להפסיק לעשן, למרות ההשמנה

(0)
לדרג

בניגוד לדעה הרווחת, מחקר חדש מצא כי עלייה במשקל הגוף לאחר הפסקת העישון אינה פוגעת בתועלת הקרדיו-וסקולרית של הגמילה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA עולה כי העלייה במשקל הגוף בעקבות הפסקת עישון אינה מאפילה על התועלת הקרדיו-וסקולרית. למרות העלייה, הפסקת העישון תורמת להפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם בחולים ללא סוכרת.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אחת ההשפעות השליליות הנפוצות ביותר של הפסקת עישון היא עלייה במשקל, העלולה לפגוע בתועלת הקרדיו-וסקולרית של הפסקת עישון. במטרה לבחון את הנושא, הם ערכו מחקר פרוספקטיבי שהתבסס על נתונים ממחקר Framingham Offspring Study להערכת הקשר בין הרגלי עישון ובין אירועים קרדיו-וסקולריים בקרב 3,251 מבוגרים עם וללא סוכרת.

לאחר מעקב ממוצע של 25 שנים (1984-2011), תועדו 631 אירועים קרדיו-וסקולריים ב-3,251 משתתפים. חציון העלייה במשקל לאחר ארבע שנים היה גבוה יותר בקרב אלה ללא סוכרת שהפסיקו לעשן לאחרונה (2.7 קילוגרמים) ואלה עם סוכרת שהפסיקו לעשן לאחרונה (3.6 קילוגרמים), בהשוואה לאלה שהפסיקו לעשן זמן רב קודם לכן (0.9 קילוגרמים ו-0.0 קילוגרמים, בהתאמה).

החוקרים מסכמים כי הפסקת עישון מלווה בסיכון מופחת לאירועים קרדיו-וסקולריים בקרב משתתפים ללא סוכרת, וכי העלייה במשקל עקב הפסקת עישון לא השפיעה על קשר זה. לפיכך, ישנה תועלת קרדיו-וסקולרית בהפסקת העישון, למרות העלייה במשקל בעקבותיה.

בואו לדבר על זה בפורום הפסקת עישון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום