נקיונות פסח: היזהרו מתאונות

(0)
לדרג

שאיפה של אדים רעילים, צריבה בעיניים וכוויות בעור שימוש לא זהיר בחומרי ניקוי עלול להוביל אתכם לחדר מיון. כך תכינו את הבית לחג בלי להיפגע

מאת: ד"ר זהבה לבר

פסח אוטוטו כאן, ומי שעדיין לא נתקף בקדחת נקיונות החג בוודאי ילקה בה עד סוף השבוע. חשוב לזכור כי חומרי הניקוי הם חומרים כימיים, המכילים כימיקלים חריפים שונים היכולים להיספג בגוף, לחדור אל מחזור הדם דרך מגע ישיר עם העור או דרך מערכת הנשימה והריריות ולגרום לבעיות שונות. מדי שנה בתקופה מגיעים מטופלים רבים אל חדרי המיון לאחר שנפגעו במהלך הנקיונות לקראת החג. מהן הפגיעות הנפוצות, כיצד ניתן להימנע מהן ואיך לטפל במידה ונפגעתם?

עור

כל חומרי הניקוי עלולים להזיק לעור, שכן הם מוגדרים ברפואת העור כחומרים מגרים. ככל שחומר הניקוי מרוכז יותר הוא יגרום לנזק רב יותר, בזמן קצר יותר. חומרי הניקוי השונים מורידים את שכבת השומן (החלב) המגנה על העור וגורמים למיקרו-סדקים על פניו. העור נעשה אדום, מכווץ, "שורף" ומיובש. בין סוגי החומרים ישנם כמובן הבדלים הנובעים מחוזק החומר, ריכוזו וזמן המגע איתו, אך אפילו שימוש תדיר בסבון ידיים ומים עשוי לפגוע בהגנה הטבעית של העור ולייבשו. חומרים חריפים יותר, כמו ממיס שומנים, עלול ממש לקלף את שכבת העור החיצונית עד כדי כוויה.

מה עושים?

הטיפול הראשוני הטוב ביותר בבית הוא שטיפת העור שבא במגע עם החומר בהרבה מים, ומריחת משחה שתחזיר את הלחות לעור, כגון אקסרה. אם התגובה חריפה מומלץ לפנות לייעוץ רפואי. אם נוצרה כוויה כדאי להגיע בהקדם לאבחון אצל רופא, ועד אז להשתמש במשחה רפואית לכוויות כמו סביעור.

כללי זהירות

הפרדה - בכל מגע עם חומרי ניקוי רצוי להשתמש בכפפות ללא טלק. אם מדובר בחומר חריף (כמו מנקה תנורים) יש צורך בכפפות עבות במיוחד ורצוי שיהיו בעלות ריפוד בד פנימי. אם אין בנמצא כפפות כאלה ניתן לעטוף את היד בבד, ועליו להלביש כפפות גומי. כפפות לטקס חד פעמיות גורמות בעצמן לגירוי בעור, ולכן אינן מומלצות לשימוש בניקיון. כמו כן, הן דקות מידי ולא עמידות בפני חומרים רבים. במידה שאתם רוכשים כפפות חד פעמיות מומלץ לקנות כפפות העשויות מוויניל ללא טלק.

לחות במצב של שימוש בתדירות גבוהה בחומרי ניקוי "רגילים" (אפילו סבון כלים) או בחומרים חריפים, מומלץ להשתמש בקרמים טיפוליים המעלים את יכולת ההגנה של העור, כגון קרם טיפולי מסדרת אקסרה. כמו כן כדאי למרוח קרם לחות רגיל על הידיים אחרי כל מגע במים ו/או סבון. חשוב לבחור קרם ידיים שנספג היטב בעור - קרם שלא נספג אינו יעיל.

מים - משטחים וכלים שניקינו בחומר יש לשטוף עם הרבה מים ואז לנגבם, כדי לוודא שלא נותרו שאריות חומר עליהם.

לא לוותר על כפפות. צילום אילוסטרציה
לא לוותר על כפפות. צילום אילוסטרציה

מערכת הנשימה והעיניים

חומרי ניקוי רבים מתאדים ומתנדפים במהלך השימוש בהם ועלולים לגרום לגירוי ברקמות הריריות. אידוי חומר הניקוי מאפשר לרעלים שבו לחדור דרך הריריות גם ללא מגע ישיר עימן ולהיספג בהן. העיניים רגישות ביותר לחומרים כימיים, ובמקרה של חשיפה לרעלים ייתכנו אדמומיות, גרד, תחושת גירוי וצריבה.

במערכת הנשימה התגובה תתבטא בצריבה בגרון, התקף שיעול או התעטשות והתקפי אלרגיה. בשאיפה של חומרי ניקוי יכולה לגרום גם לכאבי ראש וסחרחורות, ובמקרים מסוימים אף להקאה. הנזק יהיה חמור יותר אצל אנשים שלהם רגישות מובנית במערכת הנשימה כמו נזלת אלרגית או אסתמה.

מה עושים?

עיניים: בכל מקרה של חשיפה לאדים או לחומר רעיל יש לשטוף מייד את הידיים ואת העיניים במים זורמים. חשוב מאוד לא לשפשף את העיניים, מכיוון שזה עלול להחדיר לתוכן חומר נוסף מהעור שמסביב ומהאצבעות ולהחמיר את הגירוי והנזק. במקרים קשים, לאחר שטיפה ממושכת, יש לפנות מייד לרופא עיניים או לחדר מיון.

מערכת הנשימה: כאשר חשים גירוי במערכת הנשימה יש לצאת לחלל מאוורר, על מנת לנשום אוויר צח עד לתחושת הקלה. במידה שהגירוי ממשיך, יש לפנות לטיפול רפואי.

כללי זהירות

אוורור, אוורור ושוב אוורור - כאשר משתמשים בחומרי ניקוי חריפים כמו מסירי שומנים, יש לדאוג שהחדר שבו נמצאים יהיה מאוורר ככל האפשר, על מנת לצמצם את החשיפה לאדי החומר ושאיפתם. מומלץ להשרות כלים בחומרים חריפים בחלל פתוח, דוגמת מרפסת או חדר מאוורר היטב. מכיוון שמדובר בחומרים נדיפים, יש לעטוף את האף והפה במטפחת בד בזמן הניקיון.

לא מערבבים - יש להימנע לחלוטין מערבוב חומרי ניקוי מסוגים שונים, במיוחד לא חומצות ומלבינים, תערובות כאלו עלולות להיות מסוכנות ביותר במקרה של שאיפה שכן הריאקציה הכימית בין החומרים גורמת לשחרור מוגבר של גזים רעילים לחלל החדר.

קשר עין-יד- מומלץ להשתמש בכפפות ולשטוף את הידיים בסיום השימוש שכן שפשוף העיניים בידיים החשופות לחומר מזיק עלול להחדיר אותו לעיניים.

לא להגזים - רצוי לא להשתמש בכמות נדיבה מדי של חומר ניקוי ובייחוד מסירי שומנים, שכן בעת השימוש בהם נוצרים אדים רעילים שגורמים לתחושת גירוי בעיניים.

אלרגיות

ישנם אנשים שיינזקו יותר מחומרי ניקוי לעומת אחרים, בגלל תגובה אלרגית לחומר. אנשים בעלי אלרגיות סובלים גם מהתגובה האלרגית וגם מתגובה של גירוי, ועל כן עליהם להקפיד במיוחד על שימוש זהיר בחומרי ניקוי. שימוש בחומרים מהולים במים מצמצם את החשיפה לחומרים המגרים ובכך מסייע להפחית את תגובת הגירוי. בנוסף, ניתן לשקול שימוש במוצרי ניקוי על בסיס טבעי, שאינם מכילים חומרים אגרסיביים.

והכי חשוב- אל תשכחו לקרוא את הוראות השימוש ואת האזהרות שעל תווית המוצר לפני השימוש, והקפידו להשתמש בו בהתאם. שיהיה חג שמח!

הכותבת היא מומחית ברפואת עור ודרמטולוגיה קוסמטית

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום