חולי סוכרת: להגביל אכילת פירות?

(2)
לדרג

בניגוד לדעה הרווחת, המלצה להגבלת צריכת הפירות בקרב מאובחני סוכרת 2 אינה משפרת את איזון רמות הסוכר בדם, משקל הגוף או היקף המותניים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מחקר חדש, שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Nutrition Journal, ניסה לבדוק האם יש להגביל את כמות צריכת הפירות בקרב מאובחנים חדשים בסוכרת 2, זאת על רקע הדעה הרווחת בנושא כי יש לעשות זאת.

החוקרים מדנמרק חילקו באקראי 63 חולים לדיאטה עתירת פירות או דיאטה דלת פירות, ולאחר 12 שבועות נרשמה בשתי הקבוצות ירידה דומה בערכי המוגלובין מסוכר, במשקל הגוף ובהיקף המותניים.

החוקרים כללו חולים בגיל ממוצע של 58, עם אבחנה חדשה של סוכרת 2 שהופנו לייעוץ תזונתי. 32 המשתתפים בקבוצת ההתערבות (דיאטה דלת פירות) קיבלו המלצה להגביל את צריכת הפירות לעד שתי מנות ביום, בעוד ש-31 משתתפים בקבוצת הביקורת (דיאטה עתירת פירות) קיבלו הוראה לצרוך לפחות שתי מנות פירות בכל יום.

מנת פירות הוגדרה כמנה שכללה כ-10 גרם פחמימות, לדוגמא, תפוח (100 גרם), חצי בננה (50 גרם) או תפוז (125 גרם). המשתתפים קיבלו הוראה לאכול פרי שלם, לוותר על פירות יבשים ולא לשתות מיצי פירות. במהלך 12 שבועות בממוצע, חלה עלייה בצריכת הפירות הממוצעת מ-194 גרם ליום ל-319 גרם ליום בקבוצת הביקורת, וירידה מ-186 גרם ליום ל-135 גרם ליום בקבוצת ההתערבות.

בחולים שהקפידו על דיאטה עתירת פירות חלה ירידה משמעותית בערכי HbA1c, מ-6.74% ל-6.26%. הם גם איבדו שני קילוגרמים ממשקל גופם (מ-92 ק"ג ל-90 ק"ג) וכ-4 סנטימטרים מהיקף המותניים (מ-103 ל-99 ס"מ). עם זאת, תוצאות דומות תועדו בחולים שהקפידו על דיאטה דלת-פירות, ולא זוהו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות בתוצאים אלו.

לאור הממצאים, קבעו החוקרים כי המלצה להגבלת צריכת הפירות (כחלק מהטיפול התזונתי הסטנדרטי במבוגרים בעלי עודף-משקל מאובחני סוכרת 2) אינה משפרת את איזון רמות הסוכר בדם, משקל הגוף או היקף המותניים.

סובלים מסוכרת? כדי לאבחן את עצמכם לחצו כאן.

בואטו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום