אין להשאיר שדה זה ריק. אין להשאיר שדה זה ריק.

DASH דיאטה להורדת לחץ דם

Dietary Approaches to Stop Hypertension

Dietary Approaches to Stop Hypertension, 20/04/09

דיאטת DASH
Dietary Approaches to Stop Hypertension מביאה להורדה בלחץ הדם, בהשוואה לדיאטה המומלצת בארצות הברית. דיאטת DASH מדגישה פירות, ירקות, מוצרי חלב דלי שומן, גרעינים מלאים, עופות ודגים. הדיאטה מותירה פחות בשר אדום ודברי מתיקה מהדיאטה המומלצת בארצות הברית. ניסוי הנתרן ב DASH מצא ששיטה נוספת להוריד את לחץ הדם היא הפחתת צריכת המלח והורדתה מתחת לצריכה היומית הממוצעת (8-10 גרם, כלומר 2-3 כפות מלח, שהן 4-6 גרם נתרן). מומחים כעת ממליצים על צריכה שלא עולה על 6 גרם מלח ליום (כף אחת או פחות).

המחקר
על מנת להשוות את הורדת לחץ הדם על ידי הפחתת צריכת המלח ודיאטת DASH בקבוצות שונות, גברים ונשים, מבוגרים וצעירים (מעל או מתחת ל 45), אפריקנים אמריקניים ולבנים, וקבוצות הסובלות מלחץ דם גבוה.
אוכלוסיית המחקר כללה 412 אנשים בני ארצות הברית. מהם 57% נשים, 57% אפריקנים אמריקניים, 41% סבלו מלחץ דם גבוה.
במהלך המחקר שויכו המשתתפים אקראית לקבוצות שאכלו את הדיאטה המומלצת בארצות הברית או דיאטת DASH. החוקרים סיפקו את כל תצרוכת המזון, כולל חטיפים וארוחות מבושלות, במשך 90 יום (שלוש תקופות רצופות של 30 יום). במהלך 90 ימים אלה שתי קבוצות הדיאטה שויכו בצורה אקראית לצריכה של נתרן במינונים של 3.5, 2.3, או 1.2 גרם למשך 30 יום.

הממצאים
המשתתפים בקבוצת ה DASH היו בעלי לחץ דם סיסטולי נמוך (פחות 5-6 מ"מ Hg), ולחץ דם דיאסטולי נמוך (פחות כ 3 מ"מ Hg) מאלה שאכלו על פי הדיאטה המומלצת. לחץ הדם היה נמוך ב 5-8 מ"מ בתקופות של צריכת נתרן נמוכה, ביחס לתקופות של צריכת נתרן גבוהה, בין אם ב DASH ובין אם בדיאטה המומלצת. כל סוגי האוכלוסייה הראו ירידה בלחץ הדם בתקופה של צריכת מלח מופחתת. הגבלת המלח הביאה להשפעה הגדולה ביותר בקרב אפריקנים אמריקניים, באנשים מעל לגיל 45, ובבעלי לחץ דם גבוה.
יחד עם זאת חשוב לזכור כי החוקרים לא בדקו אם ההשפעות של הגבלת צריכת המלח נשארו מעבר לתקופה של 30 הימים. השליטה על הדיאטה היתה קפדנית יותר מכפי שמרבית האנשים יכולים לשמור על עצמם. ההגבלה על כמות המלח אינה אפשרית עבור מרבית האמריקנים, שכן הם צורכים הרבה מזון מעובד, מזון קפוא או אוכלים בחוץ, ולכן צורכים יותר מלחים.
לסיכום
דיאטת DASH בשילוב הגבלת המלח מפחיתה את לחץ הדם יותר מכל אחד מהגורמים בנפרד. הפחתת מלח, עם או בלי דיאטת DASH מפחיתה את לחץ הדם במגוון רחב של קבוצות אוכלוסייה. בעלי לחץ דם גבוה, אמריקנים אפריקנים ואנשים מעל לגיל 45 הראו ירידות משמעותיות ביותר בלחץ הדם בעקבות הגבלת צריכת המלח.

רוצה להתחיל להרזות? לחץ/י על דיאטה אונליין.




שתף את הכתבה ב: