נדודי שינה

(1)
לדרג

כבשים מול מפלי מים רוגעים, על המיתוס שבהרדמות, על ניסוי "הדוב הצפוני" ועל מה (ולמה) שבאמת עוזר, חלומות בהקיץ

מאת: אלה המתקשים להירדם מחפשים הרבה פעמים דרכים להסחת הדעת, ודרכים מסויימות פועלות טוב יותר מאחרות: ספירת כבשים (למשל) עוזרת רק בספרים, לילה טוב?

מדעני השינה מצאו עובדה מטרידה. מסתבר שספירת כבשים לא עוזרת להירדם. ואולם יש נחמה לסובלים מנדודי שינה, שכן נמצא גם שהעלאת חוויה נעימה או מרגיעה תסייע להירדמות בזמן קצר.
אלה המתקשים להירדם מחפשים הרבה פעמים דרכים להסחת הדעת, ודרכים מסויימות פועלות טוב יותר מאחרות, מצא צוות חוקרים באוניברסיטת אוקספורד. "העלאת תמונה יפה דורשת יותר משאבי מוח מעדר כבשים מאובק" אומרת אליסון הארווי. "גם קל יותר לדבוק בתמונה, כי היא הרבה יותר מעניינית" היא מוסיפה.
הארווי ועמיתתה סוזן פיין שאלו 50 אנשים הסובלים מנדודי שינה לנסות שיטות הסחה שונות בלילות מסויימים על מנת לבדוק איזו הסחה מסייעת להירדמות מהר יותר.
קבוצה אחת העלתה תמונה שלווה ומרגיעה כמו מפל מים או חופשה, והקבוצה השנייה התבקשה להשתמש בהסחת הדעת על ידי ספירת כבשים. קבוצה שלישית לא קיבלה הוראות.
בממוצע, אלה שהעלו את התמונה המרגיעה נרדמו תוך 20 דקות לפחות קודם בהשוואה ללילות בהם לא ניסו את הטכניקה. בקבוצה שספרה כבשים ובקבוצת הביקורת ההירדמות הגיעה מאוחר יותר בלילות הניסוי. "לספר כבשים פשוט משעמם מכדי להרחיק את הדאגות בצורה יעילה" אומרת הארווי.

הדחקת מחשבות
במחקר אחר הארווי בחנה טכניקה אחרת להתמודדות עם מחשבות שנקראת "הדחקת מחשבות". הרעיון הוא לקטוע באיבה כל מחשבה טורדנית או רעיון שלילי, ולקבור אותם ברגע שהם עולים. זוהי טכניקה הדומה לטיפול המקובל בנדודי שינה, אותה מנסים גם פסיכולוגים ליישם.
במחקר זה ביקשה הארווי ממחצית מהמשתתפים "להדחיק" את דאגות הטרום שינה, ומהמחצית השניה לנהוג כרגיל. הקבוצה ש"הדחיקה" התקשתה להירדם, וזמן ההירדמות ארך בעשר דקות יותר מהקבוצה השניה.
התוצאות משקפות את התוצאות מהמחקר הקלאסי המוכר כ"ניסוי הדב הצפוני". אם נאמר למישהו לא לחשוב על הדב הצפוני, רק יעודד אותו לחשוב על הדב אפילו יותר, ממצא שפסיכולוגים לא התייחסו אליו כשניסו ליישם את טכניקת ההדחקה לטיפול בנדודי שינה. השיטה פשוט לא מעלימה את הדאגות.

נדודי שינה כרוניים
המחקר של הארווי רלוונטי לא רק לאקדמאים. אחד מעשרה אנשים סובל מנדודי שינה כרוניים, ומדענים מעריכים שהשינה האבודה עולה לכלכלת ארצות הברית כ 35 מליארד דולר בשנה בימי מחלה ותאונות.
"המחקרים האלה מייצגים גישה חדשנית לטיפול בנדודי שינה" אומר צ'רלס מורין, חוקר שינה באוניברסיטת לאבל בקוויבק. אבל הוא לא מופתע מהממצאים במחקר השני של הארווי.
"ככל שנלחמים במחשבות הטורדניות, הן יותר רוצות לחזור". ההתמודדות עם המקור לבעיות היא התשובה לטווח הארוך ללילות חסרי מנוחה, הוא מוסיף.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום