סקר: אספירין יעיל במניעת מחלות

(0)
לדרג

תוצאות סקר חדש מראות כי נטילת אספירין יעילה במניעה ראשונית של מחלות לב וכלי דם, אם כי מבחינה רפואית היא לא מומלצת ברוב המקרים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מתוצאות סקר חדש שפורסמו ב- Can Fam Physician עולה כי נטילת אספירין יעילה במניעה ראשונית של מחלות לב וכלי דם.

כיום, איגודים מקצועיים אינם תומכים במתן אספירין לחולים ללא מחלות לב וכלי דם, לאור המספר הרב של מחקרים גדולים שהדגימו פרופיל שלילי למאזן עלות/תועלת בחולים ללא מחלות לב וכלי דם. בעוד שהמסר לא הגיע במהירות לקרדיולוגים, העברת המסר לרופאים ראשוניים ומטופליהם הייתה איטית עוד יותר.

אוכלוסיית החולים שנבדקים ע"י קרדיולוגים שונה מאוכלוסיית המטופלים במרפאות ראשוניות. רופאים ראשוניים פוגשים לא מעט מטופלים בריאים, ואילו קרדיולוגים פוגשים בעיקר מטופלים עם אבחנה של מחלות שונות.

בסה"כ, 906 מטופלים הוזמנו לקחת חלק בסקר, 807 משתתפים השלימו את השאלונים. כ-40% דיווחו כי נטלו אספירין על-בסיס קבוע, בעיקר למניעה של מחלות לב וכלי דם. מבין אלו, רק 47% נטלו את התרופה למניעה שניונית של מחלות לב וכלי דם, בעוד ש-53% נטלו את הטיפול למניעה של אירוע קרדיווסקולארי ראשון. יתרה מזאת, רבע מהחולים שנטלו אספירין למניעה ראשונית דיווחו כי החלו בטיפול על-דעת עצמם, ולא בהוראת הרופא המטפל שלהם.

החוקרים מצאו כי בקרב מטופלים מבוגרים יותר (70-79 שנים) תועדה שכיחות גבוהה יותר של טיפול באספירין, בהשוואה למטופלים בגילאי 50-59 שנים. כמו כן, בגברים תועדה שכיחות גבוהה יותר בהשוואה לנשים. השימוש באספירין היה דומה במטופלים באזורים כפריים או עירוניים.

עם זאת, אחד הממצאים הבולטים של המחקר היה כי 67% מהמטופלים באספירין דיווחו כי קיבלו המלצה לעשות כן מרופא המשפחה, ורופאי המשפחה נטו להמליץ על הטיפול באספירין באופן דומה לצורך מניעה ראשונית או מניעה שניונית. עם זאת, מומחים המליצו על מתן אספירין למניעה ראשונית ב-8.5% מהמקרים ולמניעה שניונית ב-25.4%.

מבין המטופלים שהחליטו על דעת עצמם להתחיל בטיפול באספירין, 26.4% עשו זאת במסגרת מניעה ראשונית, זאת בהשוואה ל-3.5% מאלו שהחלו בטיפול באספירין למניעה שניונית.

מרגישים טוב? כדי לאבחן את עצמכם לחצו כאן

בואו לדבר על זה בפורום תרופות ורוקחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום