אפטות: אחד בפה ואחד בלשון

(12)
לדרג

אפטות הן פצעים לבנים וכואבים שמופיעים בפה וגורמים לכאבים קשים. קרח, טיפול תרופתי והימנעות ממזונות חריפים וחמוצים יכולים לשפר את המצב

מאת: מערכת zap doctors

מסקר שנערך בקרב 232 גולשים באתר zap doctors עולה כי אפטות (כיבים בחלל הפה) הן תופעה נפוצה מאוד באוכלוסייה - 77% מהגולשים העידו כי סבלו מאפטות. מדובר בנגע כואב בחלל הפה, שמרגע התפרצותו אפשר לצפות למספר ימים לא מאוד נעימים, בלשון המעטה. האפטה היא פצע כואב מאוד, והכאבים מחמירים במגע עם מזון ומשקאות בעיקר מזונות חריפים חמוצים וחומציים. כגון: חציל, עגבנייה, פלפל, קיווי, תות שדה ועוד. הסיבות להופעתן של אפטות אינן ברורות לגמרי, אבל נמצא קשר בין הופעת הפצעים לבין מצבים של לחץ נפשי, מערכת חיסונית ירודה או מחסור בוויטמינים.

"אפטה היא כיב שחולף מעצמו תוך עשרה ימים גם ללא טיפול", אומר ד"ר איתן מיזיריצקי, מומחה לשיקום הפה. "הצבע שלה לבן בהיר, מורם מהרקמה, אך לא ממש שלפוחיתי. גודלה של האפטה יכול לנוע מכמה מילימטרים ועד יותר מסנטימטר. הכיב יכול להופיע בכל מיני מקומות - מתחת ללשון, מעל הלשון, בחלק הפנימי של השפתיים ואפילו בלחי".

לעתים גורמות האפטות לקושי בתזוזה של הפנים והדיבור ואפילו לנפיחויות של קשרי הלימפה בלסת או בצוואר. "האפטה יכולה להטעות", אומר ד"ר מיזיריצקי, "ולפעמים הפציינט חושב שכואבת לו שן. רק כאשר רופא השיניים בודק את הרקמות הוא מגלה את הכיב ומרגיע את המטופל שזה יחלוף מעצמו".

אמנם אין דרך למנוע את הופעת האפטות, אולם ישנן כמה דרכים להפחית את הסבל ולהקל על הסובלים מהן:

הימנעו ממזונות חריפים וחמוצים. לימון, מלח, פילפל חריף, עגבניות, פרי הדר ומלפפונים חמוצים מגבירים מאוד את הכאב.

הימנעו מלהכניס אצבעות לפה ואל תגעו באפטה כדי שלא תזהמו את המקום.

ניתן להשתמש במשחות ותכשירים שנמכרים ללא מרשם והם מחטאים ומאלחשים את מקום הפצע. את המשחות מורחים כמה פעמים ביום והן יוצרות מעין ציפוי דק ומגן על הפצע מפני חיכוך ומעניקות שעה-שעתיים של הקלה.

תכשיר ייעודי לבעיה הוא אורלמדיק, מדובר תרופה המפיגה את הכאב ואת אי הנוחות הנגרמים מאפטה בפה בתוך 10 שניות. החומר פועל באמצעות יצירת מחסום הגנתי מעל אזור האפטה, על מנת לספק תנאים אופטימליים לקידום תהליך הריפוי הטבעי. מאלחש זה יוצר חיפוי חזק מאין כמוהו סביב האפטה ומצליח לשמור על הפצע ללא כאבים ומוגן מפציעות במשך למעלה מיממה.

תרופת הסבתא הידועה חלב עיזים עוזרת מאוד, אך צריך להיזהר מחלב לא מפוסטר, העלול לגרום לזיהומים.

קרח יכול להרגיע את המקום.

במקרים קיצוניים, כאשר מופיעות מספר אפטות גדולות, נותנים אנטיביוטיקה או סטרואידים.

מסקר נוסף שנערך בקרב 2929 גולשים ב-zap doctors עולה כי 28% מהסובלים מאפטות נוהגים לשטוף את הפה עם מי מלח, 26% מאמינים בכוחו של חלב העיזים למיגור הבעיה ו-20% נעזרים בטיפול תרופתי.

סובלים מאפטות? כדי לאבחן את עצמכם לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור ומין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום