ניתוח הקטנת חזה: יפה ובריא

(1)
לדרג

נשים רבות סובלות מחזה טבעי גדול, המכביד על הגב והכתפיים. בעונת הקיץ, זיעה ולכלוך המצטברים בקפל השד עלולים לגרום לפריחה ופטרת

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא : חזה טבעי, הגדלת חזה

למרות הדעה הרווחת, שנשים מעדיפות חזה גדול וחולמות על סיליקון שיעניק להן מראה שופע וסקסי, ישנן כאלה הפונות למנתח הפלסטי דווקא כדי להקטין את החזה.

ניתוח הקטנת חזה הפך לפופולרי, ולא מעט כוכבות עם חזה גדול מאוד אימצו אותו במטרה להיראות טוב יותר ולהרגיש בנוח. חלק מהנשים שעשו ניתוח הגדלת חזה בעבר ובחרו בשתלים גדולים מדי, מתחרטות עם הזמן ופונות למנתח פלסטי, על מנת לעצב מחדש את השד במראה קטן יותר אך זקוף.

חסרונות החזה הגדול

כאבי גב וכתפיים: ניתוח הקטנת חזה אינו נובע רק משיקולים אסתטיים, אלא גם רפואיים. נשים רבות סובלות מחזה טבעי גדול, המכביד על הגב והכתפיים. כאשר לובשים חזייה, החזה מותח את העור כלפי מטה ויוצר שקעים בכתפיים (shoulder grooving) סימנים של לחץ מהחזייה, והדבר עלול לגרום לכאבים.

בעונת הקיץ, כשהטמפרטורות עולות, זיעה ולכלוך המצטברים בקפל השד עלולים לגרום לפריחה ופטרת היוצרים גרד, ריח גוף לא נעים ולעתים דלקת בעור. תופעה זו מאפיינת בעיקר נשים עם חזה גדול ונפול.

לא רק מבוגרות

ד"ר נועם חי, מומחה בכירורגיה פלסטית ואסתטית מאזור תל אביב, מחלק לשלוש את אוכלוסיית הנשים הפונות למרפאתו על מנת לבצע ניתוח שכזה:

בחורות צעירות בגילאי 18-25, בעלות מבנה גוף קטן אך עם חזה גדול מאד וללא פרופורציה למידותיהן הכלליות. נשים אלו מתלוננות על כך שהחזה הגדול מקנה להן מראה מגושם, יוצר מגבלה במציאת פרטי לבוש מתאימים, ופוגע ביכולתן לבצע פעילות גופנית הכוללת ריצה, קפיצה או כל פעילות המלווה בטלטול של השדיים.

נשים שסיימו את שלב ההריונות והלידות, לרוב סביב גיל 30-40 אשר היה להן חזה גדול ויפה כשהיו צעירות, ואשר ככל שעבר הגיל ובמיוחד לאחר ההריונות והלידות החזה הגדול והכבד צנח והתרוקן וכעת נותר גדול, כבד ונפול. במקרים אלו מטרת הניתוח היא בעיקר להרים את החזה הנפול ולהקטין אותו במידה מינימלית כדי לשוות לו מראה צעיר וזקוף הרבה יותר.

בקבוצה השלישית נמצאות נשים בגיל העמידה, שהמחזור החודשי שלהן הסתיים והן חוות תופעה הורמונלית ידועה בה עם השנים והעלייה במשקל, החזה ממשיך לגדול כך שבשילוב עם היחלשות שרירי הגב ויציבה שפופה יותר החזה הכבד הופך משקולת כבדה ומיותרת המפריעה בחיי היום יום.

סיכונים אפשריים

הסיכונים בניתוח הקטנת חזה אינם שונים מהסיכונים בניתוחים פלסטיים אחרים: דימום, זיהום, פתיחת תפרים, פגיעה תחושתית, צלקות, אסימטריה וכו'. המומחיות של המנתח הפלסטי המיומן והמנוסה מתבטאת בידיעה כיצד לדאוג שהסיכונים הללו, שכל אישה חייבת לדעת כי הם קיימים תאורטית, לא יתממשו לכדי סיבוך בפועל.

אישה בגיל הפריון המתכננת לעבור ניתוח הקטנת חזה צריכה לדעת שישנה סבירות לא קטנה שהיא לא תוכל להניק. כמו כן, תחושת המגע באזור הפטמות עלולה להיות עמומה יותר בחלק מהמקרים.

על מנת לבצע את הניתוח בבטחה ובהצלחה, תידרשי להפסיק לעשן לחלוטין. בניתוחים אלו מתבצע ניתוק נרחב של רקמה מאספקת הדם המקורית שלה, והצלחת הפעולה טמונה באספקת דם תקינה לרקמות המחלימות. עשן הסיגריות המכיל רעלנים רבים והניקוטין המכווץ את כלי הדם עלולים להזיק לרקמות, למנוע את החלמתן התקינה ולהכשיל את הניתוח.

לא מתאים למעשנות. צילום: אילוסטרציה
לא מתאים למעשנות. צילום: אילוסטרציה

שלוש שיטות לניתוח

ד"ר חי מציין כי "ניתוח הקטנת חזה נעשה תחת הרדמה מלאה ואורך כשעתיים עד שלוש. כהכנה לניתוח מסמן המנתח על גוף האישה את קווי המתאר הדרושים, על מנת לבצע את הניתוח כהלכה. הוא מתכנן כמה רקמה תוסר, עד לאן יורמו השדיים וכמה הקטנה תבוצע סביב הרקמה העטרה המורחבת".

השיטה הוורטיקאלית: המטרה של שיטה זו היא לבצע את ההקטנה במינימום של קווי חתכים. קו התפרים שנותר בסוף הניתוח הוא כמו סוכריה על מקל מסביב לעטרה וממנה בפס כלפי מטה עד לקפל השד. שיטה זו מתאימה במקרים בה השדיים גדולים אך לא מאוד ובהם מידת הצניחה בינונית והעור לא רפוי בצורה קיצונית.

קו תפר בצורת האות J: מבוצעת במקרים בהם ישנו עודף רקמה גדול יותר שנותר בקו התפרים והיא בצורת האות האנגלית J. אם עודפי העור והרקמה גדולים, יש צורך לפעמים להמשיך את קו החתך החוצה והצידה גם לאורך קפל השד.
קו תפרים כמו האות האנגלית T בצורת עוגן : בשיטה זו קו התפר הוא בצורת עוגן, דהיינו מסביב לעטרה, ממנה כלפי מטה ולאורך קפל השד. ביצוע נכון והתאמה של טכניקת הניתוח מותירים במרבית המקרים קו תפר עדין שנחבא בחלקו בקווי הגוף הטבעיים.

עד כמה מקטינים?

אם מסירים יותר מדי רקמה ומפריזים בהרמת השדיים, מעלים את הסיכון לאספקת דם ירודה למקום ואובדן תחושה ברקמה. במהלך השנים שלאחר הניתוח החזה מידלדל בנפחו, ולכן חשוב שלא להקטינו יותר מדי. השאיפה היא לרדת למידת קאפ C מלא, על גבול D. במקרים נבחרים ניתן להחליט להקטין את החזה יותר מכך ולשאוף להגיע למידה B.

עשי ואל תעשי אחרי הניתוח

לדברי ד"ר חי, "הניתוח לא מצריך אשפוז ולרוב אפשר ללכת הביתה כבר אחר הצהריים. למרות הדעה הרווחת, ניתוח הקטנת שדיים לרוב פחות כואב מהגדלה וההחלמה ממנו קלה".

המומחה חובש את השדיים בתחבושת מיוחדת, מעין חזייה המותאמת אישית לפי ממדי גוף האישה. חשוב לא ללבוש חזייה רגילה מיד לאחר הניתוח, כי זה עלול ללחוץ מדי על התפרים בחלק התחתון של השדיים ולגרום לבעיות בריפוי הפצע.

במקרים רבים יישארו בסוף הניתוח נקזים צינוריות סיליקון קטנות, שיוצאות דרך שני פתחים קטנים בצידי השדיים. הללו מחוברים לבלונית סיליקון במערכת סגורה, שניתן ליצור בה ואקום. הצינוריות הללו נשארות במשך 3-4 ימים לאחר הניתוח והן מנקזות ומסלקות את עודפי הנוזלים והדם מאזור הניתוח.

"לאחר 3-4 ימים, בביקורת הראשונה לאחר הניתוח, מסירים את החבישה ובודקים שהכל בסדר. הרופא שולף את הנקזים החוצה ובכך מאפשר לפציינטית להתקלח בכל הגוף. התפרים נמסים מעצמם ואין צורך להסירם, מה שמעניק נוחות רבה והחלמה קלה".

על התפרים מדביקים פלסטרים מיוחדים מנייר והם נשארים במשך שבועיים. לאחר מכן מקלפים ומחליפים אותם. ההמלצה היא לכסות את קו התפר במדבקות נייר או יריעות סיליקון למשך 3-4 חודשים לאחר הניתוח, על מנת למזער ולצמצם את הסימנים ככל שניתן ולאפשר החלמה מיטבית.

כדי לשמור על תוצאה אסתטית טובה, מומלץ ללבוש חזייה תומכת ביום וחזייה רכה בלילה. בארבעת החודשים הראשונים לא מומלץ ללבוש חזייה עם ברזלים. הברזל הקשיח עלול לפצוע את אזור קו התפר התחתון ולהפריע בשלבי ההחלמה המוקדמים.

האם השדיים יצנחו למרות הניתוח?

ניתוח הקטנת שדיים הוא ניתוח מוצלח מאוד שמחזיק מעמד שנים ארוכות ורבות, אולי לכל החיים. מובן שימשיכו להתרחש שינויים בגודל ובצורה של השדיים, אך הללו יהיו לרוב הדרגתיים. כדי לצמצם את מידת השינויים חשוב להקפיד על משקל גוף יציב, תזונה בריאה והקפדה על חבישת חזיות טובות גם בלילה. קורה שלאחר שנים רבות נשים מבקשות שיפור ובהחלט ניתן להציע אותו; כך למשל ניתן להוסיף שתל לחזה שנעשה קטן וריק עם השנים. כיום ניתן להציע שיטה חדשנית נוספת, והיא השתלת שומן בשדיים. על כך נרחיב בכתבה הבאה.

בואו לדבר על זה בפורום ניתוחי חזה ומתיחת בטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום