אלרגיה: אביב הגיע, גירוד בא

(0)
לדרג

פסח מביא איתו לא רק משפחתולוגיה וחופשה ארוכה, אלא גם שלל מפגעים עונתיים כמו כינים, יתושים, אלרגיות ועוד. למרבה המזל יש לא מעט דרכים להתמודד איתם

מאת: איריס כהן

חג הפסח מסמל את תחילת האביב ומביא עימו ניחוחות של התחדשות ורעננות, אך גם שלל תופעות פחות נעימות: אלרגיה שגורמת לגירודים, פריחות וקוצר נשימה; צרבת ועצירות שנגרמות בעקבות יותר מדי מצות; התרבות יתושים בגלל מזג האוויר שמתחמם; וגם מכת כינים שמגיעה בתזמון מושלם לגני הילדים. הבשורות הטובות הן שלא חייבים לסבול - ישנן דרכים להתמודד עם כל אחת מהתופעות האלה, או לפחות לצמצם את הסימפטומים למינימום. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לעבור את האביב בשלום:

אלרגיה
אלרגיה

אלרגיה

עבור כ- 20% מהאוכלוסייה האביב היא עונת האלרגיות, שבה הם סובלים מגרד באזור העיניים, הגרון והלוע, מנזלת, מפריחה ולעתים אף מקוצר נשימה. תופעות אלה אינן מסוכנת ברוב המקרים, אולם הן מטרידות ופוגעות באיכות החיים. אז מה עושים?

הכינו את הסביבה: נסו להקטין את החשיפה לגורמי האלרגיה, על ידי שמירה על הסביבה שבה נמצאים רוב היום - להקפיד לנקות אבק, לשאוב שטיחים במידה שיש, לסגור חלונות, במיוחד בימים של אובך, להתקין רשתות בחלונות, להחליף מצעים וללחח את האוויר באמצעות מכשיר אדים קרים.

אנטי היסטמינים: הצטיידו בתרופות אנטי-היסטמיניות, שחוסמות את ההיסטמין אותו החומר שמפרישה מערכת החיסון בתגובה לחשיפה לאלרגן. ישנן בשוק לא מעט תרופות הניתנות ללא מרשם רופא למטופלים שסובלים מאלרגיה, דוגמת לורטדין, לורסטין, זילרג'י ועוד, לצד תרופות מרשם אותן ניתן לקבל מהרופא.

טיפול סימפטומטי: בעוד התרופות האנטי-היסטמיניות מטפלות בהתפרצות האלרגיה, ישנן תרופות ללא מרשם המקילות את הסימפטומים, כגון טיפות עיניים, טיפות וספריי לאף ומשחות. במקרים חמורים, למשל התפתחות של אסתמה או פריחה חריגה, יש לפנות לרופא.

חיסונים: אבחון אלרגיה נעשה באמצעות בדיקות המתקיימות במרפאות או בבתי חולים, ובהתאם לאבחון רופא ניתן לקבל חיסונים.

טיפול הומיאופתי: דרך נוספת לטפל באלרגיה היא באמצעות מוצרים הומיאופתיים וטבעיים, ביניהם סרפד וקוורצטין (חומר שמופק מקליפות הדרים), קוריזליה המסייעת בטיפול בתסמיני האלרגיה ואלרג'יל - ספריי לאף שנמכר גם כסירופ. יש גם תכשירים הומיאופתים שניתן להזמין בבית המרקחת, cepa allium לטיפול בהתעטשות ובנזלת שקופה מרובה, sanguinaria לטיפול בנזלת עם גירוי בחך, pulsatilla לטיפול בנזלות לילה שמשתפרות במשך היום ובאוויר הצח ו- histaminum המקטינה את התגובה האלרגית).

צרבות ועצירות

אנשים הסובלים מצרבת חווים בדרך כלל החמרה בתסמינים במהלך הפסח, ואליהם מצטרפים רבים שמתקשים לעכל את המצות ומפתחים עצירות. אז מה עושים?

שינויים בתזונה: המעיטו בצריכת מזונות הידועים כגורמי צרבת כגון קפה, אלכוהול, שוקולד, משקאות מוגזים, שמרים, מזונות חומציים כמו בשר ונקניקים, מזונות חריפים ושומניים ואוכל מטוגן.

הפחיתו בעישון: הסיגריות מגרות את סוגר הוושט התחתון וגורמות לצרבת.

הירגעו: לחץ, באופן כללי, משפיע על מערכת העיכול ועלול לגורם לעצירות או שלשולים, וכן להוביל לפעילות מוגברת בתפקוד הוושט והקיבה ולגרום לצרבת.

הגביהו את הראש בשינה: מומלץ לישון על כרית גבוהה כך שהראש יהיה גבוה יותר מהגוף. תנוחה זו מפחיתה את הלחץ על חלל הבטן ומונעת צרבת.

השתמשו בתרופות: במקרים קשים ניתן לשתמש בתרופות המפחיתות את הפרשת החומצה בקיבה או אל הקיבה דוגמת אומפרדקס z, losec ואחרות. יש לזכור שחומצה בקיבה היא הכרחית על מנת לספוג רכיבים תזונתיים מהמזון, ולכן תרופות מומלצות רק במקרה ששיטות אחרות כמו בניית תפריט מתאים לא שיפרו את המצב.

טיפול סימפטומטי: השתמשו בתרופות להקלת הסימפטומים של הצרבת המשווקות בדרך כלל בצורת סוכריות מציצה (Renni, טאמס ואחרות).

סיבים ושזיפים: שתו מים שהושרו בהם שזיפים או לחלופין מיץ שזיפים טריים, הקפידו על תזונה עשירה בסיבים תזונתיים או השתמשו במוצרים המכילים סיבים ונמכרים במחלקת הטבע דוגמת פסיליום של לייף או benefiber. לחלופין ניתן לרכוש תרופות על בסיס צמחים, הנמכרות בדרך כלל בצורה של עלים, אבקה או כדורים.

תרופות: במקרה של עצירות מומלץ להיעזר בתרופות רק במקרים קשים, שבהם התרופות הטבעיות אינן מועילות בפרק הזמן הרצוי. התרופות האלה, בשימוש מרובה, גורמות להסתגלות של הקיבה כך שהיא הופכת לתלויה בהן, עד למצב בו החולה אינו מסוגל לעשות את צרכיו באופן עצמאי.

יתושים

גם היתושים מגיעים באביב, ומעבר להיותם מטרד, העקיצות עלולות להזדהם, והיתוש עצמו יכול להעביר מחלות כגון מלריה, קדחת הנילוס המערבי, קדחת צהובה ודלקת קרום המוח. אז מה עושים?

להימרח ולהימרח שוב: יש בשוק מגוון רחב של תכשירים המכילים מרכיבים כימיים, המשמשים לדחיית יתושים. חשוב לדעת כי היעילים מביניהם מכילים אחד מהחומרים הבאים: deet, ציטרידיול (שמקורו צמחי) ו-bayreppel. התכשירים פעילים בדרך כלל מספר שעות מוגבל. הקפידו להימרח אחת לכמה שעות והיזהרו לא למרוח חומר למניעת עקיצות יתושים על פצעים פתוחים. מומלץ להשתמש בדוחה יתושים על בסיס חומר טבעי ושמנים ארומאטיים, דוגמת הציטרונלה של לייף פרופשיונל, אתוש- ג'ל ארומטי טבעי של פריגו ואחרים.

הכינו את הסביבה: מומלץ להתקין רשתות בחלונות או לבדוק את הרשתות הקיימות ולוודא שאין בהן חורים. הקפידו בתחילת העונה לרסס בתוך ומחוץ לבית במקומות הדגירה של היתושים. הפעילו מאווררים או מזגנים להורדת הטמפרטורה והלחות שאליה נמשכים היתושים. הימנעו מהשארת אור דולק במהלך הלילה מכיוון שהיתושים נמשכים לאור.

תרגיעו: רוב התכשירים המיועדים לטיפול בעקיצות יתושים הם תכשירים לשימוש חיצוני. חלקם מבוסס על ג'ל אלוורה בריכוזים שונים, תמצית שום ובצל, טרולאמין וחלקם על ג'ל או משחות המכילים חומרים אנטיהיסמינים, דוגמת פניסטיל ג'ל, טיאודנטול ואחרים, שמטרתם להרגיע את האזור המגורה ולמנוע גירוד יתר, העלול להתפתח לפצע ולגרום לזיהום אזור העקיצה. במצבים קשים ובהתייעצות עם רופא מומלץ להיעזר בטיפול תרופתי - כדורים, טיפות או סירופ. תכשירים אלה מכילים חומרים אנטי היסטמינים או סטרואידים ומטרתם לטפל בגירודים ובנפיחות הנוצרים עקב העקיצה. לטיפול בילדים ותינוקות מומלץ להשתמש במוצרים המכילים רכיבים טבעיים.

כינים

כל הורה, במוקדם או המאוחר, נאלץ להתמודד עם ילדים שחוזרים מהגן או מבית הספר כשהם מגרדים את ראשם. הכינה היא טפיל בגודל של כ- 2 מ"מ החי בשערות בצמידות לקרקפת וניזון ממציצה של הדם בעור הקרקפת. הגירוד נובע מתגובת הגוף להפרשות של הכינה. אז מה עושים?

לא לדחות: אל תדחו את הטיפול בראש הילד. הכינים אולי יעברו לילד אחר, אך הן לא ינטשו את שלכם.

ללכת עד הסוף: הטיפול נחלק לשלושה שלבים - השמדת הכינים, טיפול חוזר לכינים שבקעו מהביצים ומניעה. כל ביצה עתידה להיות כינה, ואם לא תשמידו אותן תמצאו את עצמכם עם מושבה חדשה.

לקטול כינים: השמדת הכינים נעשית על ידי חומר קוטל כינים. קיימים בשוק תכשירים רבים עם חומרים פעילים שונים, וכן תכשירים על בסיס טבעי שאינם מכילים חומרים כימיים. התכשירים מגיעים בצורה של שמפו, ספריי או תמיסה. מומלץ להחליף את התכשיר וסוג החומר הפעיל בין טיפולים מכיוון שהכינים מפתחות עמידות. במידה שאינכם משתמשים בתכשיר שמטפל בכינים בפעם אחת, יש לבדוק את תדירות הטיפול בתכשיר בו השתמשתם ולבצע טיפול נוסף לפי ההוראות שעל גבי האריזה.

להוסיף סירוק: הקפדה על סירוק במסרק צפוף במשך חמש דקות כל יום תסייע להצלחת הטיפול ותוציא גם את הביצים. כדי להקל על הכאב בסירוק ניתן לשים מעט מרכך על שיער רטוב או ספריי שמרכך את השיער. מומלץ להניח מגבת בהירה על כתפי הילד/ה או לחלופין לסרק לתוך האמבטיה. כך אפשר לראות שאכן הכינים עוזבות את הראש. יש להשתמש בצמר גפן ולנקות את המסרק בין סירוק לסירוק כדי שלא נחזיר לראש כינים וביצים שכבר הוצאנו משם.

טיפול סביבתי: החליפו מגבות, מצעים, מברשות וכו' לאחר הטיפול, וכן הקפידו שלכל אחד בבית יש את המברשת והמגבת שלו. הקפידו גם על שיער אסוף במקרה שלילד או לילדה יש שיער ארוך.

ניחוח רוזמרין: השתמשו בתכשירים המכילים שמנים טבעיים דוחי כינים כמו שמן רוזמרין בספריי או בטיפות.

הכותבת היא רוקחת בכירה ומנהלת סניף סופר-פארם

העור יבש או מגרד? לחצו כאן ואבחנו ממה אתם סובלים.

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום