הפלרה: תביעת ענק נגד "מקורות"

(0)
לדרג

הפלרת המים בוטלה, כעת הוגשה תביעה ייצוגית נגד "מקורות" בסך ארבעה מיליארד שקל. הסיבה: הסתרת מידע מהציבור כי המים מועשרים בפסולת תעשייתית המכילה פלואור

מאת: מערכת zap doctors

טרם יבשה הדיו של חתימת שרת הבריאות החדשה, יעל גרמן על התקנות שמבטלות את חובת הפלרת המים בישראל וכבר הוגשה תביעה ייצוגית ראשונה נגד חברת מקורות בסך ארבעה מיליארד שקל. הסיבה: הטעיית כל תושבי המדינה וגרימת מיפגע סביבתי במשך 10 השנים בהם הפלירה "מקורות" את מי השתיה.

את הבקשה הגיש מר יעקב גורמן, שהוא מנכ"ל עמותת "איזון חוזר", העותרת בבג"צ שהוגש נגד משרד הבריאות להפסקת ההפלרה הנהוגה מאז 2002. הבקשה הוגשה באמצעות עורכי הדין דן אשכנזי ודיקלה ברנס, לבית המשפט המחוזי "מרכז".

הבקשה לאישור הייצוגית איננה מבוססת על ההפלרה עצמה, שאותה ביצעה "מקורות" עפ"י הוראת משרד הבריאות, אלא על הסתרה חמורה של מידע מן הציבור בנוגע לאופן בו בוצעה. לטענת התובעים המצג הבסיסי של "מקורות" הינו, שבמסגרת חובתה עפ"י תקנות שהתקין משרד הבריאות, היא מחוייבת להוסיף פלואוריד למים שהיא מספקת, וכך היא עושה ותו לא. עוד נכתב בבקשה כי "מקורות" טוענת, שהפלואוריד הוא חומר המצוי במים באופן טבעי, אלא שיש אזורים בארץ, בהם שיעורו הטבעי אינו מספיק, ולכן היא מעלה את רמת הפלואוריד במי השתיה, כך שתגיע לשיעור המיטבי, הכל עפ"י הוראות משרד הבריאות. בנוסף נכתב כי חברת "מקורות" מפקידה על איכות מי השתייה בין היתר באמצעות בדיקות מעבדה שוטפות של מקורות המים.

בבקשה נטען כי מצגי "מקורות" לוקים בהטעיות חמורות מאחר והחומר אותו מוסיפה מקורות איננו פלואוריד טהור, אלא פסולת של תעשיית הפוספטים המכילה פלואוריד בצורת חומצה פלואורוסליצית נקייה - חומר המוגדר כ"חומר מסוכן" בתקנות החומרים המסוכנים. לחומצה זו נלווים חומרים מסוכנים נוספים כגון ארסן, זרחן, קדמיום, כרום, כספית, ניקל, עופרת, אורניום ועוד.

לדברי התובעים אין ל"מקורות" שום פיקוח על הפלרת המים, אפילו לא מידע, על החומרים שהיא מוסיפה למים. ומי שמקבל את התוצאות של בדיקות שמבצע מכון התקנים מפעם לפעם, הוא ספק החומצה הפלואורוסליצית, ולא "מקורות". מה גם שהבדיקה חלקית ביותר ואינה מדווחת באופן מלא לגורמים המקצועיים ולא מובאת לידיעת הציבור הרחב.

טרם הוגשה תשובה לבקשה.

בואו לדבר על זה בפורום בטיחות איכות וגהות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום