שני קצוות השריר להיפגש במרכז. כאשר הם לא מגיעים למפגש מלא, נוצר שסע בשפה.

לחך (גג הפה) שני חלקים: החלק האחורי הוא החך הרך ובקצהו הענבל אשר המורכב משרירים. החלק הקדמי הוא החך הקשה, שמורכב מעצם. בשלב מוקדם של התפתחות העוברים, קיימות שתי לוחיות עצם המופרדות על ידי הלשון.

בהמשך הלשון קטנה ונסוגה ומאפשרת ללוחיות העצם להיפגש במרכז וליצור את החך. כאשר מפגש זה לא קורה, נוצר השסע בחך.

האם האבחון של חך ושפה שסועים אפשרי במהלך ההיריון?

אבחון טרום הלידה מתאפשר במרבית מקרי השפה השסועה הניתנים לזיהוי בבדיקת סקירת המערכות בהיריון, אך מקרי החך השסוע קשים יותר לאבחון ושסעים בחך הרך בדרך כלל אינם נראים בזמן הסקירה. אם לא בוצעה אבחנה טרום הלידה, מבוצעת אבחנה בזמן הלידה כאשר מדובר בשפה שסועה או בבדיקת רופא הילדים בבית החולים מיד לאחר הלידה כאשר מדובר בחך שסוע. לאחר האבחנה יש לפנות בהקדם האפשרי לבדיקת רופא במרפאת שסעים או במערך לעיוותי הפנים".

ניתוח ראשון בגיל 3 חודשים (אילוסטרציה shutterstock)
ניתוח ראשון בגיל 3 חודשים (אילוסטרציה shutterstock)

באיזה גיל ניתן לטפל בחך ושפה ושפה שסועים?

הטיפול מתחיל עם האבחנה סביב הלידה וממשיך בשלבים עד סיום גיל ההתבגרות. כל מקרה נבחן לגופו, עם התאמה ספציפית של הצורך ומועד הטיפולים השונים:

מהלידה עד 3 חודשים: עיצוב השפה, האף ורכס השיניים על ידי פלטה מותאמת אישית לשפה שסועה. לימוד האכלה מותאמת עם בקבוק ייעודי לחך שסועה.

3 חודשים: ניתוח ראשוני לתיקון השפה השסועה ותיקון המשכיות רכס השיניים במידת האפשר.

10 חודשים עד 18 חודשים: ניתוח תיקון חך שסוע. הכנסת צינוריות לאוזניים במידת הצורך. תיקונים קוסמטיים לשפה במידת הצורך.

שנתיים עד 4 שנים: מעקב קלינאית תקשורת לווידוא התפתחות תקינה של הדיבור. ריפוי בדיבור במידת הצורך.

4 שנים עד 6 שנים: הערכת תפקוד החך הרך וניתוח לשיפור תפקודו במקרה הצורך.

6 שנים עד 9 שנים: טיפול אורתודונטי ליישור השיניים.

8 שנים עד 10 שנים: ניתוח לתיקון רכס השיניים עם השתלת עצם במקרה הצורך.

9 שנים עד 15 שנה: המשך טיפול אורתודונטי.

16 שנים: ניתוח אף.

חך ושפה בתהליך איחוי (אילוסטרציה shutterstock)
חך ושפה בתהליך איחוי (אילוסטרציה shutterstock)

ומהם דרכי הטיפול העיקריות בחך ובשפה השסועים?

הטיפול הוא כירורגי ויש לבצע ניתוח לטיפול באי-ספיקת החך: כאשר החך שלם נמנע מעבר של מזון ונוזלים מחלל הפה אל חלל האף. לשם דיבור תקין דרושה חסימה מלאה של מעבר אוויר מחלל הפה אל האף. שרירי החך פועלים בזמן הדיבור ומניעים את החך הרך בכיוון עליון ואחורי, עד כדי סגירה מלאה של מעבר אוויר. כאשר תפקוד השרירים לא מושלם, בורח אוויר מהפה אל האף ויוצר הפרעות בהיגוי, מצב הנקרא אי-ספיקת החך.

כאשר החך שלם, ניתוח תיקון השסע בחך מצליח למנוע בריחת אוויר לאף ב-80% מהמקרים. במחצית מ-20 האחוזים הנותרים ניתן לפתור את בעיית ההיגוי על ידי ריפוי בדיבור. בשאר המקרים יש צורך בניתוח נוסף, הנעשה לאחר הערכת רופא אף אוזן גרון וקלינאית תקשורת וביצוע בדיקות לתפקוד שרירי החך כגון אנדוסקופיה (צפייה ישירה בסיב אופטי) או פלאורוסקופיה (שיקוף רנטגן בזמן בליעה ודיבור).

האם יש צורך בניתוחים נוספים?

ישנם מקרים בהם יש צורך גם בניתוח אף שכן במרבית מקרי השפה השסועה קיימת גם מעורבות של האף. במקרים אלו האף מתפתח בצורה לא סימטרית, גם בשל הלסת הלא סימטרית המהווה את בסיס האף וגם בשל עמדה לא תקינה של סחוסי האף וסטייה של המחיצה. ניתוח לתיקון המראה הקוסמטי של האף נעשה במקביל ליישור המחיצה על ידי כירורג פלסטי, כירורג פה ולסת וכירורג אף אוזן גרון.

לסיכום, הטיפול במומים המולדים, חך ושפה שסועים, מורכב ומחייב שיתוף פעולה בין מגוון רחב של בעלי מקצוע: אחיות מתאמות, רופאי שיניים, מנתחים פלסטיים, מנתחי פה ולסת, מנתחי אף אוזן גרון, אורתודונטים, קלינאי תקשורת, מרפאים בדיבור, עובדים סוציאליים ועוד. מעקב וטיפול בשלב מוקדם ככל שניתן, יבטיחו אחוזי איחוי וריפוי טובים של מומים אלו, רפואית ואסתטית.

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה פלסטית, כוויות, רפואה אסתטית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום