האם זה משנה רופא או רופאה?

(0)
לדרג

למרות הבדלים מסוימים במיקוד, מחקר חדש ומקיף מצא כי למין הרופא המטפל אין השפעה על השימוש בשרותי רפואה, או על שיעורי תמותה של מטופלים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מין הרופא המטפל אינו משפיע על השימוש בשירותי רפואה מצד המטופלים או על שיעורי התמותה של המטופלים, כך לפי מחקר חדש שפורסם במהדורת מרץ-אפריל של כתב העת Journal of the American Board of Family Medicine.

החוקרים מציינים כי מחקרים קודמים זיהו הבדלים בשיטת הטיפול על-רקע מין הרופא, העשויים להשפיע על תוצאות הטיפול בחולים ועל השימוש בשירותים רפואיים. לדוגמא, רופאות באופן עקבי נקטו בגישת תקשורת הממוקדת יותר בחולה, עם הקדשת זמן רב יותר למרכיבים דוגמת ייעוץ פסיכו-סוציאלי, מערכות יחסים ומתן עידוד והרגעה.

במחקר הנוכחי בחנו החוקרים את הקשר בין מין הרופא ובין השימוש בשירותים רפואיים במהלך שנה אחת, עלויות ההוצאות הרפואיות, מתן מרשם לטיפול תרופתי ומספר הביקורים למרפאה. הם בחנו נתונים משנת 2002 עד 2008 אודות מבוגרים בגילאי 18 שנים ומעלה, שדיווחו כי היו תחת טיפול של רופא מטפל קבוע ולקחו חלק בסקר במשך שנתיים.

מבין כ-21,000 משתתפים שנכללו בסקירה, מאפייני הרופא המטפל, כולל מין הרופא והרקע האתני (לבנים לא-היספאנים), לא נקשרו עם שיעורי התמותה מכל-סיבה.

החוקרים ערכו גם ניתוח סטטיסטי בעזרת מספר משתנים, כולל גיל, מין, רקע אתני והכנסה משפחתית, ומצאו כי אין קשר בין מין הרופא המטפל ובין סך ההוצאות הרפואיות, מרשמים לטיפול תרופתי, פניות לחדרי מיון או שימוש במשאבים בבתי חולים. חולים תחת טיפול של רופאה קבועה נטו להיות צעירים יותר, ממין נקבה, והתגוררו באזורים עירוניים.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת משפחה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום